Gramatyka – ale po co?
„Nie chcę uczyć się gramatyki”, „Gramatyka nie jest mi do niczego potrzebna”, „Chcę mówić, a nie uczyć się gramatyki”…
To jedne z najczęstszych zdań, jakie słyszę, kiedy pytam osoby uczące się angielskiego, na czym im najbardziej zależy w nauce. Jednak gdy dopytuję jak ważne jest to, czy wypowiedzi będą poprawne czy nie, zazwyczaj słyszę: „oczywiście”, „nie chcę brzmieć jak: kali jeść, kali pić”.
Wiem, że powszechna niechęć do gramatyki ma swoje źródła w szkolnictwie. W większości szkół nauka angielskiego przebiega w ten sam sposób: podręcznik do nauki zmieniający się tyle razy, ile nauczyciel do angielskiego, wkuwanie słówek i wykonywanie ćwiczeń gramatycznych w książce i ćwiczeniach.
Po co? Uczymy się, że są czasy w angielskim, że jest strona bierna, robimy milion ćwiczeń, a gdy wreszcie stajemy w realnej sytuacji życiowej oko w oko z osobą mówiącą do nas po angielsku, nagle mamy pustkę w głowie, bo żadne zdanie z ćwiczeń gramatycznych, które się wykonało, nie pasuje do aktualnej sytuacji. Nie wiemy co powiedzieć, jakich słów użyć, a przecież już od tylu lat „uczymy się angielskiego”.
Nasuwa się tutaj jedna oczywista, ale wartościowa myśl. Nieważne jak długo się uczysz, ważne JAK.
Jakość wygrywa z ilością. Ale to chyba nie jest odkrycie roku, prawda? 🙂 Jakość nauki oznacza świadomość tego, czego się uczymy i po co. Jednak w szkole nikt nie mówi o jakości. To dlatego gdy pilnie potrzebujemy lub/i chcemy nauczyć się angielskiego, od razu chcemy mówić i komunikować się, a wizja wykonywania ćwiczeń gramatycznych powoduje reakcje niemalże alergiczne.
Każdy z nas ucząc się języka powinien wiedzieć, że gramatyka to nie jest coś, co istnieje oddzielnie w oderwaniu od języka, od komunikacji międzyludzkiej. Codziennie posługujemy się wieloma konstrukcjami gramatycznymi, ale robimy to nieświadomie. Dlatego, że nie uczyliśmy się gramatyki w szkole. Nauczyliśmy się jej ucząc się mówić w swoim ojczystym języku.
Oczywiście są osoby, które lubią zgłębiać język, potrzebują analizować i zrozumieć skąd, dlaczego i po co. Jednak jeśli Ty jesteś typem, który nie chce pracować nad analizą języka, a chcesz szybko mówić, tak czy tak będziesz uczyć się gramatyki. Możesz to jednak zrobić ucząc się inaczej niż w szkole. Z pełną świadomością. Naturalnie.
Gramatyka nie jest taka straszna. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób jest przedstawiona. Czy w zupełnym oderwaniu od rzeczywistych życiowych sytuacji? Czy jako ważna część dużej całości, która łączy i sprawia, że nasza komunikacja z drugim człowiekiem jest… skuteczna?