Najlepsza aplikacja do nauki angielskiego

Od ponad 15 lat pomagamy ludziom swobodnie komunikować się po angielsku. Bardzo często piszą do nas, że uczą się od 10, a nawet 20+ lat i wciąż nie widzą efektów. Uczą się 300, a nawet 600 dni w aplikacjach do nauki i nadal mają blokady w mówieniu.

Czy to możliwe więc, żeby w ogóle jakakolwiek aplikacja była najlepsza?

Czy na pewno trzeba korzystać z aplikacji do nauki, żeby nauczyć się angielskiego?

Jak wybrać najlepszą aplikację i na co zwrócić uwagę w wyborze?

Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast

W tym odcinku: „Najlepsza aplikacja do nauki angielskiego”

  • uczenie się słówek na pamięć
  • gramatyka musi być używana w praktyce, aby była skuteczna
  • aplikacja bez rozmów po angielsku nie ma sensu
  • mądre powtarzanie
  • jedno najskuteczniejsze ćwiczenie
  • nauka z innymi ludźmi

Linki i nawiązania

vagaru.com
przemianajezykowa.pl

Skuteczna nauka angielskiego

Jeśli chcesz swobodnie komunikować się po angielsku i przełamać strach przed mówieniem, napisz do nas wiadomość „chcę mówić po angielsku”, pomożemy Ci.

Ciekawe cytaty z podcastu „Najlepsza aplikacja do nauki angielskiego”:

’Im więcej błędów popełnisz w rozmowie z żywym człowiekiem, tym szybciej się nauczysz. Wystarczy popatrzeć na małe dzieci, które notorycznie popełniają błędy, ale się nimi kompletnie nie przejmują.’

’Głupio mi się przed sobą przyznać, że straciłam czas i mogłam go wykorzystać inaczej. Coś zrobiłam, ale nie widzę tych zmian, które chcę zobaczyć.’

’Pamiętajmy, że uczymy się angielskiego, żeby rozmawiać z człowiekiem, a nie po to, żeby klikać słówka w aplikacji.’

’Rozmawianie po angielsku wtedy, kiedy jeszcze nie znamy wszystkich słówek, nie znamy gramatyki i nie czujemy się gotowi, jest podstawą do uzyskania najlepszych efektów.’

’Stres to znaczy, że tak jest dobrze. Mogę go wziąć, jestem z tym stresem, iść i mówić, i popełniać błędy. Tak po prostu ma być, tak działa neuroplastyczność.’

’Cała przyjemność polega na tym, że nawet po drugiej stronie tego trudu, żeby ją poczuć tak dogłębnie, do kości, do każdej komórki, trzeba przez ten trud po prostu przejść.’

’To nie jest tak, że jak się uczymy dzisiaj, to dzisiaj od razu zapamiętujemy. To jest proces, który wymaga czasu i naszego odpoczynku.’

’Dzisiaj stwierdzam, że będę gadać i dzisiaj wchodzę i popełniam błędy. Mogę się przedstawić: „My name is Kamil” i to wystarczy, ale ja przełamałem tę barierę.’

Rozdziały podcastu „Najlepsza aplikacja do nauki angielskiego”

Znaczenie błędów w nauce (00:00:00)
Omówienie, jak popełnianie błędów przyspiesza naukę języków, porównując to do dzieci.

Wprowadzenie do tematu (00:00:27)
Kamil przedstawia odcinek i cel podcastu, który dotyczy aplikacji do nauki angielskiego.

Transparentność w nauce (00:01:08)
Mówcy wyjaśniają, dlaczego sama aplikacja nie wystarcza do skutecznej nauki języka.

Racjonalizacja w nauce (00:02:23)
Kamil mówi o racjonalizacji braku postępów w nauce języka angielskiego.

Przykłady użytkowników (00:03:20)
Aggie dzieli się przykładami maili od użytkowników, którzy nie widzą efektów nauki.

Czas nauki a efekty (00:03:50)
Dyskusja na temat długiego czasu nauki bez zauważalnych postępów w języku.

Znaczenie kontekstu (00:06:37)
Mówcy omawiają, jak brak kontekstu w nauce słówek ogranicza ich użyteczność.

Powiązanie gramatyki z praktyką (00:09:00)
Kamil podkreśla, że gramatyka musi być używana w praktyce, aby była skuteczna.

Mówienie w praktyce (00:09:31)
Znaczenie używania głosu i prowadzenia konwersacji w nauce języka.

Strach przed mówieniem (00:10:11)
Mówcy omawiają obawy związane z mówieniem w obcym języku i popełnianiem błędów.

Znaczenie popełniania błędów (00:11:34)
Mówcy omawiają, jak błędy są kluczowe w nauce języków.

Etap niezrozumienia (00:12:26)
Podkreślają, że niezrozumienie jest naturalnym etapem nauki języka.

Strefa komfortu (00:13:14)
Rozmowa o konieczności wychodzenia ze strefy komfortu w nauce.

Wysiłek a efekty (00:15:24)
Porównanie nauki języka do treningu fizycznego; wysiłek przynosi rezultaty.

Stres jako motywacja (00:16:16)
Stres w sytuacjach językowych może być pozytywnym bodźcem do nauki.

Mądre powtarzanie (00:17:50)
Znaczenie efektywnego powtarzania słówek dla długotrwałej pamięci.

Nauka od dźwięku (00:18:26)
Podkreślenie, że język należy uczyć się od dźwięku, nie od tekstu.

Kontekst w nauce (00:20:08)
Wskazanie, że słówka powinny być uczone w kontekście, nie w izolacji.

Kreacja i praktyka (00:20:37)
Znaczenie aktywnego używania języka w praktycznych sytuacjach.

Trudności w nauce (00:22:36)
Mówcy omawiają trudności w nauce, które są naturalne i potrzebne.

Ćwiczenie memory scan (00:23:08)
Przedstawienie ćwiczenia memory scan jako najskuteczniejszej metody nauki.

Przypominanie sobie informacji (00:23:23)
Mówcy omawiają technikę przypominania sobie wcześniej przyswojonych informacji.

Proces nauki i snu (00:23:47)
Podkreślają, że nauka i utrwalanie wiedzy odbywa się w mózgu podczas snu.

Świadomość a podświadomość (00:24:30)
Zwracają uwagę na różnicę między nauką świadomą a podświadomą.

Samotność w aplikacji (00:25:34)
Kamil porusza temat izolacji podczas korzystania z aplikacji do nauki.

Nauka z innymi (00:26:40)
Zachęta do nauki języka angielskiego z innymi ludźmi.

Cele nauki języka (00:27:07)
Podkreślenie, że nauka języka ma na celu komunikację, a nie tylko klikanie w aplikacji.

Przełamywanie barier (00:28:14)
Mówcy omawiają, jak ważne jest przełamywanie barier w komunikacji.

Program przemiany językowej (00:29:11)
Zachęta do skorzystania z programu wspierającego naukę języka.

Samodzielna nauka (00:30:05)
Podkreślenie, że można uczyć się samodzielnie bez aplikacji.

Znalezienie grupy do nauki (00:30:56)
Zachęta do poszukiwania grup do nauki języka w Internecie.

Skuteczne metody nauki (00:31:35)
Mówcy omawiają znaczenie znajomości skutecznych metod nauki języka.

Trankskrypt podcastu „Najlepsza aplikacja do nauki angielskiego”:

(transkrypt wygenerowany automatycznie)

Aggie 00:00:00 Lubimy mówić o osiąganiu błędów, bo tak naprawdę im więcej błędów popełnisz w praktyce w rozmowie z żywym człowiekiem, z drugim człowiekiem, tym szybciej się nauczysz. I na tym to polega. Wystarczy popatrzeć na małe dzieci, które notorycznie popełniają błędy, ale się nimi kompletnie nie przejmują, bo jeszcze nie mają tych programów wgranych. Że błąd oznacza, że jestem za słaba, niewystarczająco dobra, że ktoś mnie zaraz skrytykuje. Zobaczcie, że dzieci tego nie mają.

Kamil 00:00:27 Hej, z tej strony Kamil.

Aggie 00:00:29 I Aggie.

Kamil 00:00:30 Witamy Was w podcaście wagarowiczów. Mówimy o tym wszystkim, o czym zapomniała powiedzieć nam szkoła, czyli jak prowadzić swoje życie z pasją w dobrostanie zarówno fizycznym i psychicznym. Sięgamy do źródeł zarówno naukowych, jak i duchowych, jak i filozoficznych. Czyli jednym słowem projekt Fajne życie. Działamy! Cześć kochani! Witamy Was dzisiaj szczególnie dlatego, że dzisiejszy odcinek jest dla nas szczególny. Dzisiejszy odcinek jest poświęcony najlepszej apce do nauki angielskiego. Ja się uśmiecham dlatego, że o czym innym moglibyśmy mówić, jak nie o naszej własnej apce do nauki angielskiego, którą stworzyliśmy.

Kamil 00:01:08 Natomiast naszym celem jest to, żeby oczywiście tutaj transparentnie mamy apkę, stworzyliśmy ją i jest to nie tylko apka, ale zawiera szereg innych rzeczy, dlatego że sama apka nie działa właściwie. O tym chcę dzisiaj powiedzieć. Chcemy dzisiaj powiedzieć o tym, dlaczego sama apka nie działa i jakie rzeczy muszą być spełnione, żeby nauka była skuteczna. Dlatego będąc jednocześnie transparentnym, chcemy uczulić Was na pewne rzeczy, na które należy zwrócić uwagę w momencie, kiedy wybieramy jakąkolwiek formę nauki. W szczególności jeżeli jest to aplikacja znajdująca się w naszym telefonie i dzięki temu. Bo cel jest taki, żeby pomóc Ci wybrać odpowiednie narzędzie, żebyś po prostu miał efekty i nie zastanawiał się, dlaczego po iluś tam, wielu dniach czy miesiącach nauki dalej nic się nie dzieje. Więc zaczynamy. I znów transparentnie podcast, który prowadzimy, który dotyczy różnych tematów, powiązanych oczywiście z neuroplastycznością umysłu, z neurobiologii, z tym, w jaki sposób uczy się nasz mózg. Dlatego, że zmiany w naszym życiu prowadzą przez zmiany ścieżek neuronowych. I to wszystko się łączy również z nauką.

Kamil 00:02:23 Natomiast podcast do tej pory jest sponsorowany właśnie przez Vagaru, przez użytkowników aplikacji, za co serdecznie dziękujemy, że taka możliwość jest. Dobra, tyle tytułem wstępu. Zaczynamy. O co chodzi z tymi appkami? O co chodzi z najlepszą apką do nauki angielskiego? Jakie warunki muszą być spełnione i co musi zawierać? I teraz pierwsza rzecz, o której chcę powiedzieć, to jest to, co czasami widuję i jest takim zjawiskiem dosyć powszechnym. To jest racjonalizacja, czyli robimy pewną rzecz, widzimy, że nie ma efektów i sobie racjonalizujemy. Jesteśmy w stanie zracjonalizować generalnie każde zachowanie w naszym życiu i zwalić winę, że jest teraz taki moment albo coś takiego było, że to nie wychodzi i tak dalej. I tak sobie możemy też racjonalizować naukę angielskiego, czyli na przykład Agi. Możesz przeczytać wiadomości, które piszecie do nas.

Aggie 00:03:20 Tak wszystkich nie przeczytam, bo jest ich naprawdę bardzo dużo i jest to niesamowicie dużo na temat tego jak. Dużo osób korzysta z aplikacji, która nie działa i o której ma świadomość, że nie działa. Okej, przykład jednego z maili.

Aggie 00:03:40 Jednocześnie korzystam z darmowej wersji już 570 dni. Kamil Ile to jest? To jest dwa lata.

Kamil 00:03:49 Półtorej?

Aggie 00:03:50 Półtora roku? 570 dni bez większych przerw w dniach i miesiącach. Ale czuję, że nadal nie nauczyłem się tam tamtego języka. Ale też były inne maile. Testowałam, ale znudziła mi się szybko. Wolę formę, urozmaicenie i filozofię Vagaru. Maile o tym, że uczę się już aplikacji od sześciuset, iluś tam dni, od siedmiuset ilość dni, ale nie widzę efektów. Ale nie ma tam mówienia. Ale wciąż nie mówię po angielsku, ale wciąż mam blokadę. Po angielsku jest bardzo duża. I tu powstaje pytanie dlaczego uczę się te 500 600 dni i dlaczego nadal tam pozostaje, skoro ja nie widzę tam tych zmian, które chcę zobaczyć? Bo ja moim celem jest komunikowanie się po angielsku. A więc co to jest ta racjonalizacja, o której mówisz, Kamil? Że wytłumacze sobie, że coś robię z angielskiego? Uspokaja moje sumienie, że przecież coś zrobiłam. Robiłam. Więc głupio.

Kamil 00:05:01 Mi się trochę przyznać, że nie ma efektów, ale jednocześnie.

Aggie 00:05:04 Głupio mi się przed sobą przyznać, że na przykład straciłam czas i mogłam go wykorzystać inaczej. Że w sumie coś tam zrobiłam, że coś mi to dało. I nie mówię, że nie, bo na pewno coś gdzieś dało, Aczkolwiek. To co było, to było. Można się teraz zastanowić, uświadomić sobie gdzie jestem, a gdzie chcę być. Więc dzisiaj mogę podjąć inną decyzję, inny, inny wybór.

Kamil 00:05:32 Pierwszą taką rzeczą, którą w aplikacjach i w każdej formie nauki mamy, są oczywiście słówka. I tutaj zatrzymamy się na tym na chwilę, dlatego, że być może to zauważyliście, ale jeżeli sobie tylko klikamy słówka w aplikacji, one są oderwane od kontekstu i nawet one wpadają do jakiegoś silnika powtórzeniowego, ale jakby tylko tam to zostaje i nic więcej z tym nie robimy, to one nagle nie przejdą do naszego tak zwanego real life i nie odzwierciedlą się w naszym prawdziwym życiu. I teraz tak, jeżeli aplikacja czy miejsce, w którym jesteśmy nie umożliwia nam wzięcie tych słówek i użycie ich w realnej sytuacji na jakimś spotkaniu, w rozmowie, na czacie, gdzie po prostu nie przetworzymy tego na głębszym poziomie i nie zaczniemy tego używać, to to słówko nam zostanie w tej aplikacji.

Kamil 00:06:37 Druga rzecz to jest kontekst.

Aggie 00:06:38 To nic innego jak wkuwanie słówek. Tak jak w szkole się wkuwa słówka z listy, które zostają nam na test, a potem po prostu wyparowują z naszej głowy tylko przełożone na formę aplikacji. I to jest zupełnie to samo, tylko zmieniła się forma. Dokładnie.

Kamil 00:06:55 Więc jakby nie dajmy się zwieść temu, że jak coś ma formę aplikacji, to że to jest tak, że to jest zupełnie co innego niż słówka w. Które uczyłem się w szkole przez lata i przez lat iks I było nieskuteczne. Tak, to jest dokładnie to samo, a nawet jeszcze gorzej, bo pisanie odręczne jeszcze przynajmniej lepiej pobudza mózg. No więc mamy. Tak naprawdę możemy się cofnąć z niż niż iść do przodu w ten sposób.

Aggie 00:07:26 Dokładnie, bo musimy wiedzieć, że skuteczna nauka jest wtedy, kiedy nasz mózg przetwarza informacje na głębokim poziomie. A jeżeli mamy słówka oderwane od kontekstu, niepowiązane z niczym, to przetwarzanie odbywa się na płytkim poziomie, a to jest bardzo powierzchowne. Dlatego mózg to bierze i nawet nie wchodzi głębiej, więc nie ma sensu robienie tego w taki sposób.

Aggie 00:07:49 To jest nasza strata czasu, strata naszego potencjału.

Kamil 00:07:54 Tak jest. Podobnie rzecz ma się do gramatyki. Generalnie z gramatyką historia jest bardzo fajna, dlatego że gramatyka jest po prostu. Ona jest w każdym słowie, w każdym przepraszam, w każdym słowie. Nie w każdym zdaniu, które mówimy, jest gramatyka zaszyta. Więc jak sobie wyobrażasz, co w słowie? Nieważne. Gramatyka po prostu istnieje we wszystkim, co się. Czego się uczymy? Jak czytamy jakiekolwiek zdanie, to tam gramatyka jest. I teraz, w momencie, kiedy my robimy odwrotnie, czyli najpierw będziemy sobie te regułki gramatyczne i ćwiczenia gramatyczne robić, ale znów nie będzie tego real life, czyli nie pójdziemy na rozmowę z lektorem, nie pójdziemy na rozmowę z kimś innym, gdzie po prostu tego użyjemy i będziemy się starali, oczywiście przy tym popełniając błędy użyć w prawdziwym życiu to również nam się to nie przełoży i będziemy się uczyć x lat, a w realu tego nie będzie po tym po prostu śladu. No jak już jesteśmy w tym realu, to też jest istotna kwestia mówienia.

Kamil 00:09:00 W momencie, kiedy jakakolwiek forma nauki, jakakolwiek aplikacja nie prowadzi nas przez użycie głosu. I to nie tylko użycie głosu w ćwiczeniu, w ćwiczeniu, czyli powtarzanie, ale nie mamy tego użycia głosu w jakiejś luźnej, konwersacyjnej po prostu rzeczy z drugim człowiekiem.

Aggie 00:09:19 Bo pamiętajmy, że my się uczymy angielskiego czy jakiegokolwiek języka po to, żeby rozmawiać z człowiekiem, a nie po to, żeby klikać słówka w aplikacji. Okej, pamiętajmy o tym, jaki jest nasz cel. To jest.

Kamil 00:09:31 Niesamowite, bo wszyscy ludzie wiedzą szczególnie. Nie wiem, 95% czy ileś tam ludzi ma prawo jazdy i wiedzą, że jak uczyli się do testów teorii, to to jest zupełnie inna nauka niż jazda praktyczna. Natomiast jakby trochę zapominamy o tym, jak się uczymy angielskiego i w pewnym momencie mówimy tak, no klikam te słówka od 150 50 dni. A tu w realu nic. A co zrobiłeś w realu? No nic. Więc jak sobie nad tym głębiej pomyślimy, to wcale to nas nie powinno dziwić, że tak jest, prawda? Więc zwracajmy na to uwagę, co konkretnie robimy i gdzie.

Aggie 00:10:11 Ale tu się oczywiście pojawiają pytania. No tak, Kamil, ale jak ja mam mówić, jak ja jeszcze nie znam takiej ilości słówek jak ja? Jeszcze nie znam takiej ilości gramatyki, to jak ja mam się odezwać? Przecież ja popełniam błędy. Albo tak jak na Vagaru osoby wchodzą na webinar i mówią no ale tam są ludzie, którzy mówią lepiej ode mnie, to ja się boję odezwać. Wstyd się odezwać. Wiecie, to są rzeczy, które niestety ciągną się za nami z naszej szkoły, gdzie nie mogliśmy popełnić błędów. A żeby skutecznie nauczyć się języka, my te błędy popełniać potrzebujemy. Musimy. My lubimy mówić. Wiem, że jest to niepoprawne po polsku, ale to jest świetny zwrot. My lubimy mówić o osiąganiu błędów. Bo tak naprawdę im więcej błędów popełnisz w praktyce w rozmowę z żywym człowiekiem, z drugim człowiekiem, tym szybciej się nauczysz. I na tym to polega. Wystarczy popatrzeć na małe dzieci, które notorycznie popełniają błędy, ale się nimi kompletnie nie przejmują, bo jeszcze nie mają tych programów wgranych. Że błąd oznacza, że jestem za słaba, niewystarczająco dobra, że ktoś mnie zaraz skrytykuje.

Aggie 00:11:19 Zobaczcie, że dzieci tego nie mają.

Kamil 00:11:21 Dopóki nie pójdą do szkoły. I oczywiście jak powiedzą źle coś po angielsku, to dostaną gorszą ocenę niż kolega z ławki, który to powiedział. Dobrze, więc jaka jest nauka? Muszę mówić dobrze.

Aggie 00:11:32 Muszę mówić tylko.

Kamil 00:11:34 I wyłącznie poprawnie. I dopóki nie będę mówił tylko i wyłącznie poprawnie, to się nie odzywam, bo dostanę gorszą ocenę. Dziękuję bardzo. Taki program jest wgrywany i to potem po prostu jak odtwarzamy, jak elegancko z płyty w dalszym naszym życiu, co prowadzi nas do tego, że nie rozmawiamy po angielsku wtedy, kiedy jeszcze nie czujemy się gotowi, A rozmawianie po angielsku wtedy, kiedy jeszcze nie znamy wszystkich słówek. Nie znamy gramatyki i nie czujemy się gotowi i czujemy się słabsi niż inna grupa jest podstawą do uzyskania najlepszych efektów.

Speaker 3 00:12:06 Kropka.

Aggie 00:12:07 A dalej rozumienie. Bo żeby mówić, potrzebujemy też rozumieć, żeby rozumieć, co się do nas mówi. Należy praktykować. Gramatyka.

Kamil 00:12:17 Słówka.

Aggie 00:12:19 Żartowałam. Oczywiście. Słuchanie. I znowu mamy słuchać. I to normalne, że nie będziemy rozumieć.

Aggie 00:12:26 Bo nie ma tygodnia, żeby ktoś nie pytał. Jak mam słuchać, że jak Nie rozumiem, a ja nie rozumiem, to bez sensu, żeby słuchać. Albo ktoś pisze. Słuchałam, ale zrezygnowałam, bo nic nie zrozumiałam, więc w domyśle po cichu pouczę się większej ilości słówek w apce takiej i takiej i potem przyjdę do tego słuchania, to zrozumiem więcej. Ale nie zrozumiesz więcej dlatego, że żeby zrozumieć więcej. Musimy praktykować słuchanie. Kropka. Po prostu. Czyli ten etap niezrozumienia jest niewygodny i trudny. On musi być, ale on nie będzie trwał wiecznie. On się skończy. W pewnym momencie zaczniemy rozumieć. Nie wiadomo skąd. Zacznie nam to wszystko się ładnie układać i przychodzić.

Kamil 00:13:14 I tutaj jest podstawowa rzecz, o której też bardzo dużo mówimy. Takie dwa magiczne słowa strefa komfortu. I zwróćmy uwagę, czy kurs apka, na której jesteśmy nie żeruje na naszej dopaminę i łatwych ćwiczeniach.

Aggie 00:13:36 Na naszej strefie komfortu.

Kamil 00:13:38 Tak jest, bo my lubimy sobie wejść. Niech pierwszy rzuci kamień ten, kto nie lubi. Wchodzimy sobie na apkę i klikamy sobie.

Kamil 00:13:48 Tam dostajemy jakieś fajne punkty i jakieś medale. Jest takie wszystko ładne, Łatwe i proste. Wystarczy kliknąć, wybrać definicję i czujemy, że to fajne. To jest trochę jakby gra. No trochę jakby. Nie muszę włożyć żadnego wysiłku w to i i sobie się podoba. I teraz jest najlepsze. Czy my bez wyjścia ze strefy komfortu i bez włożenia tego wysiłku możemy się czegokolwiek nauczyć? Otóż nie. Dlatego właśnie wszystkie ćwiczenia, które powodują naszą niewygodę i to To nie jest tak, że to jest droga przez mękę. Bo zobaczcie jak mamy trening i na przykład pójdziesz na trening i będziesz robić coś, co zupełnie nie obciąża Twoich mięśni i sobie tak ruszać, no to efektów z tego też nie będzie. I będzie to w pewien sposób jakby bezwysiłkowe. Ale czy nie można czerpać przyjemności z pracy pod pewnym obciążeniem. Czy to nie wtedy właśnie wydziela się endorfiny? Czy to nie wtedy właśnie zaczynają nasze mięśnie pracować? Czy to nie wtedy odczuwamy satysfakcję? Czyli jakby przez wprowadzanie organizm w niewygodę? Czy to jest bieganie, jazda na rowerze, siłownia, jakakolwiek dyscyplina sportu? Wprowadzamy się w pewną niewygodę po to, żeby otrzymać pewne pozytywne rezultaty.

Aggie 00:15:20 I żeby dokonała się jakaś zmiana, żeby dokonała się adaptacja w ciele.

Kamil 00:15:24 Więc jakby kto chodzi na siłownię regularnie, czy chodzi, czy regularnie uprawia sport, wie, że to jest przyjemne, ale też wie, że żeby to, że ta przyjemność nie pochodzi z nicnierobienia, z braku wysiłku, ta przyjemność właśnie pochodzi z wysiłku. I to są takie. To są takie połączone naczynia, które powodują, że mamy efekty. No bo czy będziemy mieć efekty, jak będziemy sobie machać ręką? Tak. Nie. Będziemy mieć efekty. Jak sobie dołożymy troszkę ciężarka, trochę ciężaru i zaczniemy machać. Wtedy nasz biceps będzie rósł. Podobnie jest z nauka angielskiego, więc jeżeli nie czujecie w swojej nauce, w klikaniu w aplikacji żadnego momentu, w którym jest Wam niewygodnie, to prawdopodobnie jest tak, że nic się po prostu nie uczycie. Zwraca na to uwagę.

Aggie 00:16:16 Natomiast jeżeli czujecie, że macie się odezwać po angielsku do kogoś, czy to w pracy gdzieś, czy czy na jakimś spotkaniu, czy na webinarze na Vagaru i czujecie spięcie w brzuchu, czujecie szybsze bicie serca, czujecie trochę spocone ręce i czujecie, że stres jest w moim ciele.

Aggie 00:16:35 Stres to znaczy, że tak jest dobrze. I teraz ten stres możemy wziąć i wykorzystać. Zobaczyć ile on ma mocy tak naprawdę, że powoduje takie zmiany w moim ciele. I teraz mogę go wziąć. Jestem z tym stresem. Iść i mówić i popełniać błędy, osiągać te błędy. Tak po prostu ma być. Tak działa neuroplastyczność. Kolejną rzeczą, o której chcę Wam powiedzieć, jest mądre powtarzanie. Trzeba wiedzieć, jak powtarzać. Trzeba wiedzieć, jak uczyć się słówek, jak uczyć się nowych zwrotów, żeby one zapisały się w naszej pamięci długotrwałej. Żebyśmy mogli i potrafili wykorzystać je w rozmowie. Bo po to się uczymy, żeby rozmawiać z ludźmi, żeby móc wyrażać więcej na różne tematy. Żeby móc wyrażać się swobodnie, tak, jak byśmy tego chcieli, prawda? I zwróćmy uwagę na to, w jaki sposób działają aplikacje i w jaki sposób odbywa się powtarzanie tych słówek. Zwróćcie też uwagę na taką oczywistą rzecz na ile używa się tam swojego głosu. Jeżeli powtarzamy słowa, zwroty, bo bardzo często do nas piszą ludzie, że rozumieją, widzą słówka są na poziomie.

Aggie 00:17:50 Według testu Zaawansowanym, ale nie potrafią powiedzieć. Nie słyszą ich dlatego, że nie używają głosu. A wiecie, że języka powinniśmy zaczynać uczyć się od dźwięku, nie od książki? W ogóle od książki? Nie. Nie od tekstu, nie od pisania, nie od czytania, nie od znaków, ale od tego, co słyszymy. Czyli od dźwięku. Tak jak uczą się dzieci. One najpierw słyszą. Najpierw uczą się. Najpierw słyszymy, potem zaczynamy mówić, a dopiero potem zaczynamy rozpoznawać litery, czytać, pisać.

Kamil 00:18:26 I to jest taka pierwsza rzecz, która być może powoduje, że wchodzicie sobie na naszą aplikację na Vagaru, otwieracie pierwsze ćwiczenie i nagle jest po prostu szok. Bo tak. Nic nie rozumiem. Filmik jest autentyczny.

Aggie 00:18:45 Szybko mówią.

Kamil 00:18:47 Tak. I nagle jest to nie jest łatwe. Jak ja sobie poradzę? Ale tam, w tym poleceniu jest wyraźnie napisane włącz wideo i posłuchaj. I celem nie jest zrozumienie wszystkiego. Jeżeli korzystasz z jakiegokolwiek kursu i rozumiesz wszystko, to podstawowe pytanie do Ciebie to jest co z tego kursu wynosisz? Jeśli wiesz i rozumiesz wszystko, tak.

Kamil 00:19:18 No bo żeby się czegoś nowego nauczyć, to czy jest wymagane pełne rozumienie? Nie trzeba nie rozumieć. I dzięki temu możemy się czegoś nauczyć. Odnośnie jeszcze powtarzania ilości słówek na Vagaru po każdym fragmencie mamy możliwość wyboru, ile słówek chcemy przenieść sobie do silnika powtórkowego. Dlaczego? Dlatego, że mniej znaczy więcej. Czyli mówiłem tutaj dzisiaj o real life. Jeżeli sobie weźmiemy jeden zwrot na wagary, nie ma tak, że słówko i tłumaczenie po polsku, tylko słówko jest w całym kontekście, bo bez kontekstu same słówka nagle albo i źle użyjemy, albo nie wiemy jak, albo sobie nie wyobrazimy tej sytuacji. Dlatego one będą.

Aggie 00:20:08 W ogóle ich nie użyjemy. Przede wszystkim. Bo jeżeli słówko występuje z samym tłumaczeniem, to my tak naprawdę nie zapamiętamy tego, w jakiej sytuacji my możemy tego zwrotu użyć. A kiedy mamy definicję? Kiedy mamy zdanie, kiedy mamy kontekst? Kiedy my to przegadaliśmy na głos? Kiedy my to powtórzyliśmy z różnych stron, na różnej głębokości, w różny sposób. Wiele razy mówimy tutaj o jednym konkretnym zwrocie, na różne sposoby, to wtedy z automatu ona nam zacznie wpadać w rozmowie.

Kamil 00:20:37 Dokładnie. I teraz jak już mamy czyli lepiej jest wziąć ten jeden zwrot i oczywiście mamy jedno. To jest otaczanie się, to, że oglądamy cały filmik, to, że mamy kontakt z tym angielskim i to jak najbardziej działa. Natomiast, żeby wziąć ten jeden zwrot i potem real life, iść na webinar, powiedzieć jakieś zdanie, które będzie ten zwrot zawierało. Napisać wiadomość, która zostanie poprawiona. Które będzie ten zwrot zawierało. To już jest tworzenie. To jest kreacja. To jest zupełnie inna rzecz. I zobaczcie, jak wygodnie będzie wam powiedzieć na webinarze na głos zdanie z tym, aniżeli wybrać na przykład i kliknąć tylko definicje. Tak więc zwróćcie uwagę na to, które właśnie te ćwiczenia przynoszą rezultaty. Bo ja wierzę w to, że wy doskonale wiecie, co przynosi efekty, a co nie przynosi, bo jesteście to w stanie wyczuć. Więc jakby nie ma co sobie zakrywać oczu i stwierdzać no skoro ktoś wymyślił taką apkę, to pewnie będzie działać, nie? Trzeba pomyśleć i się zastanowić. Ok, a jak to działa? Jak działa mózg? Jak działa zapamiętywanie.

Kamil 00:21:50 Tak, można to porównać do podstawowych rzeczy, których też nauczyliście się w życiu. Domyślam się, że macie sukcesy związane z opanowaniem języka programowania, prowadzenia samochodu, nie wiem, jazdy na rowerze. Nie czytaliście pewnie książki jak jeździć na rowerze, tylko wskoczyć na rower i siup! Nie może tego nie pamiętacie nawet, więc. Więc lepiej jest wskoczyć na rower i zacząć na nim jechać. Staraj się powracać. Chociaż tutaj właśnie to jest trochę inna kwestia. No bo jak wskakujemy na webinar i zaczynamy mówić, to jedyne co odsłaniamy to jest nasza taka. To są nasze błędy, to jest nasze poczucie oceny wobec innych. Natomiast my to musimy zrobić, żeby się nauczyć. Koniec, kropka. Tutaj nie ma po prostu dróg na skróty.

Aggie 00:22:36 Powiecie, że to jest trudne. To jest trudne.

Kamil 00:22:39 To jest trudne, ale ta przyjemność, cała przyjemność polega na tym.

Aggie 00:22:44 Że nawet po drugiej stronie tego trudu, żeby żeby ją poczuć tak dogłębnie, do kości, do każdej komórki, trzeba przez ten trud po prostu przejść. I my jesteśmy tutaj dla was, żeby wam w tym pomóc, żeby was w tym wspierać.

Kamil 00:22:58 Jeszcze jedno tylko powiem które. Które jest bardzo fajne, które możecie w ogóle robić nie tylko na apce Vagaru. W apce Vagaru jest akurat zaszyte to ćwiczenie. To jest memory skan i to jest, jeżeli.

Aggie 00:23:08 Mielibyśmy powiedzieć o jednym ćwiczeniu, która jest najbardziej potężna, najbardziej skuteczna i kiedy mielibyście wybrać tylko jedno ćwiczenie do nauki słówek, do nauki gramatyki, to byłoby właśnie to ćwiczenie memory.

Speaker 3 00:23:22 Scan.

Kamil 00:23:23 W jaki sposób to robimy? Jeżeli mamy czegoś, czego się uczyliśmy przed chwilą, zamykamy oczy i przez minutę przypominamy sobie, czego się uczyliśmy. I to jest tak, że nagle się okazuje Ja pierdzielę, czego ja się tam uczyłem, Co to było?

Aggie 00:23:39 Nie pamiętam. Albo zgubię środek, albo jak to leciało, albo z czym to tam było i nie pamiętam do końca. I cały ten.

Kamil 00:23:47 Cały ten proces nie. pamiętania i przerywania, tylko proces przypominania sobie. Czyli ten wysiłek włożony w to, że staram się sobie przypomnieć, zaczyna pobudzać nasz mózg do tego, że ok, to są ważne informacje, tam trzeba zrobić ścieżkę do tego i tam dzieje się ta magia, bo tak naprawdę cała nauka i całe utrwalanie wiedzy odbywa się w naszym mózgu wtedy, kiedy śpimy na skutek tych działań, które my wykonujemy w ciągu dnia.

Kamil 00:24:15 Więc to nie jest tak, że jak się uczymy dzisiaj, to dzisiaj od razu zapamiętujemy. To jest proces, który wymaga czasu i wymaga też naszego odpoczynku i. Odbywa się poza naszą pracą świadomą, poza naszą kontrolą.

Aggie 00:24:30 Dokładnie. Bo jest też taki błąd, że my chcielibyśmy świadomie objąć wszystkie nowe słówka, całą gramatykę. Chcielibyśmy wszystko wiedzieć i rozumieć, jak to działa i te wszystkie słówka, których się uczymy. Na poziomie świadomym Chcielibyśmy je użyć. A to tak nie działa. Dlatego, że nasza świadomość to jest zaledwie maleńki kawałeczek naszego mózgu i cały proces nauki odbywa się podświadomie. Po prostu potrzebujemy zaufać naszemu mózgowi, że on wie, co robi, bo nasz mózg został stworzony do nauki. On się uczy. I on to potrafi robić najlepiej. Tak więc tutaj zrozumienie tego, jak działa mózg, daje nam takie poczucie sprawczości i wolności w wyborze odpowiedniej apki i narzędzia do nauki. Bo jeżeli ja wiem jak działa mój mózg, to ja wybiorę takie narzędzie, które będzie wspierało to, jak działa mój mózg, a nie będzie działało odwrotnie.

Kamil 00:25:34 I ostatnia rzecz, o której prawie zapomniałem, ale jest bardzo ważna. To jest takie coś, co ja nazywam samotnością w aplikacji. I to jest takie poczucie, że siedzę w tym telefonie, robię te rzeczy, klikam te słówka, może tam nawet coś wybuchnie od czasu do czasu miłego jakieś polecą fanfary. Ale jestem sam z tym i przestaję w pewnym momencie widzieć sens tego. I ta samotność w aplikacji jest rzeczą, która mówi nam, że hej, zobacz, tu coś nie gra, Ty weź to, czego się uczysz i ty przenieś to na społeczność, przenieś to do innych ludzi, przenieś to do normalnego, rzeczywistego życia. Więc jeżeli masz takie uczucia, korzystając z jakiegoś narzędzia, no to najwyższy czas jest po prostu to wziąć i wyjść z tym do ludzi. Co tam robisz?

Aggie 00:26:40 Dokładnie. Można uczyć się z innymi ludźmi. Można znaleźć osoby, z którymi wspólnie się uczysz. Możesz znaleźć osoby, z którymi rozmawiasz po angielsku. Piszesz po angielsku. Jest teraz cała masa możliwości i to jest naprawdę niezbędne, bo powtarzałam to wiele razy.

Aggie 00:26:58 I powiem też na końcu. Uczymy się angielskiego po to, żeby rozmawiać z innymi ludźmi, a nie po to, żeby klikać słówka w aplikacji.

Kamil 00:27:07 Więc jeżeli chcemy się stać ekspertami od wyklikiwania słówek, to wyklikiwajmy słówka. Jeżeli się chcemy stać ekspertami od komunikacji, to się komunikujemy. Cliche można by powiedzieć proste? Proste. Ale jak zaczynamy to przekładać na życie, to się okazuje, że nie do końca. Kochani, celem jeszcze autopromocji naszej aplikacji, o której w zasadzie dzisiaj, której w zasadzie dzisiaj poświęciliśmy odcinek i mówiliśmy jak to jest wspaniała. Uważam, że każdy może wyrobić własne zdanie. Wystarczy się zarejestrować wagar.com i zobaczyć jak działa. Natomiast te wszystkie funkcje, te wszystkie rzeczy, o których dzisiaj mówiliśmy, to wszystkie rzeczy, o których mówimy w podcastach wzięliśmy jak najbardziej umieliśmy. Przełożyliśmy na aplikację na naszą platformę Vagaru, czyli to, żeby ćwiczenia były zmuszające do mówienia, żeby ćwiczyć, żeby słuchanie było niewygodne w pewien sposób, żeby od razu rzucać się na głęboką wodę, czyli do materiałów autentycznych, a nie sztucznie spreparowanych, które są powolne i wiemy, że no przecież nikt tak nie mówi, tak, nie, nie, nie.

Kamil 00:28:14 My bierzemy od razu te rzeczy, tak się mówi. To są realne materiały, realne filmiki, realne tematy, więc możecie zobaczyć, jak to działa i doświadczyć tego. I prawdopodobnie, kiedy wejdziecie i zaczniecie robić, wyda wam się to trudne i niewygodne. Będzie to najlepszy dowód na to, że to po prostu zaczyna działać. Na wagary oczywiście też mamy funkcję społeczności, czyli wyszukiwania sobie ludzi, z którymi możesz uczyć się razem. Mamy webinary z native speakerami, grupowe, gdzie możesz wejść i porozmawiać na tematy, które Cię interesują i jednocześnie przełamać tak naprawdę tę barierę. No bo kiedy tą barierę chcesz przełamywać? Dzisiaj wchodzę się uczyć, dzisiaj idę przełamywać bariery. To nie jest tak, że będę się uczyć rok i po roku stwierdzę okej, jestem gotowy, to teraz mogę rozmawiać. Nie, nie, nie. To tak nie działa. Dzisiaj stwierdzam, że będę gadać i dzisiaj. Wchodzę i. I popełniam błędy. Nie wiem. Mogę się przedstawić. My name is Kamil i to wystarczy. Ale ja przełamałem tą barierę.

Kamil 00:29:11 Wszedłem na webinar, zrobiłem pierwszy krok i. I mam z tego efekty. Nie. I nie rozumiem co do mnie lektor powiedział ok, nie rozumiem, ale następnym razem wejdę, zrozumiem i będę tą strefę komfortu moją przesuwał. To jest niesamowite w ogóle. Oczywiście zachęcamy do nauki z nami Wagar.com. Jeżeli problemy dotyczące strachu przed mówieniem czujecie, że przekonania po prostu blokują Was, że jednak nie jesteście w stanie mentalnie tej granicy przełamać i że potrzebujecie wsparcia, to zachęcam Was do sprawdzenia naszego programu Przemiana językowa Przemiana językowa .pl. Tam pracujemy w treningu mentalnym na tym, żeby przełamać właśnie te schematy, które nas blokują i tam pracujemy troszeczkę w inny sposób, na poziomie mentalnym, oczywiście również na nad wykorzystaniem angielskiego angielskiego, więc polecam Wam też to sprawdzić.

Aggie 00:30:05 I tam oczywiście korzystamy z Vagaru do już praktycznego wymiaru.

Kamil 00:30:12 I oczywiście jak najbardziej, jeżeli uczysz się z czegokolwiek innego dla nas to jest jak najbardziej ok. To jest super. Zwróć uwagę na te wszystkie rzeczy, o których dzisiaj mówiliśmy, bo to po prostu spowoduje, że pójdziesz do przodu i będziesz mieć efekty.

Kamil 00:30:31 I za to serdecznie trzymamy kciuki.

Aggie 00:30:33 Tak naprawdę nie potrzebujesz żadnej aplikacji do tego, żeby uczyć się w taki sposób, o jakim dzisiaj mówiliśmy. Możesz wziąć jakiekolwiek nagranie z YouTube’a, które Ci się podoba. Możesz wziąć jakąkolwiek.

Speaker 3 00:30:45 Rolkę Rolka.

Aggie 00:30:46 Z Instagrama czy TikToka, czy z Facebooka, czy z czegokolwiek. I wykorzystując te ćwiczenia, o których mówiliśmy. Techniki, o których mówiliśmy. Ty możesz to robić samodzielnie.

Kamil 00:30:56 Dokładnie. Dlaczego nie znaleźć grupy na Facebooku czy na jakimś innym narzędziu po angielsku i zagadywać do jakichś ludzi? Tak, to jest. To wymaga może trochę więcej niż wejście. I chociaż to zależy. Każdy ma swój próg, prawda? Dla niektórych.

Aggie 00:31:12 Wymaga więcej. Kamil Dlatego, że potrzebujesz znaleźć te materiały i w pewnym momencie to może być męczące, żeby wyszukać sobie coś, z czym chcę pracować, czy też wyszukać ludzi, czy też znaleźć osobę do rozmowy. I tak dalej, i tak dalej. A inaczej jest, kiedy masz to wszystko podane, ale nie musisz mieć podane.

Kamil 00:31:29 Możesz zrobić to samodzielnie.

Kamil 00:31:30 Jeżeli wiesz jak to działa. I do tego też gorąco zachęcamy, bo.

Aggie 00:31:35 Naszym celem jest to, żeby żebyście wiedzieli, jak się uczyć skutecznie, żebyście mieli tego świadomość i żebyście osiągali wspaniałe efekty. Czy to będzie z Vagaru, czy to nie będzie z Vagaru? Bardzo chcemy, żebyście byli uzbrojeni w tę wiedzę i chcemy.

Kamil 00:31:50 Patrzeć jak ktoś po raz kolejny uczy się 2 lata i pisze, że dalej nic nie umiem, albo jeszcze gorzej jak stwierdza, że nie ma talentu do języków, bo nie istnieje coś takiego. Są tylko niewłaściwe metody i niewłaściwe techniki i naprzemiennie językowe. Jak pracujemy z osobami i dokładnie się wtedy rozmawiamy. Ok, to jak wyglądała nauka do tej pory? I nagle wszyscy sobie uświadamiają aha, ok, no tak, nie mogłem osiągnąć tych rezultatów, które chciałem, z metodami, które stosowałem do tej pory.

Aggie 00:32:24 Bardzo proste dla mnie jest. Dla mnie po prostu innymi słowami.

Kamil 00:32:29 Tak jest. Dziękujemy ślicznie. Jeżeli podcast Wam się podobał. Jeżeli przyda to się w Waszej nauce angielskiego, koniecznie zostawcie Gwiazdeczkę.

Kamil 00:32:38 Jeżeli słuchacie na Spotify możecie zasubskrybować kanał i dlaczego Dlatego, że my chcemy docierać do dużej ilości osób z naszym przekazem, z tymi informacjami. Chcemy, żeby każdy po prostu miał prawo dowiedzieć się rzeczy związanych czy ze zdrowiem, czy z nauką angielskiego, czy ze skutecznymi metodami, czy z fajnym życiem. I chcemy docierać do miliona ludzi miesięcznie. I w momencie, kiedy klikasz taką gwiazdeczkę, kiedy zostawiasz komentarz, kiedy dzielisz się tym podcastem z innymi, to tak naprawdę bezkosztowo wpływasz na to, że inne osoby też mogą się o tym dowiedzieć i za co serdecznie będziemy wdzięczni. Widzimy się i słyszymy się w kolejnym podcaście. Widzimy się na Vagaru lub przemianie językowej lub może gdzieś w realu. Jeżeli nas spotykacie w realu, a czasami się zdarza, że przecinamy nawet za granicą szlaki i poznajecie nas, podchodzicie. To jest bardzo fajne i za każdym razem, kiedy nas gdzieś wyłapiecie, to podejdźcie, przybijamy piątkę i pogadamy chwilę. Dzięki śliczne.

Aggie 00:33:37 Dzięki bardzo.

Speaker 3 00:33:38 Trzymajcie się. Pa, pa.

Blog Wagarowicze.pl to nie tylko strona o tym, jak najlepiej nauczyć się słówek i gramatyki, i jak mówić swobodnie po angielsku, uwzględniająca najnowsze doniesienia ze świata neurobiologii, to także i przede wszystkim społeczność otwarta na poszerzanie horyzontów myślowych.

Zabieramy Cię na wagary i pokazujemy inną stronę tego, co zostało utarte. Zabieramy w podróż szlakami mniej uczęszczanymi, a jednak wartymi zachodu. Mówimy o tym, o czym nigdy nie powiedzą Ci w szkole, o tym, jak pokonać strach przed mówieniem, na czym w ogóle nauka polega, a także czym jest fajnie życie, wolne od stresu i lęku, o podróżach, wolności (także) finansowej i o tym, że nie trzeba w ogóle do szkoły chodzić, żeby coś w życiu osiągnąć.

Szalenie prawdopodobnym jest, że po tym, czego się tu dowiesz, Twoje życie nigdy nie będzie takie jak wcześniej, więc wchodzisz na własne ryzyko ;-)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Mów swobodnie, myśl po angielsku i odkrywaj z nami świat!