Co każdy człowiek powinien wiedzieć o swoim mózgu?
Od urodzenia zostaliśmy wyposażeni w genialne narzędzie, lepsze niż jakakolwiek technologia. Każdy z nas otrzymał swoją supermoc: mózg.
Uważamy, że lekcje o mózgu powinny być obowiązkowe w każdej szkole. Każde dziecko powinno już być świadome tego, co tak niesamowitego kryje się między jego uszami 😉
Jak działa, co dla nas robi, jaki ma wpływ na nasze samopoczucie… i jak możemy o swój mózg dbać, żeby cieszyć się dobrej jakości, długim życiem – o tym jest dzisiejszy podcast.
Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast
W tym odcinku: „Co każdy człowiek powinien wiedzieć o swoim mózgu?”
- czym zajmuje się mózg?
- 3 części mózgu
- jak działają neuroprzekaźniki i czym są?
- mamy dwa mózgi?
- emocje i samopoczucie a mózg
- trzewny układ nerwowy
- mikrobiom
- jak możemy dbać o swój mózg?
Linki i nawiązania
Instagram: @wagarowicze
Facebook: Facebook.com/wagarowiczepl
TikTok: https://www.tiktok.com/@wagarowiczepl
Strona: https://wagarowicze.pl
Newsletter | Nauka.Holistycznie: https://wagarowicze.pl/newsletter/newsletter
Holistyczny Roczny Program Nauki Angielskiego: https://przemianajezykowa.pl
Platforma i aplikacja do nauki angielskiego: https://vagaru.com
Ciekawe cytaty z podcastu „Co każdy człowiek powinien wiedzieć o swoim mózgu?”
’Zobaczcie, często dzieje się tak, że zaczynamy interesować się sobą, swoim ciałem albo swoją psychiką, kiedy dzieje się z nami coś złego. A przecież wiedza o tym, jak działa nasze ciało, może sprawić, że nic złego nie będzie musiało się wydarzyć.’
’Kiedy odczuwamy emocje takie jak ukłucia odrzucenia czy samotność, to wszystko czujemy w brzuchu, nie w głowie.’
’Zobaczcie, jak to wszystko jest ze sobą powiązane. Większość serotoniny i połowa dopaminy jest produkowane w jelitach, więc warto się zastanowić, jakie paliwo dostarczamy naszemu mózgowi.’
’Możemy wspierać nasz mózg, pomagać mu rozkwitać albo pomagać mu umierać, i to od nas zależy, w jakim środowisku nasz mózg żyje.’
’Możemy naprawdę bardzo dużo zrobić, tylko nie na to skierowana jest uwaga w edukacji i w życiu.’
’Musimy zadać sobie pytanie, co spowoduje, że nasz mózg będzie się rozwijał, a co spowoduje, że będzie stopniowo umierał?’
Rozdziały podcastu „Co każdy człowiek powinien wiedzieć o swoim mózgu?”
Wprowadzenie do wpływu na mózg (00:00:00)
Omówienie, jak różne czynniki, w tym dieta i środowisko, wpływają na funkcjonowanie mózgu.
Holistyczne podejście do nauki (00:00:22)
Przedstawienie idei nauki holistycznej i jak można skutecznie uczyć się w zgodzie z neurobiologią.
Znajomość siebie i mózgu (00:01:12)
Dlaczego warto znać działanie swojego mózgu i jak to może poprawić nasze życie.
Potencjał mózgu (00:02:33)
Zrozumienie, co odróżnia ludzi od innych zwierząt i jak rozwój neurobiologii pomógł w poznaniu mózgu.
Układ nerwowy (00:03:52)
Opis podziału układu nerwowego na ośrodkowy i obwodowy oraz jego roli w organizmie.
Budowa mózgu (00:05:21)
Zawartość mózgu, jego struktura i funkcje poszczególnych części.
Znaczenie nawodnienia (00:06:54)
Podkreślenie, jak kluczowe jest nawodnienie dla prawidłowego funkcjonowania mózgu.
Emocje a jelita (00:07:39)
Związek między emocjami a funkcjonowaniem jelit oraz ich wpływ na nasz nastrój.
Mikrobiom jelitowy (00:09:36)
Rola bakterii jelitowych w zdrowiu psychicznym i ich wpływ na nastrój.
Paliwo dla mózgu (00:12:24)
Jak dieta i styl życia wpływają na funkcjonowanie mózgu i nasze samopoczucie.
Związek między ciałem a umysłem (00:14:42)
Jak to, co spożywamy i nasze otoczenie, kształtuje nasz mózg oraz jego funkcjonowanie.
Holistyczne podejście do życia (00:15:48)
Omówienie znaczenia całościowego patrzenia na życie i zdrowie mózgu.
Wpływ na mózg (00:16:42)
Możliwość wspierania lub osłabiania funkcji mózgu przez nasze działania.
Edukacja i rozwój (00:18:00)
Potrzeba nauki krytycznego myślenia i znajomości własnego potencjału.
Technologia w edukacji (00:18:18)
Wpływ technologii, w tym gier komputerowych, na rozwój mózgu dzieci.
Neuroplastyczność (00:20:08)
Znajomość neuroplastyczności jako klucz do zmiany nawyków i rozwoju.
Ochrona mózgu dzieci (00:20:35)
Znaczenie ochrony mózgów dzieci przed negatywnym wpływem współczesnego świata.
Zachęta do dalszej edukacji (00:21:39)
Zachęta do słuchania podcastu o wpływie ekranów na dzieci.
Podsumowanie i zaproszenie do interakcji (00:21:48)
Podziękowanie słuchaczom i prośba o feedback oraz subskrypcję.
Trankskrypt podcastu „Co każdy człowiek powinien wiedzieć o swoim mózgu?”:
(transkrypt wygenerowany automatycznie)
Aggie 00:00:00 Wszystko czym zasilamy nasz mózg ma wpływ na nasz mózg. I tutaj nie chodzi tylko o to, co jemy, co spożywamy, ale także jakie wrażenia zmysłowe dochodzą do naszego mózgu, czyli co oglądamy, czego słuchamy, w jakim środowisku jesteśmy. To wszystko kształtuje nasz mózg.
Kamil 00:00:22 Cześć kochani! Witamy Was w podcaście Wagarowicze Nauka holistycznie, w którym pokazujemy w jaki sposób uczyć się skutecznie, w zgodzie z psychologią Nauki i neurobiologia. Neurobiologia, czyli nauką o tym, jak uczy się mózg i co zrobić, żeby go wspierać. Od czasów licealnych, czyli od ponad 20 lat, pasjonuje nas nauka języka i chcemy pomóc wszystkim uczyć się szybciej, skuteczniej, przyjemniej. Nauczyć się stawiać prawidłowo cele, mierzyć efekty i osiągać sukcesy w nauce i nie tylko. Dzisiaj kilka rzeczy, o których być może o swoim mózgu nie wiecie. A gdy będziecie to wiedzieć, to być może inaczej spojrzycie na to, co wkładacie do swojego mózgu i uwaga, którędy wkładacie do swojego mózgu. Tak, tak, to może być mała niespodzianka. Działamy!
Aggie 00:01:11 Zaciekawiłeś.
Aggie 00:01:12 Zobaczcie. Często dzieje się tak, że zaczynamy interesować się sobą, swoim ciałem albo swoją psychiką. Kiedy dzieje się z nami coś złego? Kiedy zaczynamy chorować? Kiedy? Kiedy doświadczamy jakiś symptomów. A przecież wiedza o tym, jak działa nasze ciało, jak działa nasza psychika, nasze emocje może sprawić, że nic złego nie będzie musiało się wydarzyć. I zobaczcie, jak bardzo warto jest znać siebie, a tym bardziej warto jest poznać. Najbardziej genialne narzędzie, w jakie zostaliśmy wyposażeni od urodzenia, a w zasadzie jeszcze przed naszą urodzeniem, która jest lepsza niż jakakolwiek technologia. Nasza supermoc, czyli nasz własny mózg i ja tam dzisiaj porozmawiamy, jak działa nasz mózg. Co dla nas robi? Jaki ma wpływ na nasze samopoczucie i jak możemy o swój mózg dbać, żeby cieszyć się dobrej jakości długim życiem. Ja w ogóle uważam, że lekcje o mózgu powinny być obowiązkowe w każdej szkole. Każde dziecko powinno już być świadome tego, co kryje się między jego uszami i jaki ma potencjał i jakie ma możliwości. Nasz mózg czyni nas absolutnie wyjątkowymi.
Aggie 00:02:33 To nasz mózg odróżnia nas od innych zwierząt. My jako ludzie co prawda nie możemy latać tak jak ptaki, ani nie jesteśmy super silni, ani super szybcy. Nie potrafimy oddychać pod wodą. Ale nasz mózg spowodował, że znaleźliśmy sposoby na to, jak dostać się do głębin oceanu, jak wznieść ton żelastwa w powietrze. Sami nie latamy, ale potrafimy wymyślić maszyny, które latają. Zobaczcie jak niesamowity jest nasz mózg, jaki ma niesamowity potencjał i dopiero rozwój neurobiologii od lat 60 tych ubiegłego wieku pozwolił nam lepiej zrozumieć nasz mózg i to, jak ten mózg działa, co się w nim dzieje. Choć musimy wiedzieć, że wciąż nauka nie wie wszystkiego o mózgu. Trzeba o tym pamiętać. I oczywiście to, co tu dzisiaj powiemy, nie będzie w żaden sposób wyczerpujące, bo cały układ nerwowy jest niesamowicie złożony. Ale chciałabym. Chcielibyśmy, żeby każdy z Was wziął dzisiaj dla siebie to, co będzie dla Was najistotniejsze. I trochę biologii. Nasz mózg jest częścią układu nerwowego, a nasz układ nerwowy dzielimy na dwie części. Ośrodkowy układ nerwowy i obwodowy.
Aggie 00:03:52 Układ nerwowy, czyli nasze nerwy. I dzisiaj zajmiemy się tym ośrodkowym układem Nerwowym. I nasz mózg wraz z rdzeniem kręgowym jest częścią ośrodkowego układu nerwowego. To jest takie nasze główne centrum dowodzenia, jak wieża kontroli lotów. To jest szef, szef szefów, szef wszystkiego. Nasz mózg odbiera sygnały z zewnątrz i odpowiednio na nie reaguje. Odpowiada za pamięć. Generują myśli, emocje, nasze reakcje. Odpowiada za przesyłanie sygnałów do reszty ciała i odbiera sygnały z reszty ciała. Nasz układ nerwowy znajduje się w każdej komórce naszego ciała. To jest wystarczające potwierdzenie tego, że ciało i umysł, ciało i psychika, ciało i emocje są ze sobą połączone. Nasz mózg składa się z trzech głównych części z pnia mózgu, móżdżku i kory mózgowej. Pień mózgu odpowiada za podstawowe funkcje, które są niezbędne do życia. Oddychanie. Utrzymanie stałego tętna. Za jedzenie. Za stres. Za reprodukcję. Nasz móżdżek odpowiada za koordynację i ruch, a kora mózgowa, która stanowi największą część naszego mózgu. To w niej odbywa się najwięcej myślenia. Wszystkie procesy zapamiętywania i cała stymulacja zmysłowa.
Aggie 00:05:21 Kora składa się z czterech płatów. W naszym mózgu jest 86 miliardów neuronów i te neurony stale wysyłają między sobą impulsy nerwowe. I te impulsy powodują uwalnianie neuroprzekaźników, czyli takich chemicznych cząsteczek, takich jak dopamina, która odpowiada za motywację i za nagrodę, czy serotonina, która jest odpowiedzialna za nasze poczucie szczęścia. Czy acetylocholina, która odpowiada za pamięć, za uczenie się, które Przekazują informacje do innych komórek nerwowych. Mamy też drugi mózg i ten drugi mózg znajduje się w naszym brzuchu. Nauka dopiero w ostatnich latach zrozumiała i opisała połączenie między naszym zdrowiem, naszymi myślami a naszym nastrojem i naszym trawieniem. I to, co my spożywamy, zostaje przekształcone w energię. Ta energia zasila nasz mózg. I mimo, że nasz mózg waży niewiele, bo około półtora kilograma i nie zajmuje dużo, to zużywa aż 20% energii, którą produkujemy. I to jest bardzo dużo energii. I z ciekawostek też powiem Wam, że nasz mózg składa się w 80% z wody. Więc wyobraźcie sobie, co się dzieje, kiedy nie dostarczamy naszemu mózgowi odpowiedniej ilości paliwa i energii.
Aggie 00:06:50 I co się dzieje z naszym mózgiem, kiedy nie nawadniamy się regularnie?
Kamil 00:06:54 Z tego prosty wniosek jeżeli chcemy, żeby nasz mózg funkcjonował dobrze, musimy po prostu dbać o odpowiednie nawodnienie. I to jest właśnie takie, że fajnie popatrzeć na to holistycznie. Tak że mózg to nie jest dane, które wklepujemy do głowy. To nie jest ten rozwój, robienie łamigłówek, granie w szachy i tak dalej. To są też rzeczy związane z biologią, związane z tym, w jaki sposób on funkcjonuje, w czym to wszystko pływa, co powoduje, że ten mózg może tę pracę wykonać. I taka prosta rzecz wydawałoby się jak nawodnienie, które odgrywa tak kluczową rolę w naszym mózgu, w jego funkcjonowaniu.
Aggie 00:07:39 Tak, tak. Nawodnienie i inne rzeczy, o których jeszcze powiemy. I w ogóle kiedy my odczuwamy emocje takie jak ukłucia odrzucenia czy samotność? Czy kiedy poczujemy jakiś sygnał intuicji na jakiś temat. Czy kiedy jesteśmy zakochani i mamy te motyle w brzuchu, czy też kiedy stresujemy się jakimś wydarzeniem, to właśnie to czujemy wszystko. Czujemy to w brzuchu, nie w głowie.
Aggie 00:08:08 I wszystkie emocje od smutku, przez ekscytację po strach prowadzą do zmian funkcjonowania naszych jelit. I my potrafimy. Nie mieć apetytu dlatego, że czujemy stres. I mimo, że nawet nie jedliśmy przez ponad 10 godzin, kiedy nie spaliśmy w nocy, będziemy mieli ochotę na słodycze. Jak to działa i dlaczego tak się dzieje? Otóż nasze jelita są połączone z naszym mózgiem poprzez tak zwany trzewny układ nerwowy. To jest część układu nerwowego, która wyściela ściany przewodu pokarmowego od ust aż po jelito grube, w której znajduje się uwaga ponad sto milionów komórek nerwowych i że układ nerwowy jest częścią autonomicznego układu nerwowego i kontaktuje się z mózgiem poprzez największy nerw w naszym ciele. Być może znacie ten nerw, nerw błędny i on odpowiada za pracę naszych organów wewnętrznych. On reguluje procesy fizjologiczne w naszym organizmie, takie jak tętno, ciśnienie, trawienie, oddychanie, pobudzenie seksualne. A naszą odpowiedź na stres też. I też być może wiecie o tym, a być może nie. 95% serotoniny, która jak wiemy odpowiada za nasze poczucie szczęścia. 50% dopaminy produkowane są w naszych jelitach.
Aggie 00:09:36 Innymi słowy w jelitach. Struktura układu nerwowego odzwierciedla struktura układu nerwowego w mózgu. Dzisiaj skupiamy się na nauce, a na tym, co wiemy z neurobiologii na temat, na temat mózgu, na temat tego, jak cały układ nerwowy jest obecna w naszym ciele i wpływa na absolutnie wszystko. Tak jak mówią. Nie tylko na to, w jaki sposób myślimy, jak się uczymy, ale absolutnie na to, jak myślimy, jak się czujemy, jakich emocji doświadczamy. Ajurweda mówi o tym od wielu tysięcy lat. O tym, że to w naszym brzuchu znajduje się tak naprawdę najważniejsze centrum naszego życia. Ale to już na inny. Na inny odcinek. Jeżeli Was ciekawi temat Ajurwedy, nagraliśmy na ten temat kilka innych podcastów i do tego bardzo serdecznie zapraszamy.
Kamil 00:10:28 Tak, właśnie porównywaliśmy to już niejednokrotnie. To, co wiemy z badań naukowych i porównywaliśmy to do wiedzy ajurwedy i do wiedzy tej tradycyjnej, starożytnej i porównywaliśmy, jakie są podobieństwa i są niesamowite podobieństwa. Generalnie Ajurweda używa delikatnie innych słów, inaczej nazywa pewne rzeczy, ale tak naprawdę jest niesamowita mądrość w tym i jeżeli jesteście zainteresowani to polecam Wam ten odcinek.
Aggie 00:10:58 Czy opisując takie same zjawiska opisuję to w inny sposób, Natomiast robię to w sposób niesamowicie zbieżny z tym, co co opisuje i jak opisuje współczesna nauka. W naszych jelitach znajdują się też miliardy bakterii i te bakterie pełnią znacznie więcej funkcji niż tylko trawienie. Tu nie chodzi tylko o trawienie w jelitach. Nasze bakterie odpowiadają za metabolizm, za prawidłową gospodarkę hormonalną, za prawidłowe działanie naszego układu nerwowego, za naszą odporność. Czyli bakterie znajdujące się w jelitach odpowiadają za naszą odporność, za nasze zdrowie psychiczne. Mikrobiom sprawuje kontrolę nad naszym nastrojem np. Wzrost liczby wybranych bakterii skutkuje depresją i stanami lękowymi. Stres pourazowy następuje na skutek zmian w bakteriach w jelitach po wydarzeniu jakimś traumatycznym Traumatyczny wzrost pewnych typów bakterii. Gram ujemnych w jelitach pod koniec cyklu menstruacyjnego jest związany z objawami PMS, takimi jak stany lękowe, irytacja czy ochota na konkretne pokarmy. A więc skoro nasz mózg jest szefem, który działa na paliwie, które od nas otrzymuje, to teraz warto zastanowić się, jakim paliwem my nasz mózg zasilamy i jak dbamy o nasz mózg. Bo najlepsze jest to, że my mamy realny wpływ na to, jak nasz mózg działa, jak nasz mózg pracuje.
Aggie 00:12:24 I wiemy to między innymi dzięki pracy doktora Daniela Aymana, który w swojej klinice przeprowadza setki skanów mózgów i pokazuje czarno na białym, jakie dokładnie zmiany zachodzą w mózgu, a więc także w życiu pod wpływem zmian. Jakich? Jakie ludzie wprowadzają do swojego życia. Bo przypominam o tym, że raz, że nasz mózg nie odpowiada tylko za uczenie się, zapamiętywanie i Koncentracja. Nasz mózg, nasz układ nerwowy odpowiada za wszystko. Za nasze nawyki, reakcje, schematy, zachowania, przekonania.
Kamil 00:13:00 I tutaj właśnie jakby podsumowując to co możemy z tym zrobić już na tym etapie, o którym mówimy, to już wiemy, jak na przykład sposób odżywiania w sposób naturalny, w sposób pozbawiony ultra przetworzonych produktów, w sposób ekologiczny, przyjazny dla flory bakteryjnej w jelitach, wpływa na nasz mózg i na nasze życie, na nasze samopoczucie, na rodzaj myśli, jakie produkujemy. Podobnie rzecz ma się z ćwiczeniami fizycznymi, które oczywiście stymulują trawienie, stymulują pracę mitochondriów, powodują dzięki temu inną pracę mózgu i inne myśli. Badania naukowe wykazały na przykład, że ćwiczenia fizyczne w lekkiej i umiarkowanej depresji były skuteczniejsze niż psychoterapia czy leczenie farmakologiczne.
Kamil 00:13:52 I zobaczcie jak to wszystko jest ze sobą powiązane. No ale nic dziwnego, skoro większość serotoniny i połowa dopaminy jest produkowane w jelitach, prawda? Więc kiedy następnym razem będziemy podczas sesji jakiejś nauki albo podczas wykonywania jakiegoś działania, przy którym zużyjemy dużo naszego paliwa mózgowego, a poczujemy ochotę na coś do zjedzenia, no to warto się zastanowić, czy będą to pączki, czy chipsy, czy też jakieś inne paliwo. No i cóż, jeżeli nam zależy na szybkich efektach nauki, na dobrym samopoczuciu, które będą następstwem tego, co nasz mózg wyprodukuje, no to warto sobie to przypomnieć. To co? To co wiemy, co się dzisiaj o mózgu dowiedzieliśmy i po prostu wybrać to, co będzie tym dobrym paliwem?
Aggie 00:14:42 Tak, bo wszystko czym zasilamy nasz mózg ma wpływ na nasz mózg. I tutaj nie chodzi tylko o to, co jemy, co spożywamy, ale także jakie wrażenia zmysłowe dochodzą do naszego mózgu, czyli co oglądamy, czego słuchamy, w jakim środowisku jesteśmy. To wszystko kształtuje nasz mózg. I zmiana środowiska, zmiana stylu życia, zmiana tego, co i jak jemy.
Aggie 00:15:12 I to bez względu na to, w którą stronę, czy w dobrą, czy niedobrą będzie powodowało zmiany w mózgu. I pytanie. To jest pytanie do każdego. Tak, każdy powinien sobie zadać to pytanie Na czym mi zależy i jakiego mózgu ja chcę? I jeżeli ja chcę dbać o mój mózg i zależy mi na tym, żeby dobrze funkcjonował przez długie lata mojego życia, no to działam, to działam i dbam o niego i zapewnia mu to, czego on potrzebuje, czyli potrzebuje wody, potrzebuje zdrowego, naturalnego pożywienia, jak najmniej przetworzonego, jak najprostszego.
Kamil 00:15:48 Tak i w ogóle, że kiedy zobaczymy, że jakość naszego życia, jakość tego, jakie efekty osiągamy. No bo żeby osiągnąć efekty, no to musimy mieć energię. Musimy czuć się dobrze. Musimy. Nasz mózg musi po prostu pracować dobrze i często sobie nie zdajemy z tego sprawy. Jakby intelektualizujemy bardzo i skupiając się na rozwoju w jakiejkolwiek dziedzinie, dbamy tylko i wyłącznie na przykład o treści, które napływają do naszego mózgu, o rozwiązywaniu jakiegoś problemu. A tak naprawdę, żeby żyć tym życiem, takim spełnionym, takim, w którym czujemy się dobrze, takim, w którym to wszystko fajnie działa i my mamy z tego przyjemność i czujemy się dobrze, to musimy na to popatrzeć holistycznie, nie tylko właśnie od tej strony intelektualnej, ale od tej strony jakby wszystkich aspektów, które które sprowadzają się do tego, że nasze życie jest dobre, że nasz mózg jest dobry, że dobrze działa.
Aggie 00:16:42 I to jest najlepsze, że my mamy realną zdolność wpływania na nasz mózg. Możemy go wspierać, możemy pomagać mu rozkwitać, albo możemy pomagać mu umierać. I to od nas zależy, w jakim środowisku nasz mózg żyje. I tutaj też można natknąć się na takie pytania. Dlaczego tak? W tak dużym stopniu nie wykorzystujemy potencjału naszego mózgu? Dlaczego o tym nie wiemy? Dlaczego o tym się tak nie mówi? Szeroko? I odpowiedź jest prosta ja nie zaczęłam. Tak naprawdę nikt nas tego nie uczył. Sir Ken Robinson pisał w swojej książce o tym i mówił, że najbardziej martwię się o to, co. Że co z tego, że szkoły podlegają reformom i ciągle się zmieniają, jak Te reformy są dyktowane interesami politycznymi, komercyjnymi i kompletnie nie rozumieją tego, jak naprawdę odbywa się uczenie i w jakim środowisku. I wiecie, w dobie sztucznej inteligencji samochodów elektrycznych, być może napędzanych wodorem czy eksploracji Marsa. Nasze szkoły wciąż tkwią w epoce dorożek i szkoły nas napełniały informacjami, ale nie uczą nas, jak z tych informacji korzystać. A dzisiaj w świecie pełnym tych informacji, my nie potrzebujemy uczyć się na pamięć faktów, bo my je mamy na kliknięcie palcem.
Aggie 00:18:00 My potrzebujemy umieć myśleć samodzielnie, krytycznie, kreatywnie. My potrzebujemy znać siebie. My potrzebujemy znać swój potencjał i umieć go wykorzystywać. Potrzebujemy znać nasz mózg i wiedzieć, jak on działa, żeby móc zrobić z niego najlepszy możliwy użytek.
Kamil 00:18:18 Tak więc, jeżeli chcielibyśmy w jakiś sposób w edukacji dogonić to, co się dzieje, to przede wszystkim musimy sobie zadać pytanie, co spowoduje, że nasz mózg będzie się rozwijał. I możemy zadać też drugie pytanie co spowoduje, że nasz mózg będzie stopniowo umierał, a nasze życie będzie schodzić coraz niżej? I tutaj, jeżeli przyjrzymy się najnowszym technologiom i tego, w jaki sposób od lat bardzo już wczesnych tak naprawdę technologia jest obecna w życiu dzieci i w jaki sposób z niej korzystają. To będzie 1 do 1. Wiemy już co konkretnie powodują np. Gry komputerowe. Jak to działa na mózg? Jak to wpływa na korę przedczołową? Jest. Są. Są na to twarde wyniki badań naukowych. Wiemy też, jaki jest rynek chociażby gier komputerowych, w jaki sposób się rozwija. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się w ogóle rynków i bardzo też dochodowy.
Kamil 00:19:15 I takie rzeczy, które powodują, że jest taka i taka sytuacja, a takie i takie jedzenie wpływa na nasz mózg w taki sposób i takie życie, takie i takie działania. Czy szybka dopamina, czy scrollowanie, czy gry działają dokładnie w taki, w taki sposób. W momencie, kiedy nauczymy się tego o naszym mózgu, to będziemy mogli inaczej spojrzeć na to co robimy i też ludzie młodsi dzieci będą mogły inaczej. Inaczej po prostu żyć i pozbędziemy się wielu problemów, które aktualnie mamy w naszym społeczeństwie. Więc jeżeli chcemy wyjść z dorożek, to musimy zaglądnąć do świata rzeczywistego i zobaczyć, jakie faktycznie są dzisiaj problemy i co tak naprawdę dzisiaj się dzieje.
Aggie 00:20:08 Tak, dokładnie tak i oddzielny podcast nagraliśmy na temat neuroplastyczności. I to jest to jest też rzecz, którą o której powinno wiedzieć każde dziecko i każdy człowiek. O tym, jak mózg się zmienia, co się. Co zrobić, żeby mózg się uczył nowych rzeczy, żeby mózg. Żebyśmy mogli zmieniać nawyki. Żebyśmy mogli zmieniać przekonania, Żebyśmy mogli się rozwijać, wzrastać i realizować swoje marzenia.
Aggie 00:20:35 Bo to wszystko sprowadza się do tego, jak działa nasz mózg i co my możemy z tym zrobić. A możemy naprawdę bardzo dużo, Tylko nie na to skierowana jest uwaga w edukacji i w życiu, nie mówiąc o mediach i oczywiście na media. Totalny temat. Oczywiście jakby to nie jest interes mediów, żeby tam kierowała się ta uwaga. Natomiast to zależy od nas, bo to my mamy naturalny wpływ, na co my kierujemy naszą uwagę i na ile my chcemy zadbać o mózg swój i mózg naszych dzieci, naszych bliskich. A mózg naszych dzieci to jest w ogóle oddzielny temat. To jest. To jest bardzo wrażliwy, wrażliwy temat i ten mózg jeszcze bardziej należy chronić, jeszcze bardziej należy chronić od tego, co co oferuje współczesny świat. Nagraliśmy na ten temat cały podcast. Jeżeli macie dzieci, pracujecie z dziećmi i te dzieci są otoczone technologią, to bardzo serdecznie zapraszamy i zachęcamy. Będzie link do tego podcastu.
Kamil 00:21:39 Jak podcast się nazywa, ile dzieci powinny dziennie spędzać przed ekranem czy ile mogą spędzać przed ekranem. Taki mniej więcej tytuł link będzie w opisie.
Kamil 00:21:48 Także gorąco zachęcamy do posłuchania, do przyjrzenia się konkretnym badaniom naukowym i wyciągnięcia własnych wniosków i być może zmiany czegoś właśnie na lepsze. Kochani, dziękujemy za dzisiaj. Jeżeli dowiedzieliście się czegoś ciekawego o swoim mózgu, albo inaczej teraz patrzycie na to, w jaki sposób myślicie, w jaki sposób działacie i co tak naprawdę jest ważne, żeby osiągać fajne efekty i że ten mózg jest do tego nam potrzebny. Dajcie znać w komentarzu. Jeżeli podcast wniósł do Waszego życia coś nowego, koniecznie dajcie gwiazdkę na Spotify, bo to jest taka bezpłatna forma tego, żeby inni ludzie też mogli się o tym dowiedzieć i żeby promować nasze treści. Oczywiście zasubskrybujcie kanał na YouTubie, jeżeli tam nas słuchacie. Dziękujemy za dzisiaj i życzymy Wam wszystkiego dobrego. Do usłyszenia za tydzień.
Aggie 00:22:40 Dzięki bardzo. Trzymajcie się. Cześć!
