Jak zapobiec wadom zgryzu, alergiom i przeziębieniom u dzieci?

Czy zastanawialiście się już nad tym, czy normalnym jest to, że w dzisiejszych czasach tak dużo dzieci, młodzieży i dorosłych nosi aparat ortodontyczny?

I skąd w w podkaście o krzywych zębach wzięły się alergie i przeziębienia?

Jak zawsze niemal okazuje się, że zęby są tylko czubkiem góry lodowej. Krzywe zęby są tylko symptomem, że dzieje się coś gorszego.

W odcinku mówimy także o 10 zasadach postępowania, konkretnych zaleceniach, które możemy zastosować u dzieci i u siebie, żeby uniknąć (w przypadku małych dzieci) lub poprawić wady zgryzu, postawę i… nasze zdrowie.

Zapraszamy z serducha. Możliwe, że to, czego się tutaj dowiesz zmieni Twoje życie tak, jak zmieniło nasze.

Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast

W tym odcinku: „Jak zapobiec wadom zgryzu, alergiom i przeziębieniom u dzieci?”

  • dlaczego mamy wady zgryzu?
  • nieprawidłowe oddychanie
  • geny?
  • alergie i zatkane nosy
  • podejście holistyczne
  • ortotropia
  • co możemy zrobić?

Linki i nawiązania

Projekt Fajne Życie: dołącz tutaj

⭐ Projekt Fajne Życie

Nawet posiadanie całej wiedzy świata nie sprawi, że poczujemy się lepiej i zmienimy swoje życie. Tylko działanie i wykonywanie praktyk zaowocuje pięknymi i długofalowymi zmianami. Chcemy czuć się zdrowo i mieć mnóstwo energii, żeby kreować swoje życie. Żeby z odwagą sięgać po swoje marzenia.
Jak dokonać tej zmiany przy codziennym natłoku obowiązków, braku czasu, energii i motywacji, przy ciągłym zmęczeniu?

Postanowiliśmy stworzyć przestrzeń, w której każdy będzie miał możliwość projektować swoje fajne życie wraz z wspierającymi ludźmi obok.

Tworzymy PRAKTYCZNY KURS: Projekt Fajne Życie ze społecznością, spotkaniami na żywo, konsultacjami, gotowymi protokołami do wprowadzenia w życie natychmiast, wspólnymi wyzwaniami i praktykami na żywo!

Tutaj możesz zapisać się: projektfajnezycie.pl

Ciekawe cytaty z podcastu „Jak zapobiec wadom zgryzu, alergiom i przeziębieniom u dzieci?”:

’Sam jestem jednym z potencjalnych klientów, tylko pytanie też o co chodzi? Czy chodzi o proste zęby, czy problem leży czasem gdzieś głębiej?’

’Chcę się tutaj zatrzymać na chwilę, żeby uświadomić sobie, do czego prowadzi oddychanie przez usta.’

’Nasze dziecko, jeżeli zrobimy te rzeczy, o których dzisiaj powiemy, możemy temu zapobiec.

’To nie jest genetyka, to są nawyki i rzeczy nabyte. Od dzisiaj będziecie patrzeć na to, jak oddychacie i jak oddychają wasze dzieci.’

’Miasto nie jest naszym najlepszym środowiskiem do życia. Są na to twarde dowody, że takie środowisko nie sprzyja naszemu oddychaniu.’

’Posiłek może i wręcz powinien być piękną celebracją, formą medytacji, uważności i fantastycznego spędzenia czasu razem.’

’To wpłynie na to, że dziecko będzie miało nieprawidłowo rozwiniętą szczękę, krzywe zęby, problemy z oddychaniem, co może poskutkować alergiami, bezdechem sennym i szeregiem innych chorób.’

’Może się okazać, że narzekamy, że dziecko ciągle ma infekcje, a ono spędza na zewnątrz dwie minuty dziennie, tylko w momencie kiedy idzie do przedszkola i z powrotem.’

’To ja się śmieję z tego, dlatego że mając 30 kilka lat, nauczyłem się, jak poprawnie trzeba połykać jedzenie. Z jednej strony jest to zabawne, a z drugiej strony nie, bo to jest istotne.’

’Pochylenie ciała do przodu aktywuje współczesny układ nerwowy, innymi słowy powoduje, że nasze ciało się napina. Reakcja relaksacyjna to jest najlepsze, co możemy zrobić dla naszego ciała, bo wtedy ciało się naprawia.’

Rozdziały podcastu „Jak zapobiec wadom zgryzu, alergiom i przeziębieniom u dzieci?”

Wstęp (00:00:00)
Omówienie problemu wad zgryzu i wąskich szczęk, oraz związek z oddychaniem i zdrowiem ogólnym.

Wpływ wąskich szczęk na zdrowie (00:01:22)
Skutki wąskich szczęk na zdrowie, związane z bezdechem sennym, chorobami serca, depresją i ADHD.

Oddychanie przez usta (00:03:22)
Konsekwencje oddychania przez usta, w tym problemy z koncentracją, snem, atakami paniki, migrenami i astmą.

Oddychanie a układy nerwowy i krążenia (00:05:38)
Objawy nieprawidłowego oddychania związane z układem nerwowym i krążenia, oraz możliwość leczenia astmy poprzez poprawę oddechu.

Oddychanie a układ trawienny (00:07:10)
Sygnały nieprawidłowego oddychania związane z układem trawiennym, takie jak refluks, zgaga, biegunki i alergie.

Związki między oddychaniem a wadami zgryzu (00:08:15)
Dowody na to, że wady zgryzu nie są dziedziczne, a związane z nawykami żywieniowymi i sposobem oddychania.

Oddychanie w kontekście ewolucji (00:10:25)
Historia oddychania i jego wpływ na zdrowie, w kontekście badań na ludziach i małpach oraz obserwacji zachowań dzieci.

Podsumowanie (00:12:19)
Brak wiedzy na temat oddychania i jego znaczenia dla zdrowia.

Dlaczego wady zgryzu są problemem? (00:12:21)
Omówienie wpływu wad zgryzu na zdrowie dzieci i kosztowne leczenie.

Objawy problemów z oddychaniem i związane z nimi symptomy (00:13:16)
Opis symptomów związanych z problemami oddychania u dzieci, takich jak podkrążone oczy i suche usta.

Oddychanie przez usta a alergie (00:14:38)
Związek oddychania przez usta z alergiami i wpływ zamkniętych pomieszczeń na alergie.

Oddychanie przez usta a alergie (00:16:05)
Omówienie związku oddychania przez usta z alergiami i korzyści spędzania czasu na wsi.

Oddychanie przez usta a alergie (00:17:27)
Omówienie związku oddychania przez usta z alergiami i korzyści spędzania czasu na wsi.

Oddychanie przez usta a alergie (00:18:55)
Analiza związku oddychania przez usta z alergiami i konieczności znalezienia przyczyny problemów zdrowotnych.

Oddychanie przez usta a alergie (00:20:10)
Omówienie dziesięciu zasad postępowania w celu uniknięcia wad zgryzu i poprawy zdrowia szczęk.

Oddychanie przez usta a alergie (00:21:21)
Zalecenia dotyczące karmienia piersią i wprowadzania pokarmów stałych dla dzieci.

Oddychanie przez usta a alergie (00:23:05)
Analiza związku wspólnych posiłków ze zdrowiem i konieczności zmiany podejścia do jedzenia.

Zdrowe nawyki żywieniowe (00:24:28)
Omówienie znaczenia przygotowywania posiłków, celów jedzenia i wpływu na zdrowie.

Zdrowy rozwój szczęki u dzieci (00:26:50)
Skutki żywienia na rozwój szczęki i oddychanie u dzieci.

Alternatywy dla żłobków (00:28:57)
Sposoby unikania żłobków i korzyści z leśnych przedszkoli.

Czas spędzony na zewnątrz (00:30:20)
Znaczenie przebywania na zewnątrz dla zdrowia dzieci i dorosłych.

Temperatura w domu i spanie (00:33:46)
Wpływ temperatury na spanie i zdrowie, zalecenia dotyczące temperatury w pomieszczeniach.

Zachowanie podczas oddychania (00:35:02)
Zasady prawidłowego oddychania i skutki otwierania ust podczas snu.

Oddychanie podczas treningu (00:35:55)
Omówienie wpływu oddychania podczas treningu na zmiany w organizmie i kondycję.

Poprawne nawyki połykania (00:36:16)
Rozmowa na temat uczenia dzieci poprawnych nawyków połykania i odpowiednich technik jedzenia.

Zachowanie i postawa przy jedzeniu (00:38:41)
Omówienie postawy dziecka przy jedzeniu oraz wpływu pochylenia ciała na układ nerwowy.

Wizyta u lekarza w przypadku wady zgryzu (00:40:01)
Rozmowa o konieczności wizyty u lekarza w przypadku wady zgryzu u dzieci i rekomendowanych działań.

Ortotropia w leczeniu wad zgryzu (00:42:38)
Omówienie ortodontycznej metody leczenia wad zgryzu oraz rekomendacji dotyczących wieku dziecka.

Diagnoza stanu zdrowia dziecka (00:44:01)
Przeprowadzenie diagnozy stanu zdrowia dziecka poprzez zadawanie pytań dotyczących zachowań i nawyków.

Trankskrypt podcastu „Jak zapobiec wadom zgryzu, alergiom i przeziębieniom u dzieci?”:

(transkrypt wygenerowany automatycznie)

Kamil (00:00:00) – Ta wąska szczęka jest związana z szeregiem chorób związanych ze stresem, zaburzeniami snu, bezdech senny, chorobami serca, egzemy, obniżoną sprawnością umysłową, depresją, ADHD. Dlaczego? Ponieważ cały układ naszej szczęki związany jest z oddychaniem i kanały oddechowe się zwężają, gdy mamy nieprawidłową szczękę i zaczynamy oddychać przez usta. Nasz podkast powstał po to, aby informować. Nie możemy zastąpić porady lekarskiej. Hej, z tej strony Kamil.

Aggie (00:00:29) – I Aggie.

Kamil (00:00:30) – Witamy Was w podcaście Wagarowiczów. Mówimy o tym wszystkim, o czym zapomniała powiedzieć nam szkoła, czyli jak prowadzić swoje życie z pasją w dobrostanie zarówno fizycznym jak i psychicznym. Sięgamy do źródeł zarówno naukowych, jak i duchowych, jak i filozoficznych. Czyli jednym słowem projekt Fajne życie. Działamy! To jest kochani! Ciekaw jestem czy zastanawialiście się nad tym, czy normalnym jest to, że w dzisiejszych czasach tak dużo dzieci, młodzieży i nas dorosłych nosi aparat ortodontyczny? Jest to ogromny problem. Według niektórych źródeł możemy mówić nawet o jednej trzeciej populacji takiej całej na świecie, dotkniętej problemem wad zgryzu. Jeśli weźmiemy samą Polskę, możemy przyjąć, że mamy wobec tego ponad 10 milionów potencjalnych klientów dla ortodonty.

Kamil (00:01:22) – I sam jestem jednym z potencjalnych klientów. Tylko pytanie też o co chodzi? Czy chodzi o proste zęby i czy zęby to jest to, co już widać? A czy problem leży, nie leży czasem gdzieś głębiej? No i pytanie skąd w podcaście o krzywych zębach wzięły się też alergie i przeziębienia? I jak zawsze niemal okazuje się, że proste zęby są tylko czubkiem góry lodowej i wyprostowanie krzywych zębów jest oczywiście często głównym celem lekarzy ortodonty. Jest to oczywiście też również największy dopływ gotówki dla całej branży. Natomiast krzywe zęby to tylko symptom, że coś innego, coś gorszego się dzieje. I teraz tak dlaczego w ogóle zęby nasze się krzywią? Zęby się krzywią nie dlatego, że mają taką ochotę, albo że krzywo rosną, tylko dlatego, że szczęka jest za wąska. Jak się okazuje wąska szczęka, którą większość ludzi. Jak się przyjrzymy aktualnie posiada. Dlaczego to jeszcze powiem? Ta wąska szczęka jest związana z szeregiem chorób związanych ze stresem, zaburzeniami snu, bezdech senny, chorobami serca, egzemy, obniżoną sprawnością umysłową, depresją, ADHD.

Kamil (00:02:46) – I to też jest możliwe chorobą Alzheimera. Dlaczego? Ponieważ cały układ naszej szczęki związany jest z oddychaniem i kanały oddechowe, którymi którymi oddychamy, które nam służą do najważniejszej czynności, jaką w życiu robimy, to oddechowe się zwężają, gdy mamy nieprawidłową szczękę i zaczynamy wtedy robić coś, co jest bardzo niedobre. Zaczynamy wtedy oddychać przez usta.

Aggie (00:03:22) – Co powoduje nieprawidłowe oddychanie? Słuchajcie, chcę się tutaj zatrzymać na chwilę, żeby uświadomić sobie, co do czego prowadzi oddychanie przez usta. I chcę też zwrócić uwagę na to, że często wydaje nam się, że oddychamy przez nos. A jednak często podświadomie otwieramy usta i bierzemy wdech właśnie ustami.

Kamil (00:03:47) – I generalnie nie zawsze jest tak, że się obserwujemy, kiedy śpimy. Generalnie nigdy tak nie jest, więc nie wiemy nigdy co robimy we śnie. Chyba, że partner nam powie, że chrapie albo masz otwarte usta itd. Ale większość osób nie zwraca na to pod tym kątem uwagi, tylko traktuje to jako fakt jakiś, który się dokonuje, a nie, że to jest coś, co ma jakieś głębsze powody, przyczyny.

Aggie (00:04:14) – Ale możemy to łatwo sprawdzić, czy oddychaliśmy w nocy przez usta czy przez nos. Jak budzimy się to możemy sprawdzić jakie są nasze usta, czy są suche, popękane, czy są dobrze nawilżone, tak jakbyśmy mieli dobrze nawilżone ciało. Jeżeli są suche, to znaczy, że oddaliśmy przez usta. Jeżeli mamy uczucie suchości w gardle, jeżeli mamy jakieś delikatne suchy kaszel, jeżeli mamy zatkany nos rano, to znaczy, że na pewno mieliśmy w czasie snu otwarte usta. OK, więc zatrzymajmy się tutaj na chwilkę i popatrzmy na to, co powoduje nieprawidłowe oddychanie. Otóż nieprawidłowe oddychanie powoduje ponad 30 różnych dolegliwości ze strony każdego układu w naszym ciele. Wszystkie te dolegliwości i choroby zostały potwierdzone w rzetelnych badaniach naukowych. I teraz tak. Ze strony układu nerwowego zmęczenie, Zmęczenie, słaba koncentracja, mgła umysłowa, problemy ze snem, ataki paniki, migreny, problemy neurologiczne, lęki, stres, fobie, depresja, bezsenność, natłok myśli, zawroty głowy, kłucia, drętwienie kończyn, drżenie ciała.

Kamil (00:05:38) – Tak, tutaj jeszcze do ataków paniki jedna gwiazdeczka, że bardzo często się okazuje, że ataki paniki nie są związane z kwestiami psychologicznymi, tylko fizjologicznymi właśnie oddechem.

Aggie (00:05:50) – Tak, dlatego, że jest to związane z hiper wentylacją. Po prostu oddychamy za dużo, za szybko, za mocno i przez usta. Ze strony układu krążenia. Jakie to są objawy? Napięcie i ból w klatce piersiowej, Palpitacje serca. Zimne ręce. Zimna, zimna stopy słabe, krążenie obniżone HV ze strony układu oddechowego, astma, zadyszka, częste ziewanie, wzdychanie, brak możliwości nasycenia się oddechem, Kaszel, bezdech senny, chrapanie, ucisk w klatce piersiowej.

Kamil (00:06:27) – Ta gwiazdeczka do astmy chciałbym dodać. Okazuje się, że astma za pomocą poprawnego oddychania i przywrócenia właściwego oddechu jest w większości przypadków całkowicie uleczalna. I tyle.

Aggie (00:06:41) – Kropka powiedział w większości przypadków profesor Butejko, który leczył ludzi chorych na astmę, miał 100% skuteczności w. Samych ćwiczeniach oddechowych.

Kamil (00:06:56) – Jeśli chcecie się więcej dowiedzieć na temat ćwiczeń oddechowych i co po kolei robić, żeby przywrócić swój oddech do normy, uregulować swój układ nerwowy zapraszamy Was na projekt Fajne Życie Kropka. PL.

Aggie (00:07:10) – Tak jeszcze chciałam zwrócić uwagę na układ trawienny, z którego możemy mieć takie sygnały jak refluks, zgaga, biegunki, zaparcia i różne inne dolegliwości, takie jak właśnie alergie, bóle i słabość mięśni, suchość w ustach, ogólne zmęczenie, koszmar w noce, sucha skóra, skurcze w mięśniach czy zwiększona potrzeba oddawania moczu w nocy i ciągłe wyczerpanie.

Aggie (00:07:39) – I czasem aż trudno uwierzyć, że tak dużo dolegliwości, tak dużo chorób jest spowodowane tak zdawałoby się.

Kamil (00:07:48) – Prozaicznym.

Aggie (00:07:50) – Taką czynnością, na którą w ogóle nie zwracamy uwagi, bo myślimy o tym, co powinniśmy jeść, jak powinniśmy żyć na co dzień itd. Ale o oddychaniu nie myślimy, bo też nie powinniśmy o nim myśleć, bo to jest jasna sprawa. Natomiast nie zdajemy sobie sprawy z tego, że przez to, że źle oddychamy, tak jak domino, sypią się kolejne, kolejne klocki.

Kamil (00:08:15) – I właśnie źle oddychamy. I też dlatego, że mamy wąskie szczęki i po prostu to nam nie pomaga. Dlaczego teraz tak można? Niektórzy mogą czasami powiedzieć, że na przykład mamy wadę zgryzu albo dziecko ma wadę zgryzu. Bo ja mam i to jest dziedziczne. I generalnie nie ma na to wystarczająco dowodów, żeby to stwierdzić. I nie chodzi wcale o geny i to nie nasze geny są przyczyną wad zgryzu. Są naprawdę mocne dowody, że w jednym pokoleniu możemy przejść od niewłaściwego zgryzu do absolutnie niewłaściwego i odwrotnie. My możemy mieć niewłaściwy zgryz i niewłaściwą szczękę.

Kamil (00:08:58) – Nasze dziecko, jeżeli zrobimy te rzeczy, o których dzisiaj powiedzieliśmy, przepraszam, powiemy. Powiemy to możemy temu zapobiec.

Aggie (00:09:09) – Powiedzieliśmy Mówisz o przyszłości, która jest.

Kamil (00:09:12) – Teraz tak.

Aggie (00:09:13) – Dobre. To dobra.

Kamil (00:09:14) – Jest. I generalnie jest to niezależne od background kulturowego. Czy Czy jesteśmy narodowości, nieważne, czy jesteśmy Hindusem, Amerykaninem, Chińczykiem, Polakiem. Z właściwą uwagą do pewnych rzeczy, które robimy z naszymi dziećmi, nawyków żywieniowych, sposobu oddychania i postawy. Większość problemów może zostać całkowicie rozwiązana. Kochani ludzie pierwotni, w zasadzie wszyscy nasi przodkowie do czasu rewolucji przemysłowej. I są na to niezliczone, niezliczone dowody w postaci czaszek. Mieli ładne, proste zęby i prawidłowe, szerokie szczęki. Jeden z najlepszych na świecie naukowców ewolucjonistów z Uniwersytetu Stanforda. Richard Klein powiedział, że nie widział nigdy czaszki z wczesnego okresu ludzkości z krzywymi zębami. George Chaplin Był taki badacz w dziewiętnastym wieku, który badał Indian w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Zauważył on, że Indianie spali na zewnątrz. Trzymali swoje usta zamknięte niemal przez cały czas i zwracali na to uwagę np. po karmieniu piersią.

Kamil (00:10:25) – Kobiety od razu zamykały delikatnie paluszkiem otwarte usta dzieci. I to było zupełnie co innego, niż robiły kobiety w Europie. I Katrin, który oryginalnie oddychał przez usta. Zauważył tę różnicę. Indianie nigdy nie oddychali przez usta i byli naprawdę ekstremalnie zdrowi. On w swojej książce zauważał, jak wiele problemów zdrowotnych pojawia się przez ten, jak pisał, nienaturalny nawyk. I wszystko właśnie zaczyna się od tego okresu niemowlęcego niemowlęctwa. Bo bo np. karmienie piersią stymuluje formowanie prawidłowego zgryzu, ponieważ wymaga ćwiczenia mięśni twarzy podczas jedzenia. Są badania udowadniające, że brak karmienia piersią sprzyja nie właściwemu formowaniu się szczęki, zwiększa podatność na oddychanie ustami, w konsekwencji zwiększając szanse na wadę zgryzu. Takie rzeczy jak smoczki oczywiście również powodują złe nawyki. Były ciekawe eksperymenty na małpach w latach 70 tych, dość niehumanitarne, ale wyniki były bardzo klarowne. Otóż w dużym skrócie poza klejeniu nosa u małp pojawiały się automatycznie wady zgryzu, czyli zmiany w oddychaniu. Jakim kanałem to robimy? Wpływają na zmiany w gryzie? Były też eksperymenty na ludziach. W skrócie zamknięcie nosa i oddychanie ustami i wystarczało na okres około dwóch tygodni.

Kamil (00:11:55) – Prowadził do szeregu chorób i szeregu nieprawidłowości. I teraz, jak się przyjrzymy temu, co my robimy na co dzień i kiedy wybierzemy się np. na plac zabaw do parku i obserwujemy dzieci, to zaczniemy zwracać uwagę na to, jak wiele dzieci chodzi z otwartymi ustami i oddycha przez usta. I nikt absolutnie na to nie zwraca uwagi, bo też nikt o tym głośno nie mówi, że trzeba to robić.

Aggie (00:12:19) – Bo nie wie, bo nie ma takiej wiedzy.

Kamil (00:12:21) – Dzisiaj się o tym dowiadujemy i kochani dajcie gwiazdkę na Spotify, jeżeli słuchacie na Spotify, żeby jak najwięcej ludzi się o tym dowiedziało i uratowało swoje dzieci przed wadami zgryzu. Jeżeli macie znajome, które mają dzieci, kierujcie z nimi ten odcinek, bo naprawdę może zmienić życie dzieci. No i oczywiście zachować w naszym portfelu dużo gotówki, bo leczenie jest możliwe. O tym też powiem. Natomiast jest też kosztowne, więc dzieciaki. Jak sobie na nie popatrzymy na placu zabaw chodzą z otwartą buzią. Dolna szczęka często bezwiednie zwisa. I często przez złe nawyki oddychania i żucia. Właśnie mają dodatkowo zatkany nos i alergię, co pogłębia problem i napędza to koło tak, żeby wprowadzić więcej powietrza.

Kamil (00:13:16) – Dolna szczęka coraz bardziej opada i i kompensuje to, że ten nos jest zatkany, a jest zatkany właśnie z powodu tych złych złych nawyków i to po prostu jedno pociąga za sobą drugie. Jeżeli mówimy już o symptomach, które można zobaczyć, jeżeli popatrzymy na nasze dzieci, to też możemy zauważyć, czy rano po wstaniu mają podkrążone oczy. Jeżeli dziecko ma podkrążone oczy i. jakieś nieprzespanej nocy, czy nie ma ku temu? Żadnych przesłanek, że powinno mieć podkrążone oczy, bo coś robiło. To może też być sygnał dla nas, że coś jest nie tak.

Aggie (00:14:00) – I patrzymy też na usta. Oczywiście u dzieci tak samo. Jeżeli dzieci mają suche usta rano, to znaczy, że oddychał przez usta. Zresztą też możemy zobaczyć, jak dzieci śpią wieczorem.

Kamil (00:14:13) – I w nocy. Wysychanie też. Wysychanie zębów też prowadzi do próchnicy i problemów też z zębami, więc to wszystko się nam łączy. Generalnie te tysiące wdechów i wydechów, które robimy przez całe nasze dzieciństwo, życie. Szczególnie dzieciństwo, bo tam to wszystko się kształtuje, to to rzeźbi po prostu nasze podniebienie i rzeźbi twarz niczym prawda.

Kamil (00:14:38) – Rzeka, która płynie, rzeźbi swoje koryto to dokładnie tak samo robi powietrze. To to nie jest genetyka, to są nawyki i rzeczy nabyte. Może jest jakieś 0,1%, gdzie faktycznie mamy do czynienia z jakąś chorobą genetyczną, która powoduje pewne deformacje. Ale kochani 99,9% to są wszystko nawyki i rzeczy nabyte. Także założę się, że od dzisiaj będziecie patrzeć na to jak wyglądają ludzie, przez co oddychają. Będziecie patrzeć na siebie jak Wy oddychać, czym to robicie i będziecie zwracać uwagę. Jeżeli macie dzieci na pewno również na dzieciaki. I właśnie wspominałem już o alergiach i temu, że zatkany nos sprzyja alergią, a alergię potęgują zatkany nos. To się bardzo ładnie uzupełnienie napędza. Jeżeli chodzi o alergie, generalnie największą przyczyną alergii wszystkich są zamknięte pomieszczenia. To właśnie tam koncentrują się alergeny i często przeziębienia w przedszkolach. Takie dzikie transmisje wirusów mają związek z zamkniętymi pomieszczeniami, bo to jest dla nas absolutnie nienaturalne i alergię. Na świecie pojawiły się wtedy, kiedy ludzie zaczęli żyć wygodnie w zamkniętych pomieszczeniach i była to domena generalnie arystokracji, a nie ludzi prostych chłopów, którzy pracowali i spędzali większość czasu na zewnątrz.

Kamil (00:16:05) – I czasami właśnie to alergia prowadzi do zablokowania nosa i w rezultacie powoduje oddychanie przez usta I takie złe nawyki jak otwarte usta, odchylanie głowy do tyłu, wypychanie do przodu szyi, żeby rekompensować to zmniejszenie przestrzeni przepływu powietrza, A czasami to te złe nawyki powodują alergię, prawda? Czyli straciliśmy nawyki, oddychamy ustami, a alergeny wnikają i powodują te problemy. Jeden z moich znajomych mi kiedyś opowiadał taką historię, że w ich rodzinie, jeśli u któregokolwiek z dzieci pojawiała się lub wracała jakakolwiek alergia, od razu wysyłano go do babci na wieś. I moim zdaniem jest to jak najbardziej skuteczna metoda zapobiegania i leczenia, dlatego, że na wsi mamy dostęp do świeżego powietrza, możemy spędzać czas cały czas na zewnątrz. Jest to zupełnie inne środowisko i natura powietrze. Powoduje to, że nie mamy takiej szansy na kontakt z pleśnią, kontakt z kurzem i generalnie chyba wszyscy. W takim razie, skoro u niego tak już było kilka pokoleń temu, to wszyscy już dawno o tym po prostu wiedzieli.

Aggie (00:17:27) – Sugerujesz, że miasto nie jest naszym najlepszym środowiskiem do życia?

Kamil (00:17:31) – Sugeruję, nie muszę sugerować.

Kamil (00:17:34) – Są na to twarde dowody, że takie środowisko nie sprzyja naszemu oddychaniu i nie sprzyja pozytywnym zmianom.

Aggie (00:17:43) – Tak, są też dowody na temat tego, że takie środowisko nie sprzyja. Zbalansowane działanie naszego układu nerwowego i powoduje dodatkowe pobudzenie, ale to już jest inna kwestia. I mała dygresja.

Kamil (00:17:56) – Teraz właśnie mówiłem o tym, jak można zaradzić alergii u podstaw u przyczyn. Natomiast taka koncepcja specjalizacji i takie bardzo wyspecjalizowane podejście do pewnych chorób, do odczytywania pewnych symptomów i pracowania nad tym symptomem. Można się zastanowić, na ile po prostu się to sprawdza, bo to jest to, co robi współczesna medycyna bardzo często. Bo generalnie to się wszystko ze sobą łączy. I moim zdaniem nie wystarczy poprawić jednej, wybranej części. Zatkany nos może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju szczęki i oddychania przez usta. Oddychanie przez usta może prowadzić do próchnicy, ubytków i teraz dentysta może to wyleczyć. A jak sobie popatrzymy na ząb ok, ale gdzie jest przyczyna i kto ma ją znaleźć? Czy będzie nowa specjalizacja lekarska? Niebawem jakaś przyczynologia? Przydałaby się. Przydałaby się taka przyczynologia.

Kamil (00:18:55) – Przyczynolog, do którego najpierw idziemy i on najpierw zastanawia się jaka jest faktyczna przyczyna wszystkiego, co się nam przydarza. No bo tą próchnicę, o której mówiłem, możemy wyleczyć w gabinecie. Ale co z kolei z problemami ze snem i bezdech na skutek tych krzywych zębów i złego rozwoju szczęki, i tego złego oddychania? I co? Będziemy po kolei chodzić do każdego gabinetu? Zasnę. Pójdziemy do kogoś innego z bezdech, do kogoś innego, z sercem, do kogoś innego. A przecież wszystko będzie mieć swoją jedną przyczynę. Dlatego uważam, że przyczynologia powinna się w medycynie pojawić. Jak już będziemy mieć ten zły sen i wszystko co tam się dzieje po kolei, to jeszcze możemy do tego dorzucić problemy z hormonami albo z trawieniem, bo to niewłaściwe przeżywanie pokarmu może się pojawić przy tych złych nawykach i. kochani, postawmy taki problem, którym przed chwilą powiedziałem przed współczesną medycyną i zobaczymy, co ona na to. Moim zdaniem po prostu się wyłoży na pierwszym kroku i będzie kierować do pewnych specjalistycznych działań na wybranym miejscu. Trzeba popatrzeć, po prostu stanąć z tyłu i zobaczyć na całość.

Kamil (00:20:10) – I teraz tak przechodzimy do dziesięciu zasad postępowania, bo już wiemy dlaczego. Wiemy co. I wiemy, jaki to ma potężny wpływ. I teraz chcielibyśmy Wam przedstawić konkretne protokoły i zalecenia, które możemy stosować, aby uniknąć wad zgryzu. Jeżeli mówimy o dzieciach lub poprawić nasz zgryz, szczękę, ale co się łączy z tym całokształt naszego zdrowia. I zasady skonstruowane w taki sposób, że teraz zaczynamy od zasad, które są do zastosowania u noworodków i niemowląt. I te 5 pierwszych zasad dotyczy od okresu urodzenia do małych dzieci, a punkty od 5 do 10 są już uniwersalne zarówno dla dzieci kilkuletnich, jak i dla nas dorosłych. Pierwsza rzecz karmienie piersią jak najdłużej. Minimum przez 6 miesięcy. Po sesji karmienia piersią od razu używając palców delikatnie zamykamy dziecku usta na kilka sekund. Generalnie pilnujemy tego od urodzenia, żeby dziecko miało zamknięte usta zawsze, gdy nie mówi i nie je. Również w czasie snu.

Aggie (00:21:21) – Gdy nie płacze.

Kamil (00:21:23) – Nie mówi Zapomniałem o tym już dawno. Po prostu dawno, dawno nie odczuwałem z takimi maluchami. To była pierwsza rzecz.

Kamil (00:21:34) – Druga rzecz. Wprowadzanie pokarmów stałych dla dziecka jak najszybciej i stopniowe odstawianie od piersi. Unikanie papki, unikanie papce tzw. słoiczków, które są miękkie, słodkie i innych produktów, które są przetworzone.

Aggie (00:21:48) – Nawet zupach, które są po prostu zmiksowane.

Kamil (00:21:51) – Jakby to nie była podstawa. Tak, to są teraz fajne metody wprowadzania jedzenia dla dzieci i warto się tym zainteresować. Naprawdę to ma ogromne znaczenie na rozwój szczęki. Generalnie niemowlęta są w stanie karmić się normalnym jedzeniem. Oczywiście należy zachować ostrożność. Generalnie łatwiej się z niektórymi rzeczami zakrztusił itd niż innymi. Ale tak jak mówię, istnieją metody na mądre wprowadzanie tych stałych pokarmów, rzeczy po prostu twardych. Tak, oczywiście. To o czym teraz mówię, może powodować to, że będzie to trwało i trwało dłużej i będzie to trudniejsze, bo to wymaga tego, żeby się przestawić, że to jedzenie dla tego dziecka to jest najważniejsza rzecz, jaka w aktualnym momencie się odbywa. I też można po prostu przełączyć się na takie myślenie, że to przygotowanie, jedzenie jest czymś fajnym, jest czymś super, że ten wspólny posiłek jest okazją dla życia, że to jest nasze życie, co teraz robimy, a nie, że szybko damy słoiczek i dziecko pójdzie spać i idziemy dalej, bo coś tam, coś tam, coś tam Więc albo taką kaszkę.

Aggie (00:23:05) – Ja słuchałam ostatnio podcastu, w którym przytaczane były badania na temat wspólnych posiłków i tego, że rodziny, które jedzą wspólne posiłki razem są zdrowsze. Ich układ trawienny lepiej działa i zjadają więcej odżywczego jedzenia. Również jeżeli jedzą wspólnie. Ale oczywiście to wymaga często takiej niemałej rewolucji w życiu. Zwłaszcza jeżeli jedzenie traktujemy jako obowiązek, który trzeba trzeba wykonać. Że coś trzeba zrobić na szybko, często byle jak, byle gdzie, żeby tylko coś tam sobie wrzucę na ząb i lecę od razu do pracy. Lecę do kolejnych obowiązków. To, że zwracamy uwagę na jedzenie, na żucie przez niemowlaki, przez dzieci, przez nas samych. To jest taka duża zmiana w życiu, jeżeli tego nie robiliśmy do tej pory, bo tutaj musimy się zatrzymać. Musimy żuć wolniej, jeść wolniej. My cały czas pracujemy i napędzamy się tym, że żyjemy coś szybko, za szybko i stale sobie też o tym przypominamy. I jeżeli zdrowie jest czymś, co jest dla nas ważne, czyli jest naszą wartością, to warto zastanowić się i przyjrzeć się temu, czy nasze codzienne wybory, czyli to, co decyduje się jeść dzisiaj, albo to, jak decyduję się jeść, jest zgodne z tym, co jest dla mnie ważne.

Aggie (00:24:28) – Skoro dla mnie ważne jest zdrowie, to czy ja na pewno mam zdrowe nawyki, jeżeli chodzi o jedzenie? Bo kiedyś przygotowywanie posiłków i jedzenie i potem sprzątanie po tym jedzeniu zajmowało ludziom większość czasu. Oni się tym głównie zajmowali. Dzisiaj już nie musimy aż tak dużo czasu poświęcać na posiłki. Ale bardzo często w ogóle spłyca jedzenie do zaspokajania swoich wręcz zachcianek i takiego szybkiego zapchania żołądka. I to nie zawsze jest to coś, co będzie wartościowe i co będzie odczuwało nasze ciało, nasze komórki, ale często są to rzeczy, które. Które nam chcą smakować, czyli przetworzonym jedzeniu. A posiłek może i wręcz powinien być taką piękną celebracją, może być nawet formą medytacji, formą uważności. Może być formą fantastycznego spędzenia czasu razem nie tylko od święta. Jak mamy Wigilię i wszyscy jesteśmy razem, chociaż też różnie spędzamy, spędzamy święta. Natomiast podaję to jako przykład, że to jest Wigilia, czyli mamy kolację, kiedy wszyscy siedzimy razem i cieszymy się tym jedzeniem. Takie coś możemy mieć na co dzień. Przecież to, co jest, to jest dzisiaj prawda.

Aggie (00:25:49) – I tak samo, kiedy tworzymy posiłek, przygotowujemy ten posiłek, tworzymy wokół niego pewną energię. I to będzie miało również wpływ na przyswajalność składników tego posiłku. I to jest jedna z podstawowych zalecenia guru wedyjskich dla utrzymania pełni zdrowia. I jedna, moim zdaniem jedna z najlepszych lekcji, jaką możemy nauczyć nasze dzieci. To jest właśnie zdrowych nawyków żywieniowych, czyli tego jak jemy, co robimy w czasie jedzenia, jak przygotowujemy posiłki i dlaczego to jest takie istotne, że przygotowanie posiłku może być piękną medytacją wręcz. Znam osoby, dla których to przygotowanie posiłku jest taką formą sztuki, formą kreowania i tworzenia. Zapędziłem się natomiast w tych naszych poleceniach. Natomiast jedzenie jest bardzo ważną częścią naszego życia i stanowi ważny, ważny aspekt, więc warto się zatrzymać i zwrócić na to uwagę.

Kamil (00:26:50) – Tak, czyli zdajemy sobie sprawę, że jeżeli dziecko będziemy dawać miękkie rzeczy, tylko papki.

Aggie (00:26:56) – To będzie jadło szybko, to.

Kamil (00:26:59) – To wpłynie na to, że będzie miało nieprawidłową, rozwiniętą szczękę, na skutek czego będzie miało krzywe zęby, problemy z oddychaniem, co poskutkuje może poskutkować alergiami, bezdech senny i szeregiem innych chorób.

Kamil (00:27:13) – Niech pierwszy rzuci kamień ten, kto tego nie robił. Ja oczywiście.

Aggie (00:27:17) – Też. Chcę dodać tutaj, że częstszymi infekcjami to mamy małe dzieci, które spędzają dużo czasu w przedszkolu. Jeżeli to dzieci często chorują. Słuchajcie, nos jest naturalnym środkiem wirusowym. Jeżeli dziecko chodzi z otwartą buzią, ona łapie wszystko z powietrza dosłownie i nie ma żadnej bariery przez od ust do naszych. Dróg oddechowych po prostu nie ma. To nos jest tym filtrem, który odfiltrować patogeny. Kropka.

Kamil (00:27:48) – Dobrze. Pierwsza rzecz karmienie piersią. Druga rzecz. Twarde. pokarmy dla małych dzieci. Trzecia rzecz noszenie dziecka tak, żeby biodra były cofnięte. Plecy proste poziomo, tak aby dziecko mogło patrzeć w tym samym kierunku. I nie tak, żeby dziecko zwisało do przodu. Z nogami dającymi do przodu. Dlatego, że to wtedy właśnie jak popatrzymy na takie dziecko, które z przodu nam wisi, to zobaczymy, że źle, że źle się układają. Po prostu te, że źle się, że szczęka i cała głowa i postawa się układa nieprawidłowo. Możemy zobaczyć jak noszą kobiety w społecznościach industrialnych dzieci.

Kamil (00:28:31) – Ja nie mówię, że od razu musimy robić tak samo i ładować dziecko w chustę na plecy. Też mamy trochę inny klimat niż w Afryce na przykład. I to nie jest najprostsze zadanie, ale na rynku jest naprawdę dużo bardzo fajnych nosi drzewek, które naśladują tę naturalną pozycję. I warto na to zwrócić uwagę.

Aggie (00:28:50) – Czyli nóżki na żabka powinny być, a nie dające z przodu jakby równolegle do siebie.

Kamil (00:28:57) – 4. Czwarte zalecenie jeżeli jest taka możliwość unikanie żłobków na ile jest to możliwe, Jeżeli mamy możliwość zostać z dzieckiem w domu, nie wahamy się, czy mamy przedszkole, jakieś domowe przedszkole, jakieś inicjatywy, gdzie mamy kilkoro dzieci. I poszukanie takiej alternatywy jest jak najbardziej wskazane.

Aggie (00:29:20) – Musimy poszukać takich miejsc. Najlepiej, żeby to były miejsca, w których bardzo dużo czasu spędza się na zewnątrz z dziećmi. Bardzo dużo. Większość Idealne moim zdaniem są leśne przedszkola.

Kamil (00:29:32) – Zdecydowanie przedszkola, szkoły leśne To jest wspaniała rzecz, która na północy Europy jest bardzo rozpowszechniona i przynosi bardzo dobre skutki i rezultaty dla zdrowia dzieci. Teraz przechodzimy, czyli mamy punkt czwarty.

Kamil (00:29:46) – Przechodzimy do dzieci starszych i dorosłych. I tutaj mamy punkt numer 5. Bycie na zewnątrz już trochę mówiliśmy dzisiaj, ale podkreśla to jeszcze bo zobaczcie, jak mamy noworodka, to zawsze to robimy. Każdy to robi. Spacery, prawda? Ładujemy do tego noworodka, do tego wózka i nieważne, czy jest tam minus 5 stopni, czy 0. On zawsze z nami wychodzi. Zawsze, bo wiemy jak to jest ważne i widzę albo.

Aggie (00:30:18) – Wystawiamy na balkon.

Kamil (00:30:20) – Albo wystawiamy na balkon, żeby posypało tą drzemkę na pół godziny itd. I ja tego byśmy przestrzegali. Widzę, że ludzie bardzo przestrzegają. To jest fantastyczne pytanie co jak dziecko ma 2, 5, 10 lat? No nie? Ile z tego nawyku wspaniałego, który.

Aggie (00:30:40) – 20 40%.

Kamil (00:30:42) – Ludzi to robi.

Aggie (00:30:42) – I 50 60 lat, bo jak nie to się nie zatrzymuje na dzieciach. Chciałam, żeby to wybrzmiało.

Kamil (00:30:48) – No tak, bo to właśnie bycie w środku powoduje alergię i generalnie zobaczmy sobie i policzmy ile nasze dziecko czy ile my przebywamy na zewnątrz, a ile w środku.

Kamil (00:31:00) – Jak bardzo dbamy o to. Bo może się okazać, że. Że narzekamy, że dziecko ciągle ma infekcje, a ono spędza na zewnątrz dwie minuty dziennie tylko w momencie, kiedy idzie do przedszkola i z powrotem.

Aggie (00:31:11) – Z samochodu do domu.

Kamil (00:31:13) – Albo z samochodu, z garażu podziemnego do samochodu itd. Więc naprawdę na to trzeba zwrócić uwagę. W środku oczywiście też mamy, jeżeli chodzi o meble. Wiadomo, że nowe meble często np. ulatniają formaldehyd, które też przyczyniają się do alergii tkanek nosa. Jak np. modelujemy pokój dla dziecka, to czasem warto coś kupić z drugiej ręki, coś używanego, coś może drewnianego, może nie jest zbyt piękne, ale jest już, że tak powiem przestaje wydzielać. Przestało już dawno temu wydzielać te substancje i czasami po prostu to używane łóżeczko będzie lepsze niż jakieś nowe, które kupujemy. I tutaj oczywiście też w tym byciu na zewnątrz warto dodać, że żeby unikać spreju w aerozolu i. Pleśni okresowo prać zwierzęta domowe. I oczywiście też można stosować wewnątrz oczyszczacze powietrza. Ale to jest tak trochę jakby ta skuteczność czasami jest potwierdzona, czasami ona jest dyskusyjna.

Kamil (00:32:26) – Lepiej jest jednak wyjść na zewnątrz. Ale podaję ten przykład oczyszczania powietrza w domu jako coś, na co warto zwrócić uwagę. Dobrze. Czyli mieliśmy punkt 5 bycia na zewnątrz. Przechodzimy dalej. Punkt szósty temperatura, temperatura do spania w szczególności, ale również do życia w ciągu dnia. Ja mam takie odczucie, że my Polacy jesteśmy bardzo grzewczym narodem. Naprawdę w momencie kiedy podróżujemy gdzieś i byliśmy w grudniu czy w styczniu w Hiszpanii, czy w krajach, w których jest cieplej, to ja tam bardziej zmarzłem w domu, w mieszkaniu niż w Polsce w zimie. I warto na to zwrócić uwagę. Ja nie mówię, że to jest dobrze czy źle. Mówię, że warto zwrócić na to uwagę. No nie? Jaka jest temperatura w domu i jaka jest temperatura do spania? I co powoduje to mocne nagrzewanie i wysuszenie tego powietrza w domu, w szczególności w zimie. I zwróćmy uwagę na to, jak dziecko nasze śpi czy rozkoszuje się z kołdry? Jeżeli tak, to czy czasem nie dlatego, że nie jest za gorąco? Bo ta wysoka temperatura wysusza nam śluzówkę nosa, zatkany nos, dziecko zaczyna oddychać przez usta i się wszystko po prostu sypie, źle oddycha, potem ma podkrążone oczy i szereg symptomów, o których mówiłem.

Kamil (00:33:46) – Więc prawidłowa temperatura do spania w zimie to jest 18 stopni. To nie jest 22 albo 25.

Aggie (00:33:52) – Ani nawet nie 20, nie 18. To jest dosyć chłodno. To ta temperatura wymaga tego, że powinniśmy się troszkę cieplej ubrać. Ale tak ma być.

Kamil (00:34:03) – Tak, ale, ale to jest jak najbardziej ok i warto jest przewietrzyć pokój przed spaniem i.

Aggie (00:34:10) – Może nawet spać z otwartym oknem, pilnując, żeby usta były zamknięte w nocy oczywiście.

Kamil (00:34:15) – Tak, tak, zdecydowanie. Punkt siódmy zwrócenie uwagi na oddech dziecka i swój. Tak po prostu. Na co dzień oddychamy przez nos, myjąc zęby w lekkim kontakcie. To jest też istotne względem stukania zębami. Gdzieś natrafiłem kiedyś na badanie, które dowodziło, że w momencie, kiedy my dorośli chodzimy i mamy szczęki złączone nie jakoś mocno, ale złączone, to jeżeli jesteśmy w stanie strzelenie zębami, czyli bruk jest wyeliminować całkowicie i tyle. To jest taki tutaj gwiazdeczka z. Zrobiłem jeszcze odnośnie tego punktu. A więc oddychamy przez nos, zęby w lekkim kontakcie, język spoczywa na górnym podniebieniu.

Kamil (00:35:02) – W nocy, gdy śpimy, w dzień, gdy nie jemy i nie mówimy i nie płaczemy. usta powinny być w pełni zamknięte. Koniec. Bardzo prosta zasada. Jeżeli w nocy mamy tendencję do otwierania ust, są plasterki.

Aggie (00:35:17) – Tak jest ich teraz pojawia się coraz więcej. Doklejamy sobie usta na noc przez co najmniej 3 miesiące. To minimalny czas, żeby nasze ciało nauczyło się tego, że ma zamykać usta. Ono się nauczy. Czasami potrzeba trzech miesięcy, czasami pół roku, czy może roku, w zależności od tego, jak długi był to nawyk. Ale oklejamy usteczka, naklejamy usteczka dzieciom i. Po pierwszej nocce, jeżeli mieliśmy problemy wcześniej ze spaniem czy ze zmęczeniem po nocce zobaczymy wielką różnicę i zobaczymy też różnicę naszych ust jak one będą nawilżona niesamowicie po nocy przespanej z zamkniętymi ustami.

Kamil (00:35:55) – Tak tutaj jako Jako przykład też nie tylko w trakcie nocy, ale w trakcie dnia. Możemy podać Igę Świątek, która dała się sfotografować. Pozdrawiamy serdecznie. Dała się sfotografować podczas treningu z takim specjalnym plastrem na ustach, co z kolei też wpływa na poprawę wyników.

Kamil (00:36:16) – To jest oddzielny temat. Co robi oddychanie przez usta podczas treningu? Przez nos? Przepraszam, przepraszam w trakcie treningów. Jak pozytywnie to wpływa na zmiany w naszym organiźmie i kondycję itd. To jest oddzielny temat, ale wszystko się łączy. Chodzi o zamknięte usta, więc to był punkt siódmy. Punkt 8. Przeżywanie i jedzenie. Chodzi o to, żeby uczyć dzieci od początku poprawnych nawyków przeżuwania, czyli 30 razy zanim połknie się.

Aggie (00:36:45) – I wróci. Ja bym powiedziała, że nie 30 razy, tylko 100 razy. Tak mówię.

Kamil (00:36:49) – Poza listami.

Aggie (00:36:50) – Tak jak mówię. Ale zacznijmy od tych 100, dlatego, że wiemy, że 100 razy jeden gryz pomyślimy sobie ja pierniczę, będę jeść przez dwie godziny. OK. Nie możesz zrobić? To zrób 70. Nie możesz 70. No dobra, to zrób 30, Ale to już jest absolutne minimum.

Kamil (00:37:07) – Bo jak sobie 30, to potem skończy się na 10. Więc tak, to jest istotne, żeby zobaczyć jak dzieciaki czy my łykamy, czy robimy coś takiego, czyli używamy tych mięśni twarzy do połykania, czy po prostu zęby nasze podczas Prawidłowe połknięcie pokarmu powinno wyglądać tak.

Kamil (00:37:29) – To ja się śmieję z tego dlatego, że mając 30 kilka lat się nauczyłem, jak poprawnie trzeba połykać jedzenie. No nie, przepraszam, to z jednej strony jest zabawne, a z drugiej strony nie, bo to jest.

Aggie (00:37:45) – Piękne, że możemy się uczyć całe życie. Dobrze, że wiesz, że się nauczyłeś tego i możesz się tym dzielić, niż gdybyś się tego nie nauczył.

Kamil (00:37:53) – Więc połykanie jedzenia powinno być tak, że jak już mamy je żółte, to mamy zęby złączone. I polegamy jakby samym tym mięśniem. Nie robimy tutaj nic takiego poruszającego się i warto zobaczyć jak nasze dzieciaki to robią i nauczyć odpowiadania. No ok, podstawa. Tak, nasze babcie uczyły nas tego tak prosto. Wyprostuj plecy. Tak. głowa jakby wisiał balonik, który ciągnie cię za czubek głowy do góry i w takiej pozycji jedz. Oczywiście jest to jedno z ćwiczeń, które jest rekomendowane przez taką dziedzinę ortodoncji, która się nazywa Orto Trop. A więc. Więc tak.

Aggie (00:38:41) – Czyli żyjemy tak długo, jak długo, tak długo, aż pokarm stanie się płynem.

Aggie (00:38:47) – Tak, dokładnie tak. Junk food jedzenie to fajna zasada, o której warto pamiętać.

Kamil (00:38:53) – I jak już jesteśmy przy tym życiu to warto. Też fajna jest zabawa. Bo wiadomo, że przy jedzeniu niektórzy mówią się nie gada, No ale ciężko jest jakoś wytrwać i te wspólne posiłki są idealną okazją do rozmowy. Tylko trzeba wiedzieć jak to robić. Więc jemy spokojnie i uczymy nasze dzieciaki, że jak chcą coś powiedzieć, to w momencie kiedy połknął. I wtedy jest czas na gadanie. A potem jemy dalej. Więc taka nauka rozmowy podczas jedzenia. Sam się muszę tego uczyć. To jest bardzo fajna zabawa i nasze dzieciaki mogą nas korygować. My możemy ich.

Aggie (00:39:29) – A oni będą jeść, tylko dowiedzą i zobaczą błędy.

Kamil (00:39:33) – Tak więc. Więc tak. Punkt dziewiąty już wspomniałaś o tym. To jest właśnie postawa. I nie tylko przy jedzeniu. Postawa dziecka przy czytaniu i pisaniu. Zobaczcie dzieci grające godzinami na iPadach, wpatrzone w telefony. Tutaj od razu na to schodzi. Tu się wszystko rozjeżdża. Sam widzę u siebie. Co chwila łapię się na tym, że siedzę z głową pochyloną do przodu, a tu to wszystko się łączy ze zagryzam oddechem i ze strachem.

Kamil (00:40:01) – Ze strachem. Dlatego, że pochylenie ciała do przodu aktywuje współczesny układ nerwowy. Innymi słowy powoduje, że nasze ciało się napina. I teraz możesz zwrócić uwagę na swoje ciało. Teraz jak pochylamy się do przodu, możemy odchylić się do tyłu, wyprostować się, wyprostować. Nasz wzrok, żeby patrzył na horyzont. Jaka jest zmiana pomiędzy tym, jak w taki sposób siedzimy? A tutaj muszę to głowy trzymać teraz na dół, bo mikrofon nie będzie działał. Natomiast to jest taka prawidłowa postawa i patrzenie w horyzont też jest. Są dowody na to, że powoduje reakcję relaksacyjną, a reakcja relaksacyjna to jest najlepsze, co możemy zrobić dla naszego ciała, bo wtedy ciało się naprawia, ciało wtedy trawi i przechodzi w ten stan, którego chcemy mieć jak najwięcej. Punkt dziesiąty Jeżeli widzimy ten punkt, kiedy widzimy, że ok, wysłuchaliśmy podcastu Stało się. Mamy dziecko, które ma wadę zgryzu i nie da rady już teraz, to ma 5 7 lat i też jest za późno, żeby karmić go piersią, więc polecam wtedy wybrać się do lekarza.

Aggie (00:41:15) – Oczywiście te wszystkie rzeczy, o których mówiliśmy wcześniej są wciąż ważne, bo one będą i tak rekomendowane w procesie leczenia. Więc to nie jest tak, że tego już nie robimy, bo te rzeczy od punktu piątego jak najbardziej.

Kamil (00:41:27) – Ale mówię o tych rzeczach do punktu piątego już widzimy, że już trzeba działać mechanicznie. Polecam iść do lekarza, ale stanowczo. To jest moja subiektywna opinia na podstawie doświadczenia stanowczo odradzam. Ortodonta w klasycznych, a zalecam i popieram orto tropią. W ogóle. My z naszą córką byliśmy jak miałam 6 czy 7 lat na zalecenie nie wiedzieliśmy tych rzeczy, które dzisiaj wiemy na zalecenie dentystki naszej.

Aggie (00:42:00) – Pozdrawiamy.

Kamil (00:42:01) – I wybraliśmy się do ortodonty. Ona stwierdziła, że trzeba poczekać aż skończy.

Aggie (00:42:09) – 12 lat i wtedy będziemy mogli aparat i wtedy.

Kamil (00:42:13) – Będziemy mogli stosować aparat teraz i że na ten moment jest ok. A teraz nawet.

Aggie (00:42:23) – Nie było ok. My to wiemy.

Kamil (00:42:24) – Teraz patrzę na zdjęcia z tamtego okresu, kiedy, kiedy to się działo i sam jestem w stanie postawić diagnozę, że jednak nie było ok. Jestem w stanie wskazać nieprawidłowości tylko na podstawie zdjęcia Ortotropia.

Kamil (00:42:38) – Kochani, to jest taka dziedzina ortodoncji w ogóle, która jest dosyć trudna w zastosowaniu. Jest trudna dla lekarzy, dlatego w kraju naszym, w Polsce jest naprawdę garstka ludzi, którzy się na tym znają i potrafią to robić. Ale orto to naprawdę leczy przyczynę problemu. Dlatego, że celem terapii nie jest jedynie wyprostowanie zgryzu, ale ułożenie całej szczęki, poszerzenie tej szczęki i zbudowanie tych nawyków u dziecka, czyli odwrócenie tego złego procesu, który się zadziało.

Aggie (00:43:16) – Dodam, że to będzie działać, ale u małych dzieci górna granica to jest około 9 10 lat i u nas. My trafiliśmy na tropie w ogóle na ostatnią chwilę, kiedy nasza córka miała 10 lat i to już było takie trochę graniczne granicy.

Kamil (00:43:38) – Akurat to jest ważne, czy dziecko, ile ma mlecznych zębów i ona.

Aggie (00:43:43) – Na szczęście ma jeszcze dużo przed tym dużym skokiem rozwojowym i zmieściliśmy się na ostatni dzwonek. Więc im wcześniej to zrobimy, tym lepiej.

Kamil (00:43:53) – Oczywiście najlepiej to by było temu zapobiec i najlepiej by było wszystko wiedzieć i być takim mądrym, prawda? 10 lat temu? No ale jest jak jest.

Kamil (00:44:01) – Kochani, na koniec jeszcze autor Diagnoza stanu zdrowia dziecka, którą możecie sami przeprowadzić i zastanowić się czy warto jest do kogo się udać, czy warto jest coś zrobić i czy i jaki ten stan zdrowia dziecka jest. Tutaj jest kilka takich pytań, które warto zadać i oczywiście w tych pytaniach też zawarte są rozwiązania. W niektórych z tych pytań zawarte są rozwiązania. Więc pytanka są takie. Czy zęby górnej i dolnej szczęki są w kontakcie czy oddzielnie? Czy dziecko ma otwarte usta podczas zabawy, jedzenia, czytania? Czy dziecko chrapie? Czy dziecko często ma podkrążone oczy? Jak wiele razy dziecko przeżuwa jedzenie.

Aggie (00:44:53) – I czy przeżuwa z zamkniętą buzią?

Kamil (00:44:56) – Czy podaje dziecku papki specjalne gotowe jedzenie dla dzieci? Czy dziecko często ma zatkany nos? Czy dziecko podczas przebywania robi dziwne miny? Czy używa mięśni twarzy, gdy przełyka? Czy dziecko śpi z otwartymi ustami? Czy dziecko budzi się w rozwalonym pościeli? Czy dziecko jest często zmęczone? Kochani, ta oto diagnoza pozwoli Wam sprawdzić, czy jeżeli. Jeżeli na te pytania odpowiedzi są pozytywne w sensie Jeżeli.

Aggie (00:45:37) – Twierdzące.

Kamil (00:45:37) – Twierdzące przepraszam, to znaczy, że warto się przyjrzeć oddychaniu dzieci i warto podjąć te działania, o których dzisiaj mówiliśmy. Tyle na dzisiaj. Dziękujemy ślicznie. Tak jak wspominałem, tak jak wspominałem wcześniej, gorąca prośba do Was Wyślijcie ten podkast do wszystkich, którym uważacie, że może się przydać, którzy mogą zrobić coś dla swoich dzieci, które mogą przywrócić poprawne oddychanie albo zapobiec wadom zgryzu, albo poprawić też swoje nawyki i poprawić tym samym swoje zdrowie. I być może wyleczyć bardzo dużo rzeczy, na które nie znalazły do tej pory rozwiązania. Często jest tak, że mamy pewne symptomy, objawy. Chodzimy do specjalistów, a okazuje się, że podstawą jest nieprawidłowy oddech. I od tego zawsze polecam zacząć. Nie ma możliwości, żeby to zaszkodziło, może tylko pomóc. Kochani, dużo zdrowia dla Was i słyszymy się w następnym odcinku. Dziękuję ślicznie!

Aggie (00:46:46) – Dzięki!

Blog Wagarowicze.pl to nie tylko strona o tym, jak najlepiej nauczyć się słówek i gramatyki, i jak mówić swobodnie po angielsku, uwzględniająca najnowsze doniesienia ze świata neurobiologii, to także i przede wszystkim społeczność otwarta na poszerzanie horyzontów myślowych.

Zabieramy Cię na wagary i pokazujemy inną stronę tego, co zostało utarte. Zabieramy w podróż szlakami mniej uczęszczanymi, a jednak wartymi zachodu. Mówimy o tym, o czym nigdy nie powiedzą Ci w szkole, o tym, jak pokonać strach przed mówieniem, na czym w ogóle nauka polega, a także czym jest fajnie życie, wolne od stresu i lęku, o podróżach, wolności (także) finansowej i o tym, że nie trzeba w ogóle do szkoły chodzić, żeby coś w życiu osiągnąć.

Szalenie prawdopodobnym jest, że po tym, czego się tu dowiesz, Twoje życie nigdy nie będzie takie jak wcześniej, więc wchodzisz na własne ryzyko ;-)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Mów swobodnie, myśl po angielsku i odkrywaj z nami świat!