AI w nauce języków. Hit czy kit?
Czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić lektorów języków obcych, a może nawet szkoły językowe?
W tym odcinku analizujemy, co AI potrafi już dziś – od tworzenia wirtualnych klonów, które mówią Twoim głosem w obcych językach, po narzędzia wspomagające naukę. Rozmawiamy o tym, gdzie AI faktycznie się sprawdza, a gdzie wciąż potrzebujemy ludzkiego wsparcia. Przyjrzymy się także ograniczeniom AI w nauce języków, zarówno w zakresie kreatywności, jak i interakcji z użytkownikami. Czy AI zmieni sposób, w jaki się uczymy, czy jednak wciąż najlepsze efekty osiągniemy dzięki relacji człowiek-człowiek?
Posłuchaj, co o tym myślimy i jakie zmiany związane z AI czekają nas na Vagaru.
Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast
W tym odcinku: „AI w nauce języków. Hit czy kit?”
- co AI potrafi na dzień dzisiejszy w kwestii języków
- czy i kiedy AI zastąpi lektorów i szkoły językowe
- jak zastosować AI w swojej nauce języka
- czego AI nie zrobi i jakie są ograniczenia (przynajmniej na dzisiaj i może nigdy)
- skoro AI może wszystko, to jaki jest problem?
Linki i nawiązania
Instagram: @wagarowicze
Facebook: Facebook.com/wagarowiczepl
TikTok: https://www.tiktok.com/@wagarowiczepl
Strona: https://wagarowicze.pl
Newsletter | Nauka.Holistycznie: https://wagarowicze.pl/newsletter/newsletter
Holistyczny Roczny Program Nauki Angielskiego: https://przemianajezykowa.pl
Platforma i aplikacja do nauki angielskiego: https://vagaru.com
Ciekawe cytaty z podcastu „AI w nauce języków. Hit czy kit?”
’Możemy wsadzić w usta Elona Muska, Donalda Trumpa i nawet osób, które nie żyją, na przykład Michaela Jacksona, wszystko, co chcemy, żeby powiedziała.’
’To jest z jednej strony niesamowite i przerażające, ale jak z każdym narzędziem jest tak samo.’
’Najlepsze efekty są wtedy, kiedy człowiek drugiemu człowiekowi oświetla drogę, kiedy go motywuje, kiedy jest ta interakcja.’
’Okazuje się, że nawet jeśli zaproponuję naukę z AI, to po kilku spotkaniach możemy mieć dość, bo to będzie takie trochę płaskie.’
’Nam chodzi o efekty, nie chodzi o to, żeby się uczyć, tylko żeby się nauczyć, żeby ta swoboda po prostu nam przychodziła.’
’Więc musimy znać dobrze język, żeby zobaczyć, jakie zawiłości Chat GPT nam poprawił i czy chcemy to wprowadzić, czy nie. To może być nieprzydatne dla ciebie na dany moment.’
’To jest moje doświadczenie w nauce hiszpańskiego, kiedy korzystałam z jednej aplikacji, w której trzeba było wypowiedzieć na głos. Wydawało mi się, że powiedziałam tak, że ludzie mnie rozumieją, a mi to zaliczyło na 0, bo nie było powiedziane tak idealnie, jak miało to być.’
’Pytanie, jak ja z kimś rozmawiam przez to urządzenie, to czy ja wiem, co ja mówię? I czy jestem pewny, że ta osoba, która odpowiedziała, faktycznie to miała na myśli?’
’Kurczę, no to ja jestem producentem tej treści i teraz dochodzimy do takiego punktu: okej, ale ja chcę mówić po angielsku, ja chcę sobie porozmawiać z kimś, ja chcę tę relację mieć i to zrozumienie.’
’Wyjście ze strefy komfortu to jest napisanie maila, to jest rozmowa z innym człowiekiem na żywo, to jest rozmowa z innym człowiekiem na polu, to jest wzięcie udziału w rozmowie rekrutacyjnej po angielsku.’
’Moja reakcja na początku była taka, że to wszystko jest nie tak, jak powinno być, natomiast to dało mi zrozumienie, że to jest coś nowego i to może być fantastyczne, może nam przynieść fantastyczne możliwości.’
Rozdziały podcastu „AI w nauce języków. Hit czy kit?”
Możliwości AI w nauce języków (00:00:00)
Omówienie, jak AI może zastąpić lektorów i szkoły językowe, obniżając koszty edukacji.
Przykłady zastosowania AI (00:01:07)
Prezentacja możliwości AI, w tym tłumaczenia i nagrywania głosu w różnych językach.
Wirtualny lektor (00:02:52)
Tworzenie wirtualnego lektora z wykorzystaniem własnego wizerunku i głosu.
Zagrożenia związane z AI (00:05:11)
Omówienie potencjalnych zagrożeń, takich jak dezinformacja i brak regulacji prawnych.
Edukacja w korzystaniu z narzędzi (00:06:11)
Podkreślenie potrzeby nauki korzystania z narzędzi AI w sposób odpowiedzialny.
Testowanie funkcji AI (00:07:25)
Opis aktualnych testów funkcji AI w różnych platformach i ich przydatności.
Interakcja z AI (00:09:27)
Rozważania na temat interakcji z AI i czynników ludzkich w nauce języków.
Możliwości AI w nauce języków (00:10:43)
Omówienie, jak AI może obniżyć koszty nauki języków, ale czy to przynosi efekty?
Determinacja w nauce (00:12:02)
Zastanowienie nad tym, ile osób jest w stanie samodzielnie wdrożyć wiedzę w życie.
Interakcja człowieka z człowiekiem (00:12:50)
Podkreślenie znaczenia interakcji z innymi w procesie nauki języków.
Zagrożenia związane z nauką z AI (00:14:07)
Omawianie ryzyka związane z nauką z AI i potrzebą kontaktu z innymi ludźmi.
Przyszłość nauki z AI (00:15:38)
Zapowiedź testowania nowych funkcji AI w nauce języków w 2025 roku.
Poprawa wymowy z AI (00:16:35)
AI jako narzędzie do poprawy wymowy i pisania w nauce języków.
Krytyka AI w nauce (00:17:50)
Osobiste doświadczenia z nauką z AI i jego ograniczenia w porównaniu do ludzi.
Zastosowanie AI w poprawie pisma (00:19:01)
Jak AI może pomóc w poprawie tekstów pisemnych, ale z pewnymi zastrzeżeniami.
Możliwości AI w nauce języków (00:20:15)
Omówienie, jak AI może poprawić zdania i wymowę w nauce języków.
Zrozumienie a AI (00:21:49)
Jak zrozumienie w obcym języku zależy od słuchacza i modelu AI.
Zaufanie do danych AI (00:23:00)
Problemy z zaufaniem do danych, na których opiera się AI.
Zastępowanie lektorów przez AI (00:24:08)
Rozważania na temat możliwości zastąpienia lektorów przez technologie AI.
Ograniczenia AI w nauce (00:25:28)
Ograniczenia AI w tworzeniu spersonalizowanych kursów językowych.
Tłumaczenie a nauka języków (00:28:07)
Ograniczenia tłumaczenia ustnego i wpływ technologii na naukę języków.
Wyzwania dla mózgu (00:30:03)
Refleksje nad tym, jak ułatwiacze życia wpływają na nasz mózg i naukę.
Rola trudności w nauce (00:30:34)
Mózg potrzebuje wyzwań, aby rozwijać się i utrzymywać zdrowie.
Znaczenie relacji w nauce języków (00:31:28)
Chęć komunikacji i zrozumienia innych jest kluczowa w nauce języka.
Zmiana tożsamości przez język (00:31:50)
Nauka języka zmienia naszą osobowość i sposób, w jaki się wyrażamy.
Ograniczenia narzędzi AI (00:32:15)
AI może wspierać naukę, ale nie zastąpi osobistego wysiłku i doświadczenia.
Praktyka a teoria w nauce (00:33:05)
Nauka wymaga aktywnego przetwarzania informacji i wychodzenia ze strefy komfortu.
Aktywne uczestnictwo w języku (00:34:10)
Rozmowy i interakcje są kluczowe dla rozwoju umiejętności językowych.
Wizualizacja postępów w nauce (00:35:25)
Obserwowanie własnych postępów może zwiększyć motywację do nauki.
Eksperymentowanie z technologią (00:35:38)
Warto badać możliwości technologii w nauce języków i komunikacji.
Akceptacja AI w życiu (00:36:03)
Zrozumienie i akceptacja AI mogą przynieść nowe możliwości.
Zachęta do interakcji (00:37:01)
Podziel się swoimi wrażeniami i wspieraj podcast, aby dotrzeć do innych.
Trankskrypt podcastu „AI w nauce języków. Hit czy kit?”:
(transkrypt wygenerowany automatycznie)
Kamil 00:00:00 Zastąpi się lektorów, zastąpi się szkoły językowe. Można mieć swojego takiego mentora, co może obniżyć koszty edukacji w ogóle edukacji językowej. Idąc tym torem w zasadzie większość obecnych zawodów można zastąpić. Dzisiaj powiemy Wam szczerze i otwarcie, co o tym myślimy i czy to się stanie, kiedy to się stanie i czy w ogóle do tego dojdzie, albo jakie rzeczy po drodze mogą się pojawić. I też pokażemy Wam, z czego na dzień dzisiejszy warto korzystać, jeżeli chodzi o naukę języka, bo są takie rzeczy, które naprawdę działają dobrze. Cześć kochani! Witamy Was w kolejnym odcinku. Dzisiaj zajmiemy się AI i tym, w jaki sposób pomoże ona lub może pomóc lub może nie pomoże w nauce języków. A zaczynamy w ogóle co potrafi AI na dzień dzisiejszy i kilka rzeczy chciałem Wam pokazać. Tak naprawdę możemy zrobić bardzo wiele rzeczy. Możemy wsadzić w usta Elona Muska, Donalda Trumpa i nawet osób, które nie żyją, na przykład Michaela Jacksona i generalnie każdej osoby. Wszystko co chcemy, żeby powiedziała i może nagrać nas jak mówimy w innym języku.
Kamil 00:01:07 I to może być dowolna rzecz. Nawet może to być nie tylko, że mówimy w innym języku, tylko że mówimy w swoim języku dowolną rzecz, nawet taką, której byśmy nigdy nie powiedzieli, że nie powiedzieli lub nie wpadli na to, że możemy ją powiedzieć. Na przykład możemy po polsku napisać taki prompt, coś, co chcesz powiedzieć i automatycznie zostanie to przetłumaczone, nagrane z użyciem Twojego głosu, twojego wizerunku. I żeby też pokazać, w jaki sposób to wygląda, to to jest teraz zobaczcie, co można zrobić w kilka minut, prawie że za darmo. Ja napisałem taki prompt powiedz coś o Polsce i teraz możecie zobaczyć co mówią. To znaczy to nie ja mówię, tylko mój klon, bo to w ogóle nie jest moje nagranie. Zobaczcie sami.
Kamil 00:02:10 Oprócz tego też można zatrudnić ludzi nieludzi, czyli takich boty, żeby coś mówili. Na przykład możecie teraz zobaczyć nagranie Vagaru naszej platformy demo.
Kamil 00:02:25 Wpisałem po prostu nagraj demo. Nie dałem żadnego skryptu. To się zrobiło samo, tylko i wyłącznie na podstawie strony www. Zobaczcie jak to wygląda.
Speaker 3 00:02:35 Discord will be your mind you imagine learning English offensive materials native speaker conversation and support if community what you speak confidently from day one a science facetime assets language acquisition natural and fitness still your journey today.
Kamil 00:02:52 I idąc dalej, możemy stworzyć na przykład wirtualnego lektora, na przykład z moim wizerunkiem albo Agi. Może z Twoim wizerunkiem możemy sklonować Ciebie i będziemy mogli np. Robić, kiedy będziesz spać. Możemy zrobić lekcję z Agi z Twoim klonem, którego napełnimy pewną ilością danych o Tobie, Twoim głosem, wizerunkiem. Jak Ci się to podoba? Cisza. Cisza zapadła. Więc? Więc tak. Więc chodzi o to, jakie możliwości są. I jak na to popatrzymy, to wydaje się to, że to są mega nieograniczone możliwości, że naprawdę bardzo dużo można z tym zrobić. I na pierwszy rzut oka to naprawdę wygląda bardzo dobrze. Można powiedzieć fajnie. No nie zastąpi się lektorów, zastąpi się szkoły językowe, można mieć swojego takiego mentora AI, co może obniżyć koszty edukacji w ogóle, edukacji językowej.
Kamil 00:03:53 Jakby idąc tym torem w zasadzie większość obecnych zawodów można zastąpić. I teraz tak, dzisiaj powiemy Wam szczerze i otwarcie, co o tym myślimy i czy to się stanie, kiedy to się stanie i czy w ogóle do tego dojdzie, albo jakie rzeczy będą po drodze mogą się pojawić. I też pokażemy Wam, z czego na dzień dzisiejszy warto korzystać, jeżeli chodzi o naukę języka, bo są takie rzeczy, które naprawdę działają dobrze i są też takie rzeczy, które naszym zdaniem są wątpliwe. I nawet gdy rozwiniemy AI w taki sposób, że człowiek nie odróżni, czy rozmawia z człowiekiem, czy rozmawia z AI. I takie testy już były niedawno wykonywane, to też uważamy, że pewne kwestie są wątpliwe, żeby stały się rzeczywistością, bo jest kilka problemów.
Speaker 4 00:04:52 Chyba że stanie się Janet z serialu The Good Place. Nie wiem czy kojarzycie, Może tak też się wydarzyć? Tego akurat nie wiemy, co się wydarza. Natomiast to, o czym mówisz i o tym, jakie są możliwości i jakie jest to niesamowite po drugiej stronie możliwości.
Speaker 4 00:05:11 Są też zagrożenia i to, że możemy w postać jakąś wybraną zaprogramować konkretny tekst czy konkretne słowa może wiązać się z różnymi konsekwencjami i może to powodować bardzo duży chaos, bardzo dużą dezinformację.
Kamil 00:05:32 Nie wiem czy większy niż obecnie może jeszcze być, ale ja.
Speaker 4 00:05:35 Wiem, że teraz jest bardzo duży chaos, ale właśnie może on być jeszcze większy. Tym bardziej, że jeszcze nie jest to w żaden sposób uregulowane prawnie. Więc Więc tutaj jest taka luka do wykorzystania tego zarówno pozytywne, jak i w negatywny sposób, że że jest to z jednej strony niesamowite i przerażające, ale jak z każdym narzędziem jest tak samo.
Kamil 00:06:03 Nóż kuchenny też możemy o tym powiedzieć. Wspaniale kroi mi pomidora i równie dobrze wspaniale może pokroić drugą osobę. Tak więc to jest jakby.
Speaker 4 00:06:11 Tylko że wiesz Kamil, tak, zgadzam się z Tobą. Tylko że wiesz. Uczymy się jak korzystać z różnych narzędzi i problem, który ja widzę. Generalnie ja staram się widzieć rozwiązania, nie problemy, ale tutaj widzę duży problem w tym, że nie uczy się nas jak korzystać z takich narzędzi jak jeszcze zanim takie narzędzia jak social media, jak internet, jak narzędzia, które mamy dostępne i także jak zobaczymy jak wyglądają szkoły, czego uczymy się w szkołach nadal zobaczymy, jak bardzo ta szkoła staje się naprawdę reliktem w porównaniu z tym, co właśnie potrafi, a co może i z tym, że jest zakazana w szkole.
Speaker 4 00:06:56 A powinno być właśnie odwrotnie. Każdy powinien się nauczyć jak to działa i co ja mogę z tym zrobić.
Kamil 00:07:06 A jakie są zagrożenia i co z tym związane?
Speaker 4 00:07:10 To jest dokładnie tak, jak uczymy się. Uczymy dzieci korzystać z noża w bezpieczny sposób czy z jakiegokolwiek narzędzia. Tak samo, tak samo z tego. I tutaj widzę ten problem, że to jest tak wszyscy mają wszystko i mogą sobie robić wszystko.
Kamil 00:07:25 To jest w ogóle taki problem, że obecnie z AI jest właśnie bardzo dużo możliwości i z tego, co widzimy, dużo też firm, platform, tych największych też firm w Stanach, zaczynają wprowadzać AI i my to widzimy w narzędziach, które korzystamy. Natomiast jest to teraz taki wielki plac zabaw, bo tak naprawdę nikt do końca nie wie, jak to najlepiej wykorzystać i wszyscy bardzo dużo rzeczy testujemy. Czy to jest Facebook w reklamach, czy to jest chat. GPT? W samym jakby w samej rozmowie, czy to są jakby automatyzacje w mailach. W systemach mailingowych to jest tak, że są funkcje na przykład w Zoom, w technologii, która umożliwia, a którą zresztą też wykorzystujemy na Vagaru do webinarów.
Kamil 00:08:10 Są funkcje, które testowaliśmy i które są po prostu zupełnie nieprzydatne. I one jakby są brawurowe. Bo na przykład potrafię ci zrobić fajne podsumowanie spotkania. Natomiast w taki sposób, jaki robi podsumowanie spotkania, jest to nikomu do niczego niepotrzebna albo w pewien sposób się nie sprawdza. I to nie znaczy to, że to jest złe, tylko że wymaga to pewnego improvement u. Natomiast warto sobie zobaczyć jak i jak to wygląda na dzień dzisiejszy. Aha, i w ogóle będziemy też mówić zaraz o tym, jak wykorzystać AI w nauce angielskiego. I też jeżeli będziemy też mówić, co my chcemy zrobić na przykład w ramach naszej platformy Vagaru z wykorzystaniem AI. I proszę Was, jeżeli jakaś rzecz wydaje się wam bardzo interesująca i bardzo chcielibyście to zobaczyć na Vagaru, to napiszcie w komentarzach albo napiszcie do nas na Facebooku Wagarowicze .pl albo na Instagramie Wagarowicze. Czekamy na informacje. Jestem bardzo ciekawy, które z tych rzeczy są najbardziej ekscytujące Albo najbardziej. Wydaje się Wam, że okej, to bym chciał sprawdzić, to bym chciał zobaczyć jak to wygląda.
Kamil 00:09:27 I wracając do rzeczy, które właśnie mamy tutaj w kwestii nauki angielskiego. Pierwsza rzecz okej, mamy wirtualnego lektora, mamy lektora AI i pierwszy problem, który jest, to jest ten taki human factor, czyli czynnik ludzki, czyli czy będziemy faktycznie w stanie nie wiedzieć, że rozmawiamy z AI, kiedy spotkamy się na przykład u Antoine’a 1 na 1, albo gdy ktoś będzie prowadził, dlatego, że sztuczna inteligencja jest zaprogramowana w pewien sposób na pewną poprawność polityczną i na pewną przewidywalność. Oczywiście będzie można tam dodać takie funkcje, które są naturalne dla ludzi, ale pytanie, czy my nawet wiedząc o tym, jak dobrze to działa, to czy my będziemy chcieć gadać po prostu z AI? Bo na dzień dzisiejszy ja na przykład testowałem chat GPT w postaci takiej, że okej, bądźmy im lektorem na przykład. Popraw moje błędy albo uczmy się w taki, w taki sposób i to po prostu w pewnym momencie staje się nudne. To po prostu w pewnym momencie jakby jakby gadasz do tego, ale jakby wiesz, że za tym nie ma tego człowieka i.
Speaker 4 00:10:41 Jego emocji.
Kamil 00:10:43 Czy my po prostu nawet jeżeli to będzie na przykład tańsze, to czy my będziemy chcieć i czy to będzie działać? I tutaj właśnie jeszcze po co to w ogóle wszystko się robi? Robi się po to, żeby obniżyć cenę. No i pytanie teraz czy to obniżenie ceny idzie w ogóle w parze z efektami? No bo dla nas jak się uczymy języka, to najważniejsze jest to, żeby się nauczyć, żeby zacząć swobodnie rozmawiać. No i tutaj pytanie jak jeszcze bardzo można obniżyć cenę? Zobaczcie, nasza platforma na przykład obecnie jest w promocyjnej cenie poniżej 100 złotych na miesiąc i po prostu poniżej. Nawet stosując AI i dużo z tego. Jakby biorąc ciężko jest przebić tą tą kwotę. Ok, to może być 50 zł, ale wciąż obracamy się w bardzo małej kwocie i generalnie cena często nie jest problemem. Zresztą w ogóle my też mówimy na naszych podcastach, na naszych materiałach, na YouTubie, na webinarach podajemy gotowe rozwiązania w jaki sposób uczyć się za darmo. Całkowicie bezpłatnie można posłuchać naszego masterclass. Na przykład nagraliśmy taki master class w 60 minut z angielskim i tam są konkretne rzeczy co robić, dlaczego i co działa.
Kamil 00:12:02 Wystarczy wziąć i to robić. I teraz pytanie ile procent ludzi to robi? Ile procent ludzi jest tak zdeterminowanych, że jest w stanie wziąć wiedzę, którą uzyska z książki, z jakiegoś szkolenia i przełożyć naprawdę na swoje życie, wpisać w kalendarz i po prostu robić. Tu jest ten problem. To jest ten problem, którego jakby AI w ogóle w żaden sposób nie rozwiązuje, bo ostatecznie wszystko zależy od nas, od tego, co my zrobimy. Jednak najlepsze efekty z tego, co my widzimy, to są wtedy, kiedy człowiek drugiemu człowiekowi w jakiś sposób oświetla drogę, kiedy go trochę popycha, kiedy go w pewien sposób motywuje, kiedy jest ta interakcja, wtedy nam się zaczyna chcieć. Wtedy my widzimy okej, porozmawiam po angielsku z nim, on coś odpowiada. Zaczyna wytwarzać się pewnego rodzaju chemia, chemia w postaci neuroprzekaźników w postaci tego, w jaki sposób my jesteśmy zaprogramowani na odbieranie drugiego człowieka. To są też zapachy. To jest bardzo dużo rzeczy związanych z interakcją z drugim człowiekiem. Pytanie, czy będzie w ogóle jakaś szansa, że to tak na 100% da się odzwierciedlić.
Kamil 00:13:08 I my to widzimy, że po naszej pracy, pracy na webinarach, na sesjach coachingowych, że tak naprawdę jest bardzo niewiele procent ludzi, możemy powiedzieć, że to jest 2% ludzi, którzy są w stanie wziąć i zrobić to samodzielnie, że mają silny drive, że są zorganizowani, że są nastawieni na cel, zdeterminowani i tak dalej. I generalnie tak na pewnym etapie bo idziesz, idziesz, idziesz i na pewnym etapie potrzebujesz tego wsparcia, potrzebujesz, żeby ktoś ci pokazał Hej, tu jest jeszcze wyższa. Wyższy drążek, Ty możesz na to wskoczyć. Pokażę ci, jak to się robi. Ty mówisz O, faktycznie, kurczę, to się da zrobić, bo samemu byś tego nie zrobił. Więc okazuje się, że nawet jeśli ci zaproponuję naukę z AI, to być może ta ekscytacja po kilku spotkaniach, że hej, gadam z lektorem. Zresztą są już takie narzędzia i można je potestować. Może się okazać, że po kilku spotkaniach będziemy mieć dość po prostu, że to będzie takie trochę płaskie.
Speaker 4 00:14:07 Mówimy tutaj też o.
Speaker 4 00:14:08 Mówisz o takich skrajnościach, że super, że można się uczyć i to jest w ogóle świetna forma nauki, ale. I oczywiście jak się tym zachłyśnie mamy i stwierdzimy, że będziemy w ten sposób działać, to może nam się to znudzić, bo znowu okaże się, że zostajemy w tej nauce sami. A tak jak mówisz, potrzebujemy innych ludzi do tego. Zresztą uczymy się języka po to, żeby się komunikować z innymi ludźmi. Zresztą czegokolwiek się uczymy, potrzebujemy innych ludzi, którzy będą nam wskazywać drogę, ale i można wykorzystać. Pewnie o tym zaraz powiesz. Możemy wykorzystać. Możemy wiedzieć, jak wykorzystać na naszej drodze do tego, żeby się wypowiadać lepiej, wyrażać się lepiej, bo to nam może pomóc. Tylko to jest kwestia tego, jak do tego podejdziemy, Czy właśnie do tego zastępcy człowieka, że spoko, nie muszę gadać z człowiekiem, mogę z jajem, bo to też może powodować takie moje poczucie komfortu. Tak że. No i nie będzie mnie oceniał i nie będzie mnie krytykował.
Kamil 00:15:08 Mhm. I nagle wychodzimy z AI do świata prawdziwego i widzimy, że to jest zupełnie co innego, nie? Więc.
Speaker 4 00:15:16 Więc tak jakby nasza droga do wyjścia ze świata, w sensie taki etap na drodze, który nam pomoże pójść dalej, który nam pomoże się rozgadać na co dzień, ale jako narzędzie, z którego my korzystamy świadomie, a nie taka, która jest taką ostatecznością, jedyną, najlepszą, najlepszą wersją.
Kamil 00:15:38 Tak więc jakby biorąc to wszystko też jak jesteście z nami na Vagaru, to prawdopodobnie w pierwszej połowie 2025 roku będziecie mogli zobaczyć i też na własnej skórze przetestować. I będziemy kilka testowych funkcji wprowadzać i zobaczyć jak to w ogóle też działa? Będziemy robić pewne badania i eksperymenty związane z tym. Dlatego mówię jeżeli któraś z opcji się Wam bardzo podoba, to dajcie znać w komentarzu, napiszcie do nas. I to może być właśnie rozmowy 1 na 1 z nativem AI. Mogą to być webinary grupowe, gdzie webinary grupowe prowadzi native, który jest właśnie awatarem. I to są takie rzeczy, które które są bardzo. Bardzo dziwne, można powiedzieć, bo nikt tak naprawdę nie jest w stanie przewidzieć, w którą stronę ostatecznie to to będzie ewoluować względem naszych efektów.
Kamil 00:16:35 Bo nam chodzi o efekty. Nie chodzi o to, żeby się uczyć, tylko żeby się nauczyć, żeby ta swoboda po prostu nam przychodziła. I takimi rzeczami, które natomiast są moim zdaniem na dzień dzisiejszy do wdrożenia i które pojawią się wcześniej, to będzie poprawa wymowy, bo AI bardzo dobrze sobie radzi z tym, że my coś powiemy i on może to zdekodować sobie na transkrypt i porównywać, czy zostaliśmy zrozumiani. I takie narzędzie na pewno na Vagaru się pojawi, że wypowiedzi pisemne będą w taki sposób sprawdzane i też wypowiedzi pisemne i całkiem dobrze się z tym radzi. I też wprowadzimy taką wersję beta, która będzie sprawdzać wypowiedzi pisemne, bo aktualnie wypowiedzi pisemna sprawdzają nasi lektorzy i ja to testowałem dla siebie. Jeżeli chodzi o tak jak mówiłem, jeżeli chodzi o rozmowę z AI, jakby postawienie tego zamiast żywego człowieka, to dla mnie to w ogóle absolutnie nie działa, bo to jest po prostu nudne, zbyt politycznie poprawne, udaje emocje. Ja wiem, że to nie jest żywy człowiek i to mi po prostu rozwala jakby całokształt mojej przyjemności, jakby tego, w jaki sposób ja ja to robię.
Kamil 00:17:50 Natomiast właśnie poprawa tekstu pisanego to według mnie jest świetna rzecz do poprawy wiadomości pisemnych. Na przykład jak piszę maila albo jak piszę jakiś komunikat, to używam czat GPT i po prostu. To potrafi dostosować ton do oficjalnego lub do takiego półoficjalnego, że ja mu piszę, że to, że jesteśmy teamem na przykład jak on chce, żeby ta wiadomość wyglądała i że mi po prostu poprawił angielski, więc on ładnie poprawia maila czy ładnie poprawia wiadomość, którą wysyłam na Discord. I dzięki temu, jeżeli weźmiemy tą poprawkę, można się fajnie uczyć. Tylko, że tu jest taki haczyk właśnie. I tutaj od razu pokażę Wam jak to wygląda. Zobaczcie. To jest moja oryginalna wiadomość, którą napisałem. Tutaj jest to, co poprawił chat GPT i tutaj zobaczcie ile jest poprawek i tak naprawdę te poprawki, które tutaj widać, to one jakby one są. Większość z nich jest fakultatywna. To nie jest tak, że ja to źle napisałem. Tylko, że on proponuje jakby inną wersję i dzięki temu, że ja to widzę, ale ja też znam język i wiem o co jemu chodziło.
Kamil 00:19:01 Dzięki temu ja mogę się fajnie uczyć i wziąć niektóre rzeczy zastosować, a niektóre rzeczy on zmienia na zbyt poprawne politycznie, na zbyt takie, że widać, że to jest pisane przez czata i po prostu ja nie biorę tych niektórych poprawek. Ale jak to mówi właśnie Kasia od nas z zespołu, która też zajmuje się przygotowaniem materiałów na platformę, ale też zajmuje się poprawianiem właśnie komentarzy. Mówi, że te poprawki robione przez AI są bardzo dobre. Jak znasz dobrze język? Bo w momencie, kiedy u nas poprawiamy wiadomość pisemną, to bierzemy pod uwagę dużo czynników. Na przykład bierzemy pod uwagę to, na jakim poziomie jest dana osoba i co konkretnie na tym etapie w jej wiadomości jest ważne, żeby ona poprawiła. I to nie chodzi o to, żeby tak jak. Zobaczcie tutaj niektóre rzeczy zmienił całkowicie jakby znaczenie jest to samo, ale zdanie jest przepisane. A na przykład, jeżeli nam chodziło o użycie danego zwrotu i to jest poprawne, ale czad stwierdzi, że jednak tak by mu brzmiało lepiej, to jakby my, nie znając języka, stwierdzimy, że nasza forma jest zła, podczas gdy na przykład była dobra.
Kamil 00:20:15 Więc musimy znać dobrze język, żeby zobaczyć jakimi i jakie zawiłości czat GPT nam poprawił i czy chcemy to wprowadzić, czy nie. Dlatego tutaj na przykład bardzo fajnie to poprawa wygląda. Natomiast pytanie, czy na danym poziomie uczącego się będziemy w stanie tak ten prompt skonstruować, żeby AI dorównało człowiekowi w tej kreatywności i w tym, w tej selektywności, tego poprawiania, żeby osoba, która dostaje tą poprawę, mogła fajnie na tym materiale, na tym materiale popracować. Więc jakby chat przerabia całe zdania, zmienia Strony bierna, czynna, czas na inny. I gdy to wszystko znasz. No to super. Jeżeli tego nie znasz, dopiero się uczysz. Ok, może być. Może być to po prostu. Może to być nieprzydatne dla Ciebie na dany moment. Tutaj jeszcze odnośnie poprawy wymowy. W zasadzie to powiedziałem, ale to też nie jest tak, że tak jak lektor usłyszy jak coś powiesz i poprawi Ci na przykład powie Ci ok, jak wymawiasz nie wiem hip to to zrób ustami, tak? To jakby ta poprawa. Oczywiście można to jakoś było połączyć i wiem, że czytał by też ruch ust i to by było wgrane i mógłby dawać poprawę.
Kamil 00:21:30 W jaki sposób układać inaczej usta? Natomiast na chwilę obecną wszystkie aplikacje, które poprawiają wymowę. Tak naprawdę działa to w taki sposób, że chat, że niekoniecznie chat GPT, ale każde narzędzie AI zamienia to na tekst i tekst, porównuje do tego, co miało zostać uzyskane. No więc jakby.
Speaker 4 00:21:49 Tutaj też jest wiele zmiennych, dlatego że kiedy używamy obcego języka, na przykład jest to angielski i rozmawiamy z kimś, to to, czy zostaniemy zrozumiani, to też zależy od tej osoby, która nas słucha i możemy mówić nie super, doskonale, ale poprawnie. Na tyle poprawnie, że zostaniemy zrozumiani. A z AI bywa różnie. I to jest moje doświadczenie w nauce hiszpańskiego. Kiedy korzystałam z jednej aplikacji, w której trzeba było właśnie wypowiedzieć na głos i poprawiał i tam było albo 0, albo 100%, albo w połowie. Chyba nawet nic nie było, ale wydawało mi się, że powiedziałam tak, że ludzie mnie to rozumieją. Tak i mi to zaliczyło na 0, bo nie było powiedziane tak idealnie jak miało to być.
Speaker 4 00:22:46 Tak dokładnie, tak precyzyjnie jak to zostało powiedziane w tym nagraniu.
Kamil 00:22:51 A to też zależy od modelu, bo to zależy od modelu, który tam jest zastosowany. To naprawdę są czasami takie niuanse.
Speaker 4 00:23:00 No tak, tak. Dokładnie tak. Więc to jest też taka rzecz. Ja osobiście mam problem z zaufaniem do tego, czy on. No bo on ma pewne dane zaprogramowane skądś te dane ma zaprogramowane, tak? I czy aby na pewno te dane są właściwe, takie, jakie mają być? To jest. To są takie pytania, na które.
Kamil 00:23:29 Tak. Kiedy nastąpi ten moment, że my nie będziemy wiedzieli o tym, że wejdzie jakiś glitch, jak dane z The Good Place się zlituje i zacznie nam wypluwać jakby w cudzysłowiu na złość pewne informacje oczywiście to. Na tym oczywiście też można panować, ale warto wiedzieć, że to nie są na dzień dzisiejszy to rozwiązanie idealne. Natomiast bardzo szybko też się rozwijają. I teraz odnośnie właśnie do tego, że bo też słyszałem takie pomysły, że być może w takim razie można zastąpić na przykład lektorów czy też kursy językowe.
Kamil 00:24:08 I są pewne ograniczenia natury kreatywnej. Na przykład w chat GPT możemy mu go poprosić Stwórz mi cały kurs języka od A do Z, niech się składa stylu lekcji i tak dalej. I on go może podzielić na rozdziały, może nawet dorobić ćwiczenia. Do tego tylko i tak to wszystko trzeba jakoś potem zastosować. Ktoś musi to wziąć i obrobić w jakąś formę, tak? Wciąż jakby daje to więcej możliwości twórcom rozwiązań do nauki. Czyli że my będziemy mogli w jakiś sposób zaaranżować w inny sposób wideo albo w łatwiejszy, albo w tańszy sposób wyprodukować wysokiej jakości materiały niż na przykład samym uczącym się, bo uczący się. Gdyby chciał. Gdyby chciał samymi promptami dorobić sobie kurs albo samą rozmową z czatem GPT zrealizować jakiś kurs czy zagadnienie, to on sam musi się też trochę narobić, w tym w tej produkcji tego produktu. Co trochę to testowałem, nie do końca się udaje i te możliwości jakby są takie, można powiedzieć ograniczone. Zakres tematów jest ograniczony. Warto to na swojej swojej skórze przetestować i zobaczyć jak to działa. To daje bardzo dobre rezultaty, takie na pierwsze 15 minut.
Kamil 00:25:28 Mówisz wow, wow, to jest w ogóle super, A potem się okazuje, że jakby co dalej, co dalej? I też taka ciekawostka, że czat GPT jakby. Można też używać przeciwko czat GPT, czyli na przykład w rozmowie kwalifikacyjnej lub w zadaniu po rozmowie kwalifikacyjnej sprawdzam przez czat GPT czy w pisaniu tej propozycji, tej oferty był używany czat GPT. Generalnie to czasami nie trzeba sprawdzać, bo to po prostu widać, bo trochę mam doświadczenia z czatem i widzę, gdy oferta lub plan działania jest napisany przez czata. Jakby skorzystanie z czata, żeby pewne informacje uzyskać. To jest jak najbardziej tak, ale tworzenie bardzo spersonalizowanych rzeczy aktualnie w oparciu o swoje doświadczenie i o dane jest zupełnie innym wynikiem niż to, jak mam to zrobić. Chat GPT To też jest tak, że jakie dane włożymy, takie wyciągniemy. Więc czasami włożenie tych danych i włożenie jakiegoś swojego doświadczenia w robieniu na przykład marketingu czy budowaniu strategii na tyle kosztowało, że w zasadzie już to sami napiszemy, a chat GPT może nam pomóc na przykład w ustrukturyzowaniu tego albo wypisać pewne punkty, żebyśmy nie zapomnieli o pewnym o pewnych rzeczach, więc można czasem sprawdzić.
Kamil 00:26:53 Powiedz mi, czy to na przykład wypracowanie albo czy ta oferta była napisana przez czata? Oczywiście tak 1 do 1 nie powie, że tak ja to napisałem, ale. Ale da pewne sugestie na temat tego formatowania czy na temat użycia słów. Że tak to ma nosić cechy tego i w ogóle. Czat jest świetny do zbierania informacji, przedstawiania potencjalnych opcji i my też używamy jakby wewnętrznie w zespole czata do kilku zadań i naprawdę oszczędza mnóstwo czasu. Ale ostatecznie jest to to tak, że jakby zawsze na końcu ktoś to musi jakby wziąć i wdrożyć w życie z jakąś poprawką na doświadczenie i kreatywność. I tutaj w ogóle też pojawia się takie pytanie bardzo fajne ono jest, nad którym ja osobiście zacząłem się zastanawiać, czy w ogóle my się potrzebujemy uczyć dzisiaj języka. Skoro, jak widzieliście, czy słyszeliście na początku tego nagrania. Ja mogę mówić w 50 językach. Nie muszę się ich uczyć, wystarczy, że mi to przetłumaczy. Więc generalnie tak, jest to świetne narzędzie. Jeżeli mamy jakąś, nie wiem, jakąś rzecz, którą chcemy przetłumaczyć komuś, żeby ktoś to po prostu zrozumiał.
Kamil 00:28:07 To jest super. Natomiast są ograniczenia w tłumaczeniu ustnym. W momencie, kiedy już mamy sytuację 1 na 1, czyli na przykład nawet jeżeli mamy super narzędzie i nawet jeżeli neuro linkiem czy czymś się przypniemy do naszego mózgu w przyszłości, to jednak w tym tłumaczeniu jest czujemy tą obecność tego pośrednika aktualnie. Ja to na przykład testowałem do tłumaczenia na hiszpański i po prostu czas jest jednak zabijający i nienaturalność gadania do urządzenia i odpowiadania przez urządzenie. Jakby absolutnie jakby ta komunikacja staje się naprawdę dziwna.
Speaker 4 00:28:47 Sucha. Taka powierzchowna.
Kamil 00:28:50 Ja tutaj testowałem z panią, która tutaj pomaga nam utrzymać czystość w mieszkaniu i staraliśmy się to ona jakby w ogóle ciężko jej było skierować, jakby zaczęła jakby w inny sposób mówić do telefonu, niż jak mówiła do mnie. Ja to widzę, że te gesty jakby struktura ciała jest inna. W związku z tym trzeba by było się nauczyć w ogóle rozmawiać przez takiego pośrednika. I teraz tak podstawowa sprawa jest taka, że my, cholera, nie wiemy, co on przetłumaczył, nie? Powiedzmy, że naprawdę robi bardzo dobre tłumaczenie, ale czasami robi takie straszne babole, że że jakby jak znasz język, to wiesz, że okej, to nie o to chodziło.
Kamil 00:29:29 I teraz pytanie jak ja z kimś rozmawiam przez to urządzenie, to czy ja wiem w ogóle co ja mówię? I czy ja jestem pewny, że ta osoba, która odpowiedziała, faktycznie to miała na myśli. I tu są właśnie takie ograniczenia w tym tłumaczeniu ustnym, które ja widzę, które ja widzę. Natomiast w kwestii nauki języka jest inna rzecz. To jest takie. Jak dla mnie to jest takie poczucie bycia trochę jakby ograniczonym, w pewien sposób jakby ułomnym, no bo po prostu jest super fajnie sobie pośmigać w języku obcym, tak.
Speaker 4 00:30:03 To raz. Ale chciałbym też sobie zdawać sprawę z tego, co wszystkie ułatwiacze życia robią naszemu mózgowi. Bo jeżeli my pozbawiamy siebie tego wysiłku, który musielibyśmy włożyć w nauczenie się języka czy w nauczenie się czegokolwiek innego i chcemy tutaj nie ma sensu się uczyć angielskiego, bo ja to dla mnie zrobił i nie ma sensu robić tego, bo ja to dla mnie zrobi. Więc co ja mogę robić? Po co ja to robię? To jest takie pytanie, bo nasz mózg potrzebuje wyzwań. Potrzebuje.
Speaker 4 00:30:34 Potrzebuje pewnych trudności, z którymi musi sobie poradzić po to, żeby. Żeby mógł utrzymywać świeżość, zdrowie, żeby mogły nam służyć do końca naszego życia. A jeżeli my będziemy zlecać wszystkie zadania, które byśmy mieli zrobić, czyli trudne, trudną naukę czegoś do ChatGPT czy do AI, czy jakiegokolwiek innego narzędzia, to okaże się, że nasz mózg nie będzie miał co robić, a mózg bardzo potrzebuje się uczyć. Mózg bardzo potrzebuje tego, tego wysiłku. Więc tutaj jest kwestia takiego wyważenia co jest tym potrzebnym wysiłkiem, a co może, a co może zrobić. Mówię czat, ale to może być AI, może zrobić coś, co będzie gdzieś tam wsparciem, ale nie zastąpi tej pracy, którą mój mózg ma wykonać zamiast właśnie jaja.
Kamil 00:31:28 Tak, No ostatecznie dochodzimy do tego, że że kurczę, no to ja jestem producentem tej treści i teraz. I teraz dochodzimy do takiego ostatniego punktu. Okej, ale ja chcę, Ja chcę mówić po angielsku, ja chcę sobie porozmawiać z kimś, ja chcę tą relację mieć i to zrozumienie.
Kamil 00:31:50 Ja chcę mieć to zrozumienie o czym oni gadają jak jesteśmy razem. I to jest też taka przyjemność z nauki języka płynie taka, że jak zaczynamy mówić w innym języku, na przykład po angielsku, to stajemy się trochę innym człowiekiem. Bo jakby ten zasób słownictwa, to jakby to brzmi inaczej, inaczej się jakby. To jest taka też fajna.
Speaker 4 00:32:10 Forma, jak mówimy i nasz głos inaczej brzmi, inaczej się zachowujemy, troszkę normalne.
Kamil 00:32:15 Więc jakby no ciężko jest po prostu to doznanie, jakby to ten rozwój swój jakby zastąpić tym narzędziem, jakby w celach komunikacji, to jak najbardziej się da, tylko w celach jakby tych innych, o których mówiłem. Może jakby nie prowadzi nas to do tego, czego chcemy w życiu po prostu I tak więc jakby mamy zmianę, bo wszystko można przetłumaczyć w ułamek sekundy, ale praktyka pokazuje, że chodzenie z tłumaczem w ręku albo cały czas tłumaczenie maili i posługiwanie się tym narzędziem jest w pewien sposób takie, no nie dające tej przyjemności i nie dające tego poczucia spełnienia. I teraz tak gadanie na przykład do AI i na przykład poprawiaj mnie.
Kamil 00:33:05 Jeżeli mamy pewne zwroty, których chcemy się nauczyć. To da to dobre rezultaty, bo w momencie, kiedy będziemy mówić i AI nam będzie poprawiał. Tylko też pytanie, żebyśmy my wiedzieli, co z tą poprawą zrobić, bo jeszcze nie wie, ale że to mamy powtórzyć np. Po raz kolejny w poprawnej wersji, że mamy to zastosować w życiu, w danej sytuacji, że mamy coś z tym zrobić, Bo jak posiedzimy na przykład 15 minut czat GPT i poprawi, jak jak będę coś mówił, to poprawia i on nam będzie poprawiał i dalej będziemy gadać swoje. To też w żaden sposób to nie zadziała, bo. Bo to co działa. My musimy te dane, te nowe umiejętności przetworzyć głęboko, czyli podróż w różnych aspektach. I przede wszystkim to się dzieje, kiedy wychodzimy ze strefy komfortu. Na przykład wchodzimy na webinar albo na spotkanie, albo na meeting firmowy i coś mamy powiedzieć. Wtedy to się odpala. Więc trzeba pamiętać o tym, że sama nasza nauka w samotności, tak jak mówiłaś, to jest pewne zamknięcie się w strefie komfortu, z której możemy nigdy nie wyjść.
Kamil 00:34:10 A wyjście ze strefy komfortu to jest napisanie maila, to jest rozmowa z innym człowiekiem na żywo, to jest rozmowa z innym człowiekiem na polu, to jest wzięcie, udział w rozmowie rekrutacyjnej po angielsku, to jest wzięcie jakiegoś projektu w języku angielskim. I to są rzeczy, które które powodują, że to nas rozwija. Podnosimy sobie poprzeczkę i wtedy działamy. Możemy sobie gadać do ja całe życie i dalej wychodzić na ulicę i nic z tego może nie przyjść. Więc tak to wygląda. Więc tak podsumowując, mam nadzieję, że fajnie Wam pokazałem, w jaki sposób możecie sobie poprawiać swoje wiadomości pisemne czy poprawiać swoje maile. I ostatnia rzecz, która mi przychodzi na myśl, to w momencie, kiedy nie wierzycie w to, że kiedykolwiek będziecie mówić po angielsku. To to, co Wam pokazałem na początku tego nagrania, że jeżeli sobie zrobimy kopię siebie i zobaczymy, że jak płynnie mówisz po angielsku, to nagle możesz zobaczyć siebie i stwierdzić kurczę, ta droga nie jest wcale taka daleka. Nie ten mój klon naprawdę gada po angielsku, więc ja też mogę.
Kamil 00:35:25 I myślę, że to użycie jest bardzo fajne i ciekawe, czy byście chcieli taką funkcję zobaczyć na Vagaru.
Speaker 4 00:35:32 Wizualizacja mojego. Wizualizacja właśnie swojego swojego efektu. Mhm.
Kamil 00:35:38 Więc super. Dajcie znać co po tym dzisiejszym odcinku Chcielibyście, żebyśmy odpalili w ramach naszej platformy i mam nadzieję, że będziemy sobie na tym eksperymentować i będziemy mogli sobie rozmawiać na temat tego, na temat tego, jak to działa i co przynosi efekty. Bo ja uwielbiam technologię i uwielbiam się tym bawić i I myślę, że pozytywne rzeczy będą z tego płynąć.
Speaker 4 00:36:03 Ja jestem zdania, że skoro już jest i będzie i będzie go więcej i więcej w naszym życiu, więc warto nauczyć się korzystać i wiedzieć co z AI robić, niż też przeciwstawiać się temu. Bo możliwe, że też są wśród Was osoby, które są bardzo przeciw temu, co się wydarza, co ja rozumiem, bo moja reakcja na początku taka właśnie była, że to wszystko jest nie tak, jak powinno być. Natomiast to też mi osobiście dało takie zrozumienie, że ok, to jest coś nowego i to może być fantastyczne, fantastyczne, może nam przynieść fantastyczne możliwości rozwiązania.
Speaker 4 00:36:53 Jeżeli będziemy to my tam zarządzali, tak myślę, ale nie wiem.
Kamil 00:37:01 Super, kochani, dajcie znać jak to jak to wygląda z Waszej strony. Jeżeli podcast wniósł do Waszego życia i do Waszej nauki coś, co będzie skuteczne. Koniecznie zostawcie Gwiazdeczka na Spotify. To jest taka bezpłatna forma, którą możecie powiedzieć innym Hej, to jest fajny podcast, Dobre, dobre informacje, dobre rzeczy można się tutaj dowiedzieć i może dzięki temu dotrzeć do większej ilości osób. Jeżeli uczycie się angielskiego, to pewnie prędzej czy później się spotkamy. Jeżeli nie, to spotkamy się pewnie za tydzień w kolejnym odcinku. Życzymy Wam wszystkiego dobrego. Trzymajcie się ciepło. Do usłyszenia! Cześć.
![](https://wagarowicze.pl/wp-content/uploads/2025/01/AI-YT-1-1024x576.png)