Jak wpływa na nas otoczenie?

Rozmawiamy dzisiaj o tym jak potężne znaczenie ma środowisko, czyli otoczenie w jakim się znajdujemy i czy możemy coś z tym zrobić, a jeśli tak, to co?

Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast

W tym odcinku: „Jak wpływa na nas otoczenie?”

  • wpływ ludzi na naszą biochemię
  • otoczenie a długowieczność
  • wpływ otoczenia na odżywianie
  • dlaczego zmiana jest trudna?
  • jak zmienić otoczenie?

Linki i nawiązania

Czy wierzyć badaniom naukowym?
Ile czasu dzieci i młodzież mogą spędzać przed ekranem?
Projekt Fajne Życie: dołącz tutaj

⭐ Projekt Fajne Życie

Nawet posiadanie całej wiedzy świata nie sprawi, że poczujemy się lepiej i zmienimy swoje życie. Tylko działanie i wykonywanie praktyk zaowocuje pięknymi i długofalowymi zmianami. Chcemy czuć się zdrowo i mieć mnóstwo energii, żeby kreować swoje życie. Żeby z odwagą sięgać po swoje marzenia.
Jak dokonać tej zmiany przy codziennym natłoku obowiązków, braku czasu, energii i motywacji, przy ciągłym zmęczeniu?

Postanowiliśmy stworzyć przestrzeń, w której każdy będzie miał możliwość projektować swoje fajne życie wraz z wspierającymi ludźmi obok.

Tworzymy PRAKTYCZNY KURS: Projekt Fajne Życie ze społecznością, spotkaniami na żywo, konsultacjami, gotowymi protokołami do wprowadzenia w życie natychmiast, wspólnymi wyzwaniami i praktykami na żywo!

Tutaj możesz zapisać się: projektfajnezycie.pl

Ciekawe cytaty z podcastu „Jak wpływa na nas otoczenie?”:

’Kiedy jesteśmy z ludźmi, którzy są nam bliscy, zaczyna w naszym organizmie wydzielać się oksytocyna, która wpływa na kortyzol, zmniejszając go. Dzięki temu możemy przełączać się z trybu walki na tryb odpoczynku i trawienia.’

’Zobaczcie, jak to wygląda w naszej kulturze. Propaguje się samodzielność, niezależność i samowystarczalność. To prowadzi nas do poczucia osamotnienia, nawet jeśli żyjemy w wielkim mieście z dostępem do wszystkiego.’

’Jako ludzie odnieśliśmy sukces ewolucyjny dzięki aspektowi społecznemu. To, że możemy się porozumiewać i współistnieć, jest efektem naszej ewolucji.’

’Kiedy rodziny spotykają się na wspólne posiłki, lepiej się odżywiają, są szczęśliwsze, zdrowsze i mają po prostu lepsze życie.’

’To my decydujemy, jakie produkty kupujemy i czym odżywiamy dzieci, wpływając na ich rozwój i późniejsze wybory jedzeniowe.’

’Telefony powodują w nas uczucie obawy i lęku, nawet gdy są odwrócone ekranem do dołu, dlatego dobrze jest odkładać je podczas wspólnych posiłków.’

’Pamiętam, jak chciałem rzucić palenie i musiałem całkowicie zmienić nawyki, bo środowisko, w którym byłem, było sprzeczne z moim celem.’

’Posiadanie zdrowych więzi społecznych prowadzi do 50% redukcji przedwczesnej śmierci, niezależnie od przyczyn. To pokazuje, jak ważne są relacje.’

’Kiedy ktoś wbija nam w czuły punkt, nasze serce przyspiesza, ciśnienie rośnie i czujemy się inaczej. To niesamowite, jak ludzie mają na nas wpływ.’

’Inni ludzie mogą powodować, że się obrażamy, i to jest niesamowite, bo jak można obrazić coś, co jest tak subiektywne?’

’Warto zadać sobie pytanie: w jakim otoczeniu i jak chcę spędzić moje życie?’

’Jutro jest tylko konceptem mentalnym, istnieje tylko ten moment, tylko ta chwila.’

Rozdziały podcastu „Jak wpływa na nas otoczenie?”

Oksytocyna i kortyzol (00:00:00)
Omówienie wpływu oksytocyny na kortyzol oraz przełączania się między trybami działania organizmu.

Wprowadzenie do tematu (00:00:29)
Kamil przedstawia cel podcastu dotyczący życia z pasją i dobrostanem.

Znaczenie otoczenia (00:00:47)
Rozmowa o wpływie otoczenia, w tym ludzi, na nasze samopoczucie i zdrowie.

Reakcje biochemiczne (00:01:11)
Jak obecność bliskich wpływa na biochemię ciała i nasze emocje.

Negatywne interakcje (00:02:46)
Wpływ negatywnych relacji na układ nerwowy i samopoczucie.

Zmysł węchu w relacjach (00:03:14)
Badania dotyczące zapachu ciała i jego wpływu na interakcje społeczne.

Zmysły a interakcje (00:04:55)
Porównanie zmysłów ludzkich i zwierzęcych oraz ich znaczenie w interakcjach.

Pole elektromagnetyczne serca (00:06:08)
Wyjaśnienie wpływu pola elektromagnetycznego serca na interakcje międzyludzkie.

Synchronizacja fal mózgowych (00:08:17)
Jak fale mózgowe synchronizują się podczas interakcji z innymi ludźmi.

Społeczny aspekt przetrwania (00:09:02)
Znaczenie relacji społecznych dla przetrwania i sukcesu gatunku ludzkiego.

Niebieskie strefy (00:09:50)
Omówienie miejsc, gdzie ludzie żyją długo dzięki bliskim relacjom.

Badania nad szczęściem (00:11:19)
Wnioski z najdłuższego badania o szczęściu i długowieczności.

Relacje a zdrowie (00:12:32)
Znaczenie pielęgnowania relacji dla zdrowia i szczęścia.

Samotność w kulturze zachodniej (00:13:18)
Omówienie problemu samotności w kontekście współczesnych relacji społecznych.

Wpływ otoczenia na odżywianie (00:13:58)
Rodziny jedzące razem spożywają mniej przetworzonej żywności i więcej zdrowych produktów.

Kultura a wybory żywieniowe (00:15:22)
Otoczenie kulturowe wpływa na nasze preferencje żywieniowe i nawyki.

Zachcianki jedzeniowe (00:16:14)
Nasze pragnienia jedzeniowe są często wyuczone, a nie biologiczne.

Różnice w kuchniach świata (00:16:47)
Różnorodność kulinarna na świecie zależy od kultury i lokalnych tradycji.

Wpływ fast foodów na zdrowie (00:18:01)
Pojawienie się fast foodów na Okinawie wpłynęło na zdrowie mieszkańców.

Dokument o niebieskich strefach (00:18:40)
Zalecany dokument o długowieczności w niebieskich strefach, dostępny na Netflixie.

Badania nad nawodnieniem (00:19:19)
Eksperymenty pokazują, jak otoczenie wpływa na spożycie wody w instytucjach.

Wpływ rodziców na dzieci (00:20:50)
Rodzice kształtują otoczenie, które wpływa na wybory żywieniowe dzieci.

Obserwacja zachowań dzieci (00:22:16)
Zachowanie dzieci jest silnie związane z ich otoczeniem rówieśniczym.

Wpływ technologii na dzieci (00:23:55)
Telefony i technologie mają duży wpływ na dzieci i ich rozwój.

Zarządzanie telefonami (00:25:35)
Telefony powinny być poza zasięgiem wzroku, aby nie rozpraszać podczas posiłków.

Problemy z technologią u dorosłych (00:26:33)
Dorośli mają trudności z zarządzaniem technologią, co wpływa na dzieci.

Naprawa błędów wychowawczych (00:27:35)
Możliwe jest naprawienie błędów w wychowaniu związanych z używaniem ekranów.

Wprowadzenie do tematu zmian (00:27:43)
Kamil omawia, jak otoczenie wpływa na wprowadzanie zmian w życiu.

Reakcje otoczenia na zmiany (00:28:56)
Zachowanie otoczenia może być negatywne, co utrudnia osiąganie celów.

Przykład nałogu i zmiany środowiska (00:30:17)
Kamil dzieli się doświadczeniem rzucania palenia i koniecznością zmiany otoczenia.

Badania nad wpływem relacji na zdrowie (00:31:01)
Przytoczenie meta analizy, która pokazuje wpływ zdrowych więzi na długość życia.

Znaczenie budowania więzi (00:32:06)
Mówcy podkreślają potrzebę budowania zdrowych relacji w życiu.

Kontekst społeczny a relacje (00:32:26)
Obserwacje dotyczące zmiany w sposobie nawiązywania relacji w społeczeństwie.

Reakcje emocjonalne na bodźce (00:33:20)
Jak ludzie wpływają na nasze emocje i reakcje fizjologiczne.

Interpretacja bodźców i reakcje (00:34:35)
Zrozumienie, jak nasze interpretacje wpływają na emocje i reakcje.

Kontekst kulturowy a zachowanie (00:37:58)
Przykład różnic w zachowaniu na plaży i w centrum handlowym w Hiszpanii.

Kontekst informacyjny a interpretacja (00:40:25)
Jak dodatkowe informacje wpływają na nasze postrzeganie sytuacji i emocje.

Interpretacje i granice (00:41:30)
Omówienie, jak interpretacje wpływają na nasze samopoczucie i granice w interakcjach z innymi.

Obrażanie się (00:41:59)
Zastanowienie się nad tym, jak działa proces obrażania się i jego subiektywność.

Definicja obrazy (00:42:53)
Pytanie o to, jak prawo definiuje obrażanie i jakie są jego interpretacje.

Społeczne źródła obrazy (00:43:55)
Dyskusja o tym, jak nasze środowisko wpływa na interpretację i odczucia.

Kim jesteśmy bez środowiska? (00:44:30)
Refleksja nad tym, kim jesteśmy, zanim wpłynęło na nas otoczenie.

Uważność w interpretacjach (00:45:51)
Znaczenie uważności w przyglądaniu się naszym interpretacjom i reakcjom.

Zmiana otoczenia (00:46:10)
Zachęta do refleksji nad tym, jak zmieniać nasze otoczenie i reakcje.

Mindfulness i nałogi (00:47:37)
Przykład zastosowania uważności w kontekście rzucania nałogów.

Świadome działania (00:49:00)
Jak uważność pozwala na świadome podejmowanie decyzji i zmianę nawyków.

Wzajemny wpływ (00:49:38)
Podsumowanie wzajemnego wpływu otoczenia i naszych interpretacji.

Zachęta do uważności (00:50:33)
Zachęta do bycia uważnym i refleksji nad swoim otoczeniem i relacjami.

Trankskrypt podcastu „Jak wpływa na nas otoczenie?”:

(transkrypt wygenerowany automatycznie)

Kamil 00:00:00 Kiedy jesteśmy z ludźmi, którzy są nam bliscy, na których nam zależy, zaczyna w naszym organizmie wydzielać się oksytocyna, która wpływa też na kortyzol. Także on się zmniejsza, więc możemy dzięki temu przełączać się z trybu walki, ucieczki na tryb odpoczynku i trawienia. Wprowadzenie się w ten tryb powoduje dużo innych rzeczy w naszym organizmie. Pozwala to naszemu ciału się uspokoić i wejść w tryb np. naprawy trybu leczenia, w tryb trawienia. Hej, z tej strony Kamil.

Aggie 00:00:28 I Aggie.

Kamil 00:00:29 Witamy Was w podcaście Wagarowiczów. Mówimy o tym wszystkim, o czym zapomniała powiedzieć nam szkoła, czyli jak prowadzić swoje życie z pasją w dobrostanie zarówno fizycznym jak i psychicznym. Sięgamy do źródeł zarówno naukowych, jak i duchowych, jak i filozoficznych. Czyli jednym słowem projekt Fajne życie. Działamy.

Aggie 00:00:47 Chcemy porozmawiać dzisiaj o tym, jak potężne znaczenie ma otoczenie, w jakim się znajdujemy i czy możemy coś z tym zrobić. Jeśli tak, to co konkretnie i jak?

Kamil 00:01:00 Tak. Nie tylko chodzi o otoczenie, czyli przedmioty, które nas otaczają czy rzeczy, ale też o ludzi, którzy nas otaczają, którzy są w naszym środowisku.

Kamil 00:01:11 I pierwsza rzecz jest bardzo ciekawa, bo w momencie, kiedy jesteśmy między ludźmi, to reagujemy i reagujemy nie tylko w sposób emocjonalny, ale reagujemy również naszą biochemia naszego ciała. Więc po prostu zmieniamy substancje, które wydzielamy. Jak już wiecie z jednego z naszych ostatnich podcastów, który się nazywał Jak działa Placebo, są dowody na to też, że nasze myśli zmieniają biochemię naszego ciała. W związku z tym to jest tak, że wszystko co się dzieje, w pewien sposób ma wpływ na nas. Zaraz też będziemy szerzej do tego się dobierać. Kiedy jesteśmy z ludźmi, którzy są nam bliscy, na których nam zależy, zaczyna w naszym organizmie wydzielać się oksytocyna, która wpływa też na kortyzol. Więc możemy dzięki temu wpływa na kortyzol. Także on się zmniejsza, więc możemy dzięki temu przełączać się z trybu walki, ucieczki na tryb odpoczynku i trawienia, tak zwany rest and digest. I to jest pierwsza rzecz, która wpływa też bezpośrednio na nasz układ nerwowy. Bo wprowadzenie się w ten tryb powoduje dużo innych rzeczy w naszym organizmie. Więc też w momencie kiedy jesteśmy osobami i czujemy się dobrze, czujemy się uznani, zobaczenie, czujemy się fajnie.

Kamil 00:02:38 To pozwala też naszemu ciału się uspokoić i wejść w tryb np. naprawy. Tryb leczenia w tryb trawienia i odwrotnie.

Aggie 00:02:46 Kiedy przebywamy z ludźmi, którzy budzą w nas niechęć czy też jakiekolwiek inne negatywne odczucia. Wtedy nasz układ nerwowy znajduje się stale w, stale wchodzi w reakcję walki, ucieczki. Dlatego skutkiem tego jest to, że jesteśmy bardziej napięci, częściej się irytuje, mamy może gorzej, śpimy i mamy dużo różnych takich sytuacji, które wydawałoby się, że są wręcz pod górkę.

Kamil 00:03:14 I jak już jesteśmy przy. W ogóle jak jesteśmy przy języku, mówimy nie trawię kogoś albo nie czuję kogoś. I jest głębszy sens w ogóle za tym, co mówimy. Bo nasze ciała wytwarzają związki chemiczne, które po prostu w powietrzu się unoszą i na tej podstawie my również na poziomie nieświadomym polubimy lub nie polubimy danej osoby. Naukowcy odkryli, że ludzie mogą mieć tendencję do nawiązywania przyjaźni z osobami o podobnym zapachu ciała. Badacze byli nawet w stanie przewidzieć jakość interakcji społecznych między zupełnie obcymi osobami najpierw w cudzysłowiu, wąchając je za pomocą urządzenia znanego jako elektroniczny nos lub nos.

Kamil 00:04:01 Te odkrycia sugerują, że zmysł węchu może odgrywać większą rolę w ludzkich interakcjach społecznych, niż wcześniej sądzono.

Aggie 00:04:10 Ale myślę, że ciekawe to musiało być badanie.

Kamil 00:04:14 Musieliby najpierw wziąć ludzi, wąchać ich, potem sprawdzać, jak i co. I w ogóle jak porównać zapach, a nie jakieś ustalić kryteria zapachów i w pewien sposób potem dobierać niesamowicie ciekawe rzeczy. W momencie, kiedy. Zresztą zwierzęta też zaczynają od tego, że się wąchają. My też to robimy. Tylko że nie robimy tego w sposób bezpośredni.

Aggie 00:04:42 Tak że nasze zmysły inne są lepiej wykształcone, niższe niż u zwierząt. Z tego to wynika. Natomiast to nie znaczy, że ten węch u nas gdzieś tam zaginął albo ją osłabił.

Kamil 00:04:55 Tak też w jednym z podcastów chyba mówiliśmy, co się dzieje w momencie, kiedy zakleiłem sobie nos i były takie eksperymenty po kilku dniach. Po prostu efekty są nie tylko na zasadzie takiej, że nie czuję co jem. Efekty są. Rozpościerają się na psychologię, na odczuwanie. Pojawiają się różne myśli, lęki. Niesamowite rzeczy dzieją się w momencie, kiedy nie mamy aktywnego węchu, nie mamy aktywnego nosa.

Kamil 00:05:21 I to są naprawdę niesamowite rzeczy.

Aggie 00:05:24 To też taka rzecz, którą często bierzemy za pewnik. Nie zastanawiamy się nad tym, dopóki tego węchu nie stracimy. Wierzę, że mamy coś tak wspaniałego, że możemy czuć różne zapachy. I oczywiście zapachem idą również inne rzeczy, bo tak jest połączone z odczuwaniem różnych emocji i stanów. Ale chciałam zwrócić uwagę na to, że to jest takie niesamowite. Taka niesamowita rzecz, za którą możemy być naprawdę wdzięczni. Można zatrzymać się teraz i wziąć wdech i poczuć, poczuć różne zapachy i. Podziękować za to, że mam wiarę, że mogę czuć.

Kamil 00:06:08 Kontynuując temat tego, jak jako ciało żyjemy wzajemnie na siebie i co generujemy przez nasze ciało, warto wspomnieć o polu elektromagnetycznym serca. Są rzeczy, które możemy zobaczyć, ale wiadomo nie wszystko da się zobaczyć. I też bardzo ciekawe jest, że jak zejdziemy do poziomu atomów i zaczniemy rozbierać części na jeszcze mniejsze, jeszcze mniejsze i jeszcze mniejsze, to okaże się, że okaże się, że 99,99 ileś tam tych procentów prawie 100 to jest energia a nie materia.

Kamil 00:06:45 Więc czym jest materia? Czym jest energia? To zaczyna. Zaczyna nam się wtedy wszystko ze sobą. mieszać. Można powiedzieć albo łączyć, bo dochodzimy do tego, czym tak naprawdę jest to, co widzimy, dotykamy.

Aggie 00:07:00 I podobno stworzyłam takie bardzo fajne porównanie, które jest takie dosyć obrazowe, że właśnie gdy dojdziemy do tych najmniejszych cząsteczek i zobaczymy pod specjalnym mikroskopem, to one wyglądają tak jak te mini tornada. Czyli my jesteśmy tak naprawdę takim jednym wielkim tornadem energii. Tylko, że nasze zmysły postrzegają, postrzegają to po prostu inaczej. Jest niesamowita.

Kamil 00:07:27 Fizyka. Fizyka jest niesamowita. Więc tak wiem, że istnieje to pole elektromagnetyczne, które my emitujemy z naszego ludzkiego serca i dzieje się to na odległość plus minus około dwóch metrów. Więc kiedy jesteśmy w przestrzeni z inną osobą, nie ma innej możliwości. Nasze pola elektromagnetyczne zazębiają się, wchodzą w interakcje. Więc kiedy mówimy o tym, to też warto wspomnieć o tym, jak nasze mózgi synchronizują się. Bo w momencie kiedy siedzimy w pokoju z osobą, której nawet nie znamy i zaczynamy rozmawiać i mamy chociaż odrobinę porozumienia przez około 10 minut, to okazuje się, że nasze fale mózgowe zaczynają się synchronizować i naśladować się nawzajem.

Kamil 00:08:17 I generalnie tak po prostu powstaliśmy tak, by ewoluować. Szliśmy, żeby to robić. I dlaczego jako ludzie, jako gatunek ludzki odnieśliśmy. można powiedzieć sukces, a nawet więcej, bo teraz to stanowimy już nawet zagrożenie dla przyrody, którą jesteśmy sami, jesteśmy jej częścią. No ale powiedzmy, że odnieśliśmy sukces ewolucyjny właśnie ze względu na aspekt społeczny. Właśnie ze względu na to, że nie działamy sami, to dla tego tylko i wyłącznie możemy zrobić te rzeczy, które zrobiliśmy. To jest po prostu efekt naszej ewolucji, to, że możemy ze sobą się porozumiewać i że możemy w tej przestrzeni współistnieć. To są takie rzeczy jak.

Aggie 00:09:02 Ja bym powiedziała, że my dlatego przetrwaliśmy i istniejemy i funkcjonujemy dlatego, że jesteśmy istotami społecznymi. I to nie jest. To nie jest składnik naszego sukcesu. To właśnie tego, że w ogóle jesteśmy jako ludzie. Bo my bardzo potrzebujemy siebie do tego, żeby. Żeby żyć, żeby dobrze żyć. Często wspominamy, odnosimy się do Niebieskich Stref, czyli takich. Myślę czasami, że już chyba wszyscy o tym wiedzą, ale przypomnę jeszcze gdyby ktoś nie wiedział, to są takie miejsca na świecie, w których żyje i mieszka duży odsetek nastolatków, osób powyżej 100 lat, którzy żyją w zdrowiu i mają dużo energii.

Aggie 00:09:50 I wiemy, że w Niebieskich Strefach społeczność w tych wszystkich niebieskich strefach. To, co je łączy, to między innymi społeczność i bliskie relacje. To jest jeden z czynników z najważniejszych czynników, który wpływa na długowieczność tych ludzi. To, że oni spędzają czas codziennie w gronie rodziny czy bliskich sąsiadów czy przyjaciół i tam są takie rzeczy jak otwartość, szczerość, autentyczność. Takie wspólne spędzanie czasu, wspólne rozmawianie o wyzwaniach w Japonii, na Okinawie. Jest taka tradycja, kiedy kobiety spotykają się i rozmawiają o tym, co tam u nich się dzieje i inne osoby z tego spotkania pomagają sobie, czyli albo udzielają rad, albo udzielają pomocy. Czasami takiej po prostu fizycznej czy finansowej, czy cokolwiek. Ale ci ludzie mają swój krąg wsparcia i takie same wnioski płyną z super fascynującego badania, bo to jest najdłuższe badanie w dziejach ludzkości na temat szczęścia. Ono zaczęło się. Nie pamiętam dokładnie, ale na początku XX wieku gdzieś. Więc to jest niesamowite, że wielu różnych badaczy. Kierowało tym badaniem i kieruje nadal, bo to badanie nadal nadal trwa.

Aggie 00:11:19 I wniosek z niego płynie bardzo proste, bo sprawdzano, co powoduje, że ludzie są szczęśliwi, długo żyją. I okazuje się, że to są dobre relacje. To są dobre relacje. To one prowadzą do życia w zdrowiu i w szczęściu. I tylko że o te relacje trzeba dbać. Trzeba, trzeba je pielęgnować, trzeba się nimi opiekować. Ciekawe jest to, że kiedy pytali w wielu ankietach, a na tym badaniu ludzi, którzy kończą studia, co jest dla nich najważniejsze w życiu, co chcą, to co nie odpowiadają, oni odpowiadają, że to są pieniądze i to jest popularność, sława. A potem okazuje się, że osoby, które do tego dążyły, nie żyły, nie przeżywały życia w zdrowiu i spokoju. I to nie jest tak, że u tych osób, które żyją długo, jest wszystko pięknie i kolorowo, dlatego, że są. Oni też spotykają się z różnymi problemami w życiu. Tylko że dzięki temu, że mają te relacje, mają tych bliskich ludzi wokół. Oni. potrafią się wyregulować i potrafią sobie radzić z tymi sytuacjami.

Aggie 00:12:32 Zobaczcie, jak to wygląda w naszej kulturze, w naszej zachodniej kulturze. Mogę powiedzieć, bo u nas propaguje się samodzielność, niezależność i samowystarczalność. Ja sama dam radę. Ja nie potrzebuję niczyjej pomocy. I to prowadzi nas do poczucia osamotnienia. Nawet. A zwłaszcza jeżeli żyjemy w wielkim mieście z dostępem do wszystkiego, o czym nawet nie pomyśleliśmy, że moglibyśmy potrzebować. I wiemy, jak dużo ludzi czuje się samotnych, mimo tego, że mamy dostęp do ludzi z każdego punktu, tak ze swojego telefonu, mamy social media, a one działają odwrotnie. To nie są takie relacje jak. jakie możemy mieć przez telefon.

Kamil 00:13:18 Statystycznie ponad 50% Polaków czuje się samotnie. A z niektórych źródeł wiem, z niektórych ankiet, że nawet 90% ludzi tak zaznacza. Oczywiście to zależy od grupy, w której pracują i żyją te osoby. Dlatego tak warto na to zwrócić uwagę, że jak jest. I jak to na mnie wpływa? Jaki to ma wpływ na to, jak żyję? Było jedno badanie z Harvardu, które zbierała informacje o nawykach jedzeniowych.

Kamil 00:13:58 I tutaj też właśnie tak. Wychodzi na to, że wpływ otoczenia, ludzi, z którymi jesteśmy ma ogromny wpływ na to, jak się odżywiamy. Badacze odkryli, że rodziny, które regularnie jadły razem, to oczywiście badanie ze Stanów, więc. Wnioski są takie pierwszy punkt spożywając znacznie mniej przetworzonej żywności, takie jak chipsy i napoje gazowane, znacznie więcej naturalnej, pełnowartościowej żywności, takie jak owoce i warzywa. W rezultacie te rodziny dostarczają sobie znacznie większej ilości niezbędnych składników odżywczych, które pomagają zapobiegać chorobom u ich członków. Czyli w momencie, kiedy rodziny spotkają się na wspólne posiłki. To w taki sposób te rodziny, które tak robią, mają po prostu lepiej się odżywiają. Na skutek czego są szczęśliwsze, zdrowsze i mają po prostu lepsze życie. I to było inne badanie, które też dowiodło, że jedzenie wspólne trzy razy w tygodniu prowadziło do gwałtownego spadku wskaźników otyłości u dzieci oraz znacząco niższego poziomu zaburzeń odżywiania u dzieci. W momencie, kiedy jadły razem z rodzicami minimum trzy razy w tygodniu. No właśnie, a propos tego, co nas otacza a propos środowiska, bo badanie jest ze Stanów.

Kamil 00:15:22 Ja się tutaj uśmiecham, bo tam mamy inne jedzenie, inne nawyki i inne trochę problemy. I te relacje rodzinne wyglądają zupełnie inaczej niż niż u nas, więc też można powiedzieć, że takim otoczeniem nie jest. Nie są tylko ludzie jako jednostki, jako nasi przyjaciele i najbliżsi, najbliższe osoby, które żyją koło nas, z którymi się spotykamy, ale też otoczenie możemy nazwać. Całokształt kultury, całokształt tego, co się dzieje w kraju czy w danej grupie narodowościowej. I wszystko ma swoje pewne utarte schematy, których często nawet nie jesteśmy świadomi i często to środowisko, to otoczenie globalnie też wpływa na nasze decyzje, na to jak i jak żyjemy.

Aggie 00:16:14 Dokładnie to co jemy i to na co mamy ochotę, w ogóle to co mamy, na to na co mamy ochotę. Jest kulturowe, bo inne rzeczy spożywamy w różnych szerokościach geograficznych, Tak i. Dziś dzięki temu mamy różnorodność kuchni i bogactwo kuchni w różnych częściach świata. Ale też mamy takie zachcianki, można powiedzieć jedzeniowe, nie dlatego, że taka jest nasza potrzeba biologiczna, tylko dlatego, że tak się nauczyliśmy.

Aggie 00:16:47 Więc nie mamy w kodowaniu potrzeby jedzenia czipsów, bo one nas nie odżywiają, Nasze komórki ich nie chcą. Ale my się tego nauczyliśmy. To jest. To jest wyuczona, wyuczona reakcja i jedzenie chipsów jest domeną zachodnich cywilizacji, które się wzięły ze Stanów. A w różnych miejscach na świecie są inne przysmaki, Inne przysmaki będą w Azji, inne przysmaki będą w Afryce. To wszystko zależy od kontekstu, w jakim, w jakim żyjemy, w jakim się wychowaliśmy.

Kamil 00:17:21 Domyślam się, że mieszkańcy Fidżi np. nie mają takich zachcianek, żeby skoczyć sobie na Big Maka, bo podejrzewam, że nawet nie ma tam McDonalda.

Aggie 00:17:31 Tego nie wiem, Czego nie wiem, musiałbym sprawdzić.

Kamil 00:17:33 Strzelam, ale.

Aggie 00:17:34 Zainspirowałaś mnie do tego, żeby się zainteresować, żeby wrócić do tego, co robię, żeby tam.

Kamil 00:17:40 Wylądować. Wiem, dlatego o tym mówię. Można zrobić taką mapę w ogóle ilości np. fastfoodów w danych populacjach i zaproponować na mapie, gdzie występuje nawet jedna sieć i zobaczyć w jaki sposób wygląda zdrowie publiczne w tych rejonach i czy.

Aggie 00:18:00 Są takie dane.

Aggie 00:18:01 Jak czytałam jeszcze wiele lat temu na temat Okinawy. Okazuje się, że ta czysta, piękna wyspa przestała taką być. Z uwagi na pojawienie się sieci fastfood owych restauracji. Co spowodowało? Co przyniosło te wszystkie choroby cywilizacyjne ze Stanów? Także tą wyspę, na której żyje tak wielu 100 latków? Oczywiście 30 latkowie, którzy żyją tak długo. Oni wciąż żyją tradycyjnym życiem w małych miejscowościach itd. Jak nie oglądaliście jest bardzo fajny dokument na ten temat na Netflixie. I nazywa się on Zapomniałam jak pamiętasz.

Kamil 00:18:40 O Okinawie, a konkretnie.

Aggie 00:18:42 O Niebieskich Strefach. A Hundred po angielsku, a po polsku. Sprawdzimy to i.

Kamil 00:18:49 Nie zostawimy Ja teraz sprawdzę.

Aggie 00:18:51 Oczywiście polecamy Wam oglądanie w oryginale. Zdecydowanie tak. Można z napisami angielskimi, nigdy z polskimi. Tego nigdy nie zalecamy. Ale jeśli potrzebujecie macie taką potrzebę, żeby obejrzeć po polsku, to Kamil zaraz wyszuka.

Kamil 00:19:10 Żyć sto lat, Tajemnica Niebieskich Stref.

Aggie 00:19:12 Więc to w jakim otoczeniu przebywamy, bardzo wpływa na to, co będziemy jeść. Po prostu.

Kamil 00:19:19 Były też takie eksperymenty i badania, nawet nie badania, tylko po prostu w kraju, ale w szpitalach i szkołach.

Kamil 00:19:28 Chciano, żeby ludzie korzystali z większej ilości wody, żeby po prostu lepiej się nawadniali, bo jest wiedza o tym, że w momencie kiedy spożywamy więcej wody jesteśmy dobrze nawodnieni szybciej się regeneruje i szybciej zdrowieje. W związku z tym odkryto, że w stołówkach szkolnych czy szpitalnych były właśnie lodówki z napojami i znajdowały się tam napoje słodzone. I w momencie, kiedy zmieniono to w taki sposób, że dodano grafiki, w których była. Były dystrybutory z wodą oraz do lodówek wprowadzono najpierw na wysokości oczu jak najwięcej wody. Oczywiście napoje kolorowe też pozostały, ale pomimo tego, że one zostały, to tak niesamowicie wzrosła ilość pitnej wody i wyboru wody. I to jest taki piękny przykład na to, jak środowisko, które mamy wokół siebie w domu, w pracy, gdziekolwiek wpływa na to, po co my sięgamy.

Aggie 00:20:30 No tak, czasem nie mamy wpływu na to środowisko po prostu nas otacza. Ale czasem mamy właśnie to pytanie gdzie jest granica naszego wpływu? Na pewno mamy wpływ na to, jakie środowisko tworzymy dla naszych dzieci, bo to my decydujemy, jakie produkty kupujemy i czym odżywiamy dzieci.

Aggie 00:20:50 W ten sposób wpływamy na ich rozwój i na ich późniejsze wybory jedzeniowe. I oczywiście nie tylko względem jedzenia, ale także innych dzieci czy szkoły. Zwłaszcza kiedy dziecko jest starsze. Kiedy zaczyna się ta magiczna granica 2 cyfrowego wieku, czyli 10+, to tym bardziej otoczenie zaczyna mieć większy wpływ na dziecko niż to otoczenie, które tworzą rodzice. Ale to wciąż rodzice tworzą to otoczenie, Czyli to my odpowiadamy za to, jaką szkołę wybieramy dla dziecka, gdzie mieszkamy, z kim nasze dziecko się spotyka. To wciąż leży w kręgu naszego wpływu. I jest tak z kim dziecko przebywa. To też takie zostaje. Dzieci w tym wieku bardzo chłoną to, co robią. Inni też chcą takie być. I my to w ogóle bardzo obserwujemy. Teraz nasza córka ma teraz 11, prawie 12 lat i też podejmujemy decyzję, żeby zmieniać środowisko, które widzimy, że jest niedobre, albo że po prostu nie służy jej, albo że powoduje, że. Zamiast rozwijać się i wzrastać, jest odwrotnie.

Kamil 00:22:13 Od razu można zobaczyć dziecko. To fajnie widać.

Kamil 00:22:16 W momencie, kiedy przychodzi z jakiejś grupy, to od razu widać jakich słów używa, jakie ma myśli, co przekazuje, jakie jest taka ogólna reakcja emocjonalna. I potem można zaobserwować ok. Co ta grupa robi, czym się zajmuje i powiązać jedno z drugim i zastanowić się ok. Bo to środowisko naprawdę ma wpływ. Inne osoby na dzieci mają niesamowity wpływ. Ciężko być outsiderem, jeśli chodzi o dzieci, a dorośli mają większą taką zdolność, że ok, dobra, ja robię tak i ja tutaj mam swoje wartości i żyję według własnych zasad.

Aggie 00:22:52 To nie może być kwestia jedzenia. Kiedy wszystkie dzieci w szkole albo gdzieś w jakiejś grupie i dostają na podwieczorek ciastko albo chałka. A twoje dziecko tego nie je i dostaje swoje jedzenie, to też jest be. Trudno mu jest w takim środowisku, zwłaszcza kiedy one starszy On chce być tak jak inne dzieci, bo oni dostają coś wszyscy, a to dziecko pozostaje samo. Czy też takie rzeczy poza jedzeniem, dotyczące tego, gdzie dziecko spędza czas w tej grupie czy w szkole, czy też warto zastanowić się, na czym nam zależy i na tym, jak chcemy, czego chcemy dla naszego dziecka, czyli jak chcemy, żeby ono spędzało czas i wokół jakich ludzi przebywało.

Aggie 00:23:37 Czy chcemy, żeby ono było zainspirowane i takie pełne energii i chęci do tego, żeby coś zgłębić, coś zrobić, czy ona ma dużo energii, czy jest bardziej, czy się snuje, czy jest bardziej znudzone, czy bardziej jest tym bardziej negatywnie nastawione.

Kamil 00:23:55 Tutaj zwracam uwagę nagraliśmy taki podcast Ile dziecko może mieć kontaktu z ekranem dziennie? Tam też wyjaśniamy wpływ telefonów. Wpływ gier również na to, w jaki sposób to wygląda, więc zachęcamy Was, żeby żeby posłuchać. No bo to jest tak, jak powiemy coś dziecku, to ono nas nie posłucha. Szczególnie nastolatkowie. Ale właśnie ten wpływ, jeżeli chcemy mieć jakiś, to możemy właśnie przez to środowisko. I to jest większy wpływ niż to, co my tam będziemy gadać, bo nasze gadanie tam się zamienia w bla bla bla w pewnym momencie.

Aggie 00:24:30 Oczywiście to nie jest. Wiecie, to nie jest łatwa rzecz, żeby zmienić środowisko. Co nagle mamy zmienić swoje życie? No tak.

Kamil 00:24:38 Można. Można drobne zmiany wprowadzać w różny sposób. Bądźmy kreatywni. Odnośnie do tego można gdzieś pojechać z dzieckiem i może się zainspiruję czymś.

Kamil 00:24:48 I w ten sposób jakieś inne środowisko czy innych ludzi, którzy będą mieć np. pozytywny wpływ. Jeżeli do tej pory jest odwrotnie, nie odnosi się do telefonów. To właśnie jest też nasze otoczenie. Telefony, telefony mają super super, umożliwiają nam super rzeczy robienie między innymi np. nagrywanie podcastu i słuchanie tego podcastu i Spotify, YouTube itd. Piękne rzeczy, z których możemy korzystać. No ale jest też jak wszystko ma swoje dobre i złe strony. Okazuje się, że telefony powodują w nas uczucie, obawy, lęku nawet w momencie, kiedy są odwrócone face down, czyli jak np. jemy posiłek, to nie wystarczy, że sobie ten telefon odłożymy.

Aggie 00:25:35 Na.

Kamil 00:25:35 Ekran, bo my wciąż widząc go, mając go w polu widzenia, wciąż nasz układ Fight and Flight po prostu czeka na sygnał, aż ten telefon zadzwoni. Albo przyjdzie SMS, albo przyjdzie powiadomienie. I przez to nie, nie wchodzimy w ten tryb rest and digest. Więc w momencie, kiedy jemy wspólny posiłek, dobrze jest, jeżeli telefony odkładamy gdzieś w momencie. W tym momencie nawet nie są na stole.

Aggie 00:26:05 Tak samo jest, kiedy pracujemy, kiedy uczymy się czy kiedy rozmawiamy z innymi ludźmi. Telefony nie powinny być w w. Tak jak mówię, w zasięgu naszego wzroku. Powinny być gdzieś daleko, bo będą nas rozpraszać. Nawet jeżeli wiemy, że ten telefon leży gdzieś tam, ale ja wiem, że on jest tam i i tak to będzie silniejsze niż niż nasza świadoma chęć zarządzania tym telefonem.

Kamil 00:26:33 No i niesamowita dziedzina, która powstała. Takie umiejętności, w zasadzie takiego skilla, czyli umiejętność zarządzania swoim telefonem, umiejętność zarządzania social mediami. Mówię tutaj o ludziach dorosłych, bo brniemy w to czasami po prostu bez bez opamiętania i.

Aggie 00:26:55 Osoby dorosłe mają z tym problem, a dzieci, których mózgi są totalnie jeszcze nierozwinięte. Nie możemy od nich oczekiwać, że dzieci wezmą za to odpowiedzialność. One mogą z naszą pomocą, oczywiście. Ale to my jesteśmy tymi, którzy wyznaczają granice, którzy tworzą to środowisko elektroniczne dla dzieci. Tak.

Kamil 00:27:15 Tak, są badania odnośnie do uszkodzeń mózgu w ogóle na skutek kontaktu z ekranami. W podcaście, o którym wspomniałem więcej mówimy na ten temat, dlatego tu też nie będę tego mówić, ale ten rozwijający się młody mózg, a można mu naprawdę zaszkodzić znacznie mocniej niż osobie dorosłej.

Aggie 00:27:35 Dobra wiadomość jest taka, że jeżeli popełniliśmy takie błędy, możemy je naprawić i naprawiamy.

Kamil 00:27:43 Dlaczego w ogóle? W momencie, kiedy chcemy jakąś zmianę w naszym życiu wykonać, jakąkolwiek zmienić jakiś schemat, w którym działamy, zmienić to, jak się zachowujemy, cokolwiek chcemy zmienić w naszym życiu, to tutaj dopiero zaczyna się fajna, czasem niefajna rzecz, którą możemy obserwować. Jak hamuje nas przykład środowiska. Powiedzmy, że poszliśmy na jakieś szkolenie, coaching. Mamy plan, mamy know how i zaczynamy wprowadzać zmianę do swojego życia. I wracamy do domu, np. wracamy do środowiska, które może być sprzeczne z tym, czego ja chcę teraz, z tą zmianą zachowania i może np. utrudniać nam to wprowadzenie zmiany od samego początku. Osoby, które uczą się z nami na wagarów mogą sobie pozwolić na to, jak otwierają się na nowe możliwości nauki, żeby zauważyć jak nagle w taki tajemniczy sposób zaczyna się reakcja otoczenia na to, na zmiany w działaniu, na zmiany w języku, na zmiany procesu, że robię po prostu coś innego, że zaczynasz coś innego robić.

Kamil 00:28:56 I. Też możesz to zaobserwować. Jak zachowuje się Twoje otoczenie, to też bardzo dużo może Ci powiedzieć i z naszych doświadczeń wynika to, że idzie to raczej w stronę negatywną. Prawda? Mamy takie właśnie podśmiewanie się, uszczypliwość i w tym, i w tym też warto pobyć. Warto zobaczyć jak moje otoczenie zareaguje albo wyprzedzić to, bo wiem, że moje otoczenie może zareagować w taki sposób i przygotować się na to, że może mi to utrudnić realizację jakiegoś celu, np. nauki języka. Podobnie ma się do wszystkich. Rzecz ma się podobnie w przypadku nałogów, jak np. chcemy rzucić palenie. A kto chce rzucić palenie to witam w klubie, bo kilkanaście lat temu też tego dokonywałem i pamiętam jeszcze jak byłem na studiach i nie byłem tego świadomy. Teraz to widzę z perspektywy, ale musiałem zmienić całkowicie nawyk tego co robię w przerwach pomiędzy zajęciami, bo normalne dla mnie było, że schodzę na dół i jestem w grupie osób, które po prostu palą. W związku z tym nie mogłem tam być. OK, teraz mogę być, nie ma problemu.

Kamil 00:30:17 Ale na początku w początkowej fazie nie mogłem po prostu stać i się gapić jak ktoś inny pali. To było niemożliwe. Dlatego to środowisko było całkowicie sprzeczne z moim celem i po prostu musiałem to zmienić. Zobaczyłem też, że są inni ludzie, którzy nie wychodzą na zewnątrz i da się z nimi pogadać. I można w zupełnie inny sposób tę przerwę spędzić. I to jest taki przykład, jak zmiana środowiska pomaga w przypadku rozstania się z nałogiem. Jak będziemy chodzić do pubu, a chcemy przestać pić alkohol, to powodzenia. Naprawdę

Aggie 00:30:59 Będzie to trudne.

Kamil 00:31:01 Będzie to arcytrudne. Będzie to arcytrudne. Jeszcze jedno badanie chciałbym przytoczyć. Była taka meta analiza, bardzo obszerna, z Brigham Young University. A w tej analizie co to jest meta analiza? Jak Was interesuje struktura, hierarchia badań naukowych to zapraszam do podcastu. Czy wierzyć badaniom naukowym? Tutaj powiem tylko, że meta analiza to takie solidne badanie. I w tym solidnym badaniu mieści się 148 innych badań. Meta analiza jest takim ogarnięciem tych innych badań i tam badano wpływ relacji na zdrowie.

Kamil 00:31:42 I w skrócie wyniki były takie, że posiadanie zdrowych więzi społecznych prowadzi do 50% owej redukcji przedwczesnej śmierci niezależnie od przyczyn 50% redukcji, to wychodzi na to, że te relacje są ważniejsze niż wszystko inne, co robimy. To jest silniejszy lek niż każda inna rzecz.

Aggie 00:32:06 Myślę, że nie trzeba więcej badań robić na ten temat, bo to badania są tak jednoznaczne, że to co potrzeba, to wsparcia nas w tym, żeby. Żeby budować takie więzi? Żeby się nimi otaczać.

Kamil 00:32:26 To niesamowite, że musimy. Teraz niektórzy z nas muszą uczyć się nawiązywania powrotu do takich relacji. Często też wspominają nasi rodzice czas, kiedy kiedyś chodziło się do sąsiada, bo wchodziło się spotkaniem czy bez pukania nieważne, ale jakby to było naturalne, że ludzie się odwiedzali. A teraz trzeba się zapowiedzieć, zadzwonić, bo każdy ma mnóstwo spraw na najbliższe.

Aggie 00:32:52 Najbliższe dwa miesiące, bo w kalendarzu mam wtedy wolne.

Kamil 00:32:57 Tak, i też to obserwuję u nas i. Niesamowite to jest, że musimy się teraz jakby oduczyć tego, co dał nam. Kapitalizm czy struktura gospodarcza, w której obecnie funkcjonujemy, ale można to zobaczyć, można temu zaradzić, można temu przeciwdziałać.

Kamil 00:33:20 Można po prostu stwierdzić OK. Od dzisiaj robię inaczej. Kolejną sprawą, o której chcieliśmy powiedzieć to jest jak otoczenie, jak inni ludzie wpływają na nasze reakcje na nasze emocje. I tak ludzie mają na nas wpływ. Potrafią nas zdenerwować, spowodować określone reakcje, myśli, wydzielanie na poziomy chemiczną określonych związków. Bo to jak się denerwujemy to cała chemia po prostu w naszym organiźmie pracuje. Jak powiem teraz coś może powiedziałem w podcastach coś co nie przypadły Ci do gustu, albo z czym się nie zgadzasz, albo.

Aggie 00:34:03 Coś, co Cię wkurzyło.

Kamil 00:34:05 Albo ktoś wbił Ci jakiś w czuły punkt. Jakaś rzecz, do której nie chce się przyznawać. Każdy z nas ma takie rzeczy. No to nagle może nam wzrosnąć ciśnienie krwi, serce może nam przyspieszyć bicie i czujemy się inaczej.

Aggie 00:34:23 Mamy fizyczne doświadczenia, w ciele, wrażenia.

Kamil 00:34:26 I tu w ogóle zaczyna się fajna zabawa. Bo pytanie czy to ludzie mają na nas wpływ? Właśnie, czy możemy tak mówić, że on mnie zdenerwował? To nie.

Aggie 00:34:35 Jego wina. Czy to jest jego wina, że to on mnie zdenerwował? Bo gdyby nie on, to ja bym się nie zdenerwowała.

Kamil 00:34:41 Tutaj będzie fajna zabawa, bo zobaczcie, mamy jakiś bodziec. Ktoś coś mówi i potem następuje interpretacja i dopiero potem następuje reakcja. No i pomiędzy tym jak zareagujemy, a tym co ktoś np. powiedział, jest to miejsce, w którym się odbywa ta magia i my teraz mamy. Teraz zobaczmy, jak mamy wgrane programy, które zostały zdefiniowane przez nasze życie, przez kulturę, przez kulturę, którą tworzy społeczeństwo, czyli społeczeństwo, czyli pojedynczy ludzie, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, najbliżsi, jacyś nauczyciele, koledzy i tą całą bazę my mamy po prostu wgraną. I. W tym momencie może okazać się, że to co nas dotyka zupełnie nie dotyka innej osoby. Czyli ta sama sytuacja może być dla jednej osoby, wywoływać ogromne emocje, kołatanie serca, a dla drugiej osoby może być całkowicie obojętna. No i pytanie czy w takim razie ktoś może mnie zdenerwować? Bo to tak naprawdę moja interpretacja i moje filtry powodują te reakcje w moim ciele, w moim i myśli. I kolejne myśli, które mam. No i warto sobie. Oczywiście też jest jakaś granica, bo nie możemy w nieskończoność mówić, że to jest tylko Twoja interpretacja, bo są jakieś granice, w których po prostu możemy stwierdzić ok.

Kamil 00:36:18 Ktoś przekracza tą granicę i to ktoś powoduje, że ja się denerwuję bo robi coś po prostu co na mnie wpływa. Natomiast warto zauważyć, że do tej granicy niektóre rzeczy są tylko jakby naszym dziełem, czyli nasze zdenerwowania, nasze reakcje, nasze emocje są tylko dziełem nas samych. Też niesamowite jest to, jak na taką interpretację rzeczy ma wpływ taki kontekst. Pamiętam taką sytuację siedzimy sobie na plaży w Hiszpanii i gość podnosi się na plaży i idzie do wody. Całkowicie nagi. A to była normalna plaża, jakiś plac zabaw. Oczywiście to nie był sezon, więc nie było jakoś strasznie dużo ludzi, ale trochę było. No i on po prostu sobie poszedł nago do wody Po pływał trochę, wrócił sobie na ręcznik. I teraz tak mamy tą samą tą samą sytuację. I okazuje się, że kontekst kulturowy w Hiszpanii jest zupełnie inny, dlatego, że tam np. ściąganie stanika na plaży przez kobiety jest czymś całkowicie naturalnym i w momencie kiedy masz stanik to jesteś w zdecydowanej mniejszości i tam w ogóle były sprawy. Z tego co raz jak ten gość poszedł do tej wody to od razu wziąłem telefon i zgłębiałem jak to jest w Hiszpani czy można czy nie można i okazuje się, że w Hiszpanii ktoś nawet wygrał jakąś sprawę, że mógł, że chodził goły po mieście i okazało się jakiś tam trybunał.

Kamil 00:37:58 Sąd Najwyższy orzekł, że mógł. Że to było ok. Więc zobaczcie, jaki inny tam jest kontekst. Gdybyśmy to zrobili w Stanach, to by przyjechała policja i nas zamknęła do więzienia. Autentycznie. Ja pamiętam, że jak raz byliśmy z dziećmi i ktoś przebierał dziecko w Stanach Zjednoczonych, tak po prostu małe dziecko, że ściągnął z niego ubranie i za.

Aggie 00:38:21 To my przebieraliśmy Kalinkę. Kalinka była bardzo mała wtedy i dziewczyny nagle kuzynki

Kamil 00:38:26 Zaczęły zasłaniać.

Aggie 00:38:28 Przestraszone nie rób tak, nie rób tak i zaczęła nas osłaniać hahaha.

Kamil 00:38:34 Tak więc ten kontekst, w którym jesteśmy decyduje o naszej interpretacji tego co widzimy. I. Weźmy taką Weźmy taką Hiszpanię. Jeżeli weźmy, pójdziemy do galerii handlowej i ściągniemy sobie stanik, to okaże się, że może jednak nie. Ta reakcja nie jest taka jak na plaży, więc zobaczcie. Mamy tych samych ludzi, mamy ten sam kraj i mamy dwie różne sytuacje. Jedna sytuacja to plaża, druga sytuacja to centrum handlowe. To, co jest normalne na plaży, nie jest normalne w centrum handlowym.

Kamil 00:39:11 Ale z definicji to jest to samo zdarzenie. Tak więc patrzcie jak my interpretujemy. Na plaży zobaczymy normalnym, a zobaczymy w centrum handlowym – nie, to już nie jest normalne. To już budzi we mnie emocje, więc zobaczcie jak kontekst sytuacyjny, kontekst kulturowy wpływa na to, jakie reakcje i jakie myśli w nas to powoduje. Wpływ ma też na naszą interpretację taki kontekst informacyjny. Np. Jak zobaczymy kogoś, kto jedzie np. rodzica w metrze z dziećmi, które się bardzo głośno zachowują, czy można, czy nawet dewastują powiedzmy wagon w metrze. Załóżmy i rodzic siedzi i nic z tego nie robi. No to interpretujemy to tak większość z nas, że co on w ogóle robi Jak on śmie? Może tak robić i będziemy sobie tam opowiadać, jakim to jest złym rodzicem i jak dzieci dzisiaj się źle wychowa itd. Ale gdy dodamy do tego informację, że ten ktoś wraca np. ze szpitala, od żony, która ma jakąś ciężką chorobę albo zmarła, to nagle zmieniamy. Ta informacja zmienia nasze myślenie, zaczynamy mu współczuć i mówimy no tak, to jest normalne, że te dzieci w taki sposób się zachowują.

Kamil 00:40:25 Zobaczcie, jak na naszą reakcję na to, co myślimy, na nasze emocje wpływa kontekst informacji, czyli posiadana przez nas wiedza. Więc teraz pytanie jak to jest, że jak szef np. powie Ci, że projekt ma błędy, to reagujesz albo powie Ci, że coś zrobiłeś nie tak, to reagujesz właśnie w taki sposób, a nie w inny sposób. Bo jedna osoba reagują tym, że biorą coś, poprawiają i przedkładają nową wersję, a inne osoby wychodzą i przez tydzień czasu gadają o tym z wszystkimi znajomymi i narzekają jak szef jest zły i jak dużo pracy włożyłem w to, żeby to dowieść, a to jednak nie pasuje.

Aggie 00:41:16 A jeszcze inne osoby nie powiedzą nikomu, ale będą sobie przez ten tydzień opowiadać historie o tym jak są beznadziejni, jak są słabi i jak nie nadają się do tej pracy.

Kamil 00:41:30 Tak więc fajnie zobaczyć sobie ile jest interpretacji, a ile jest. Jakby postawić sobie granicę, co jest moją interpretacją i do kiedy mogę jeszcze mieć na to wpływ i czemu się mogę przyglądnąć. A gdzie ta granica została w pewien sposób przekroczona? I ile pochodzi od innych ludzi i jak bardzo te osoby na mnie wpływają? A ile tam jest tego jak ja, jak moje programy własne na mnie wpływają.

Kamil 00:41:59 No nie, to jest niesamowita zabawa. Jeszcze jednej rzeczy chciałem powiedzieć przy tej okazji. Też inni ludzie mogą powodować, że się obrażamy. I to jest w ogóle niesamowita rzecz. Jak działa obrażanie się? Co tam trzeba zrobić, żeby się obrazić? Tutaj np. normalnie w prawie mamy coś takiego, że możemy obrazić kogoś uczucia religijne. W różny sposób. I to jest w ogóle takie coś, że jak weźmiemy to na logikę, to to jest niemożliwe. No bo jak można, skoro uczucia są sprawą bardzo subiektywną i każdy ma swoje własne uczucia. Tak jak można obrazić coś, co jest tak subiektywne. Przecież każdy może mieć inne uczucia religijne, więc praktycznie możemy każdego obrazić.

Aggie 00:42:53 Ciekaw jestem czy prawo definiuje czym jest konkretnie ta obraza i co ona oznacza.

Kamil 00:42:57 Nie definiuje konkretnie. To jest bardzo dużo przestrzeni do interpretacji. To możnaby cały podcast nagrać na ten temat. Natomiast to co było tak silne, że za była jakaś taka sprawa. Chyba, że ktoś. Przedstawił wizerunek jakiegoś świętego czy może Jezusa, nawet z jakimiś tęczą w tle.

Kamil 00:43:20 I to tak zbulwersowało społeczeństwo niektórych członków społeczeństwa, że ta osoba chyba została nawet doprowadzona do aresztu za za to działanie. Nie wiem, tak mi się wydaje, że coś takiego miało miejsce. Nie będę teraz używał swojego czasu, żeby to sprawdzać. Natomiast jak się zastanowimy jak działa taka obraza, to dojdziemy do wniosku. OK. To tak naprawdę ktoś sobie te obrazy sam robi. A nie. Bo nie jest praktycznie możliwe, żeby ktoś cię obraził. To Ty się sam obrażasz.

Aggie 00:43:55 Więc wynika jakby prowadzi to nas do tego, że to środowisko, które jest wokół nas, wypływa z nas i że to my interpretujemy ostatecznie to, co wokół nas się znajduje. To, co mówią inni ludzie, to jak mówią inni ludzie i że to przechodzi przez nasze filtry, przez naszą interpretację.

Kamil 00:44:16 Ale te nasze filtry i nasza interpretacja została też w bardzo dużej mierze wytworzona przez środowisko.

Aggie 00:44:22 Dlatego że jesteśmy środowiskiem, które nas stworzyło, a nie jesteśmy sobą. W takim razie kim jesteśmy.

Kamil 00:44:29 A kim.

Aggie 00:44:30 Byliśmy zanim przyszło to środowisko? To jest pytanie, do którego chciałbym teraz dojść, dlatego że mówisz, że to jest fajna zabawa, obserwowanie tych inspiracji i inspiracje tych interpretacji.

Aggie 00:44:45 Natomiast to jest jak każda zabawa, czasem fajna, a czasem niefajna, bo w zabawie dzieci też czasem jest niefajnie. I są takie momenty, w których kiedy mamy przyjrzeć się swoim interpretacjom i swoim programom, to robi się nam gorzko i niefajnie, bo zobaczymy coś, czego być może byśmy nie chcieli zobaczyć, bo nie chcemy widzieć czegoś, czego być może się wstydzimy i czego byśmy nie chcieli mieć. No bo taka praca, taka zabawa, jak powiedziałaś, to będzie nam ujawniać. Ale ona jest super ważna i potrzebna dlatego, że ona nam daje. Pozwoli stanąć obok i zobaczyć i przyjrzeć się tym interpretacjom i zobaczyć z czego wynikają. I zanim dokonamy reakcji na ten bodziec, który przyszedł, to zamiast robić to automatycznie, to możemy zatrzymać się i stwierdzić świadomie, że ok, to ja nie będę reagować automatycznie tak jak reagowałam przez ileś lat. Tylko ja teraz mogę zrobić inaczej. Bo możesz. I to jest piękne.

Kamil 00:45:48 To jest. Generuje się zmiany w życiu.

Aggie 00:45:51 Dokładnie. Nikt nie mówił, że to jest łatwe, ale warto zadać sobie takie pytanie w jakim otoczeniu i jak ja chcę spędzić moje życie? I oczywiście nie jutro, nie jak skończy się jakiś projekt, ale dlatego, że jutro jest tylko konceptem mentalnym.

Aggie 00:46:10 Jutro jest tylko słowem. Ono nie istnieje. Jak się głębiej zastanowimy, to okaże się, że istnieje tylko ten moment, tylko ta chwila. To co jest jutro jest w naszej głowie. I. Pytania na koniec, które sobie chcemy zadać. Jak zmienić otoczenie? Jak zmienić nasze reakcje na to, co się dzieje w otoczeniu? Jest taka bardzo prosta, prosta i nie prosta rzecz jednocześnie, którą nazywamy mindfulness, czyli uważność. Czyli musimy zdać sobie sprawę z tego, w jakim miejscu jesteśmy, gdzie się znaleźliśmy, w jakim otoczeniu, z jakimi ludźmi, co jest w nas, co się dzieje w nas, jakie my mamy programy, filtry, przez które reagujemy na nasze środowisko. I wtedy możemy zadać sobie pytanie, pytania czy chcemy być w takim środowisku czy w innym? Czy chcemy tak reagować, jak ktoś nam naciśnie jakiś guzik? Czy chcemy reagować inaczej, bo okaże się, że dzięki temu możemy dojść do tego, kim my jesteśmy i czego my naprawdę chcemy? Poza tymi uwarunkowaniami, czyli czego my byśmy. Kim byśmy byli, gdyby nie te uwarunkowania, które nas w taki a nie inny sposób ukształtowały.

Aggie 00:47:37 Więc uważność i w ogóle. Z takich ciekawostek powiem Wam, że uważność jest używana, stosowana w przypadku nałogów. I są to też fajne badania. Nie przytoczę teraz dokładnie. Natomiast chodzi o to, że kiedy. Wracając do przykładu z paleniem kiedy palimy i chcemy rzucić palenie, uruchamiamy uważność. Co to znaczy, że sięgamy po tego papierosa i jesteśmy w tym. Czujemy zapach, wdychamy to, co tam jest. To, co jest w tym papierosie i cały ten proces palenia przeżywamy bardzo. Używając różnych zmysłów, jesteśmy bardzo uważnie. To, co robimy, robimy to bardzo powoli. Cokolwiek to jest, czy to będzie zjedzenie czegoś, co wiemy, że nam nie służy itd. Zrobimy to mega świadomie. Każdy kęs, każdy moment. Zatrzymujemy się, wdychamy, oglądamy, słuchamy, patrzymy, dotykamy co się dzieje, co się wydarza i wydarzają się niesamowite rzeczy. Bo jak do nas dojdzie co robimy to. to nagle wiemy. I autentycznie ludzie w moment rzucają palenie i zmieniają swoje. Czy to nawyki, które im nie służą? Więc to jest już taka mocna rzecz.

Aggie 00:49:00 A uważność jest czymś, co możemy wprowadzić do naszego życia i to nam pozwoli właśnie na tą przestrzeń między. Tym bodźcem i reakcją. I też pozwoli nam zobaczyć środowisko w jakim jesteśmy i zdecydować czy chcemy być czy nie chcemy tam być. Pomaga w uważności pisanie też ogólne lęk. Czyli kiedy zapisujemy sobie to, co jest, kiedy zobaczymy na piśmie to, co napisaliśmy? To też ma zupełnie inny, inny wydźwięk. Więc tak.

Kamil 00:49:38 Fajnie. Więc podsumowując otoczenie, ludzie, wszystko ma na nas wpływ. Kontekst kulturowy ma na nas wpływ, ale też my.

Aggie 00:49:47 Mamy wpływ na otoczenie.

Kamil 00:49:49 Dokładnie. Więc to jest taka wzajemna reakcja i mamy przede wszystkim też wpływ na nasze interpretacje dzięki uważności. Więc mamy nadzieję, że zachęci Was do bycia uważnym i sprawdzenia, patrzenia co jest w moim otoczeniu, jakie przedmioty są w moim otoczeniu, jak wygląda mój dzień, co po drodze się dzieje, co np. uniemożliwia mnie robienie pewnych rzeczy w momencie, kiedy np. mamy dużo z telefonem w ręce i dużo. skanujemy. To będzie to środowisko, które nie będzie sprzyjać np. temu, żeby mieć kontakt z ludźmi albo być, mieć realny kontakt itd itd.

Kamil 00:50:33 Więc każda zmiana może zacząć zacząć się od tego co i kto nas otacza. Także życzymy Wam super otoczenia. Jeżeli podkast Wam się podobał i słuchacie na Spotify koniecznie prosimy o gwiazdeczkę, bo to pozwala nam dotrzeć do większej ilości osób i propagować ideę naszego podcastu. Dzięki za dzisiaj i słyszymy za tydzień. Do usłyszenia!

Aggie 00:51:03 Trzymajcie się! Cześć!

Blog Wagarowicze.pl to nie tylko strona o tym, jak najlepiej nauczyć się słówek i gramatyki, i jak mówić swobodnie po angielsku, uwzględniająca najnowsze doniesienia ze świata neurobiologii, to także i przede wszystkim społeczność otwarta na poszerzanie horyzontów myślowych.

Zabieramy Cię na wagary i pokazujemy inną stronę tego, co zostało utarte. Zabieramy w podróż szlakami mniej uczęszczanymi, a jednak wartymi zachodu. Mówimy o tym, o czym nigdy nie powiedzą Ci w szkole, o tym, jak pokonać strach przed mówieniem, na czym w ogóle nauka polega, a także czym jest fajnie życie, wolne od stresu i lęku, o podróżach, wolności (także) finansowej i o tym, że nie trzeba w ogóle do szkoły chodzić, żeby coś w życiu osiągnąć.

Szalenie prawdopodobnym jest, że po tym, czego się tu dowiesz, Twoje życie nigdy nie będzie takie jak wcześniej, więc wchodzisz na własne ryzyko ;-)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Mów swobodnie, myśl po angielsku i odkrywaj z nami świat!