W 29 minut poznasz najskuteczniejszą metodę nauki, która działa zawsze w 100%
Z tą wiedzą możesz nauczyć się wszystkiego 🙂 możesz uczyć się języków, możesz uczyć się na tematy w ważnych dla Ciebie obszarach, możesz opowiedzieć o niej dziecku, które znacznie lepiej będzie przyswajało materiał ze szkoły, możesz w ten sposób przyswajać wiedzę z rozwijających książek, które czytasz.
Poznasz 7 kluczowych zasad, dzięki którym przyspieszysz efekty i skrócisz czas przyswajania nowego materiału.
Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast
W tym odcinku: „W 29 minut poznasz najskuteczniejszą metodę nauki, która działa zawsze w 100%”
- testowanie siebie
- mikro-przerwy
- uczenie się musi być trudne
- koncentracja i skupienie
- sen
- ucz innych
- blokuj czas
Linki i nawiązania
Instagram: @aggie.bialy
Facebook: Facebook.com/wagarowiczepl
TikTok: https://www.tiktok.com/@wagarowiczepl
Strona: https://wagarowicze.pl
Newsletter | Nauka.Holistycznie: https://wagarowicze.pl/newsletter/newsletter
Holistyczny Roczny Program Nauki Angielskiego: https://przemianajezykowa.pl
Platforma i aplikacja do nauki angielskiego: https://vagaru.com
Ciekawe cytaty z podcastu „W 29 minut poznasz najskuteczniejszą metodę nauki, która działa zawsze w 100%”
’Cały proces zapamiętywania nie odbywa się wtedy, kiedy my się uczymy aktywnie, tylko wtedy, kiedy śpimy. To wtedy dzieje się cała magia, bo następuje konsolidacja całej wiedzy, którą zdobyliśmy w ciągu dnia.’
’Może przy tym ćwiczeniu, przy takiej formie sprawdzania się, pojawi się duża frustracja i to jest całkowicie normalne. Być może na początku nie będziecie chcieć tego robić, ale to jest fantastyczna metoda.’
’Uczenie się ma być trudne z założenia. To proces, który jest frustrujący i wymagający wysiłku, po którym możemy czuć się zmęczeni. To jest bardzo intensywna praca naszego mózgu.’
’Bardzo często to jest taki zabójca numer jeden naszej koncentracji, naszego skupienia, naszego zapamiętywania. Nie będziemy w stanie się uczyć, jeżeli ten telefon jest w pobliżu.’
’Kiedy my każdego dnia praktykujemy skupianie się na jednej rzeczy, to w życiu może przełożyć się na to, że umiemy zachować spokój i nasz własny kierunek, którym chcemy iść.’
’Nasz mózg potrzebuje regularnych przypomnień, że coś jest ważne, bo inaczej uzna, że to nie jest ważne i nie będzie się tym zajmował.’
’Jeżeli zostawiamy angielski na koniec dnia, możemy mieć stuprocentową pewność, że to się po prostu nie wydarzy.’
Rozdziały podcastu „W 29 minut poznasz najskuteczniejszą metodę nauki, która działa zawsze w 100%”
Sen jako klucz do zapamiętywania (00:00:00)
Omówienie roli snu w konsolidacji wiedzy zdobytej w ciągu dnia.
Wprowadzenie do podcastu (00:00:20)
Kamil przedstawia temat odcinka oraz inspiracje z pracy profesora Hubermana.
Metody efektywnej nauki (00:01:12)
Przegląd kluczowych metod przyspieszających przyswajanie wiedzy.
Samo testowanie jako skuteczna metoda (00:02:47)
Znaczenie auto testowania w procesie nauki i zapamiętywania.
Zapominanie jako naturalny proces (00:04:08)
Omówienie roli zapominania w skutecznym przyswajaniu informacji.
Frustracja w procesie nauki (00:05:21)
Kamil dzieli się doświadczeniami związanymi z frustracją podczas nauki.
Trudności w uczeniu się (00:06:48)
Podkreślenie, że nauka jest trudnym i wymagającym procesem.
Mikro przerwy w nauce (00:09:05)
Znaczenie krótkich przerw dla efektywności uczenia się.
Aktywna nauka i konsolidacja (00:11:07)
Wskazanie, że proces zapamiętywania zachodzi głównie podczas snu.
Praktyka nidra jako wsparcie (00:12:17)
Opis praktyki nidry jako sposobu na regenerację umysłu w ciągu dnia.
Stan świadomego snu (00:12:43)
Omówienie praktyki jogi nidra i jej wpływu na neuroplastyczność.
Pełna koncentracja (00:13:57)
Znaczenie skupienia w nauce i wpływ telefonu na koncentrację.
Motywacja do koncentracji (00:14:32)
Osobiste doświadczenia profesora Hubermana z koncentracją i telefonem.
Nawodnienie organizmu (00:16:27)
Wpływ nawodnienia na koncentrację i efektywność nauki.
Poranna rutyna nawodnienia (00:17:03)
Zalecenia dotyczące picia wody rano dla lepszego startu dnia.
Zdrowa kofeina (00:17:45)
Wpływ kofeiny na koncentrację i zapamiętywanie.
Jakość kawy (00:19:04)
Znaczenie wyboru ekologicznej kawy dla zdrowia.
Medytacja mindfulness (00:20:28)
Praktyka medytacji jako sposób na poprawę koncentracji.
Uczenie innych (00:22:59)
Korzyści płynące z nauczania innych jako metoda utrwalania wiedzy.
Cel nauki (00:25:07)
Ustalenie wyższego celu w nauce dla lepszej efektywności.
Regularne przypomnienia (00:25:18)
Omówienie znaczenia regularnych przypomnień w nauce dla efektywnego zapamiętywania.
Blokowanie czasu na naukę (00:26:15)
Wskazówki dotyczące planowania czasu na naukę w codziennym grafiku.
Ustalanie rutyny nauki (00:26:28)
Zalety nauki o stałych porach dla lepszego przewidywania przez mózg.
Priorytetyzacja nauki (00:27:00)
Ostrzeżenie przed odkładaniem nauki na później, co prowadzi do jej zaniedbania.
Skuteczne blokowanie czasu (00:27:35)
Zalecenie, by ustalać konkretne godziny na naukę, zamiast odkładać ją.
Podsumowanie odcinka (00:27:50)
Zachęta do refleksji nad tym, co zostało zapamiętane z odcinka.
Zachęta do wsparcia (00:28:04)
Prośba o ocenę podcastu oraz subskrypcję kanału na YouTube.
Trankskrypt podcastu „W 29 minut poznasz najskuteczniejszą metodę nauki, która działa zawsze w 100%”:
(transkrypt wygenerowany automatycznie)
Aggie 00:00:00 Cały proces zapamiętywania nie odbywa się wtedy, kiedy my się uczymy aktywnie, tylko wtedy, kiedy śpimy. I to wtedy dzieje się cała magia, bo wtedy następuje konsolidacja całej wiedzy, którą zdobyliśmy w ciągu dnia. Badania mówią, że bardzo istotny jest dobry odżywczy sen, kiedy następuje noc po dniu intensywnej nauki.
Kamil 00:00:20 Cześć, z tej strony Kamil
Aggie 00:00:22 I Aggie, cześć.
Kamil 00:00:23 Cześć! Witamy Cię w świecie wagarowiczów, w którym docieramy do wiedzy, która ma znaczenie ważniejsze dla naszego życia niż to, co wynosimy ze szkoły. Ten odcinek jest zainspirowany pracą jednego z najpopularniejszych naukowców Uniwersytetu Stanforda, czyli Andrew Hubermana i również naszym ponad 15 letnim doświadczeniem i kilkoma tysiącami udokumentowanych historii sukcesów osób, którym pomagaliśmy w opanowaniu angielskiego. I w tym odcinku pokażemy Ci metodę nauki, która zadziała zawsze w stu procentach. Nieważne, czy uczysz się angielskiego, czy jakiejkolwiek innej umiejętności w szkole, na kursie, studiach czy w pracy. Przejdziemy teraz przez 7 rzeczy, które są kluczowe, żeby przyspieszyć efekty i skrócić czas przyswajania nowego materiału.
Aggie 00:01:12 I z tą wiedzą tak naprawdę możesz nauczyć się angielskiego.
Aggie 00:01:15 Możesz nauczyć się każdego innego języka. Możesz opowiedzieć o tej metodzie swojemu dziecku, które jest w szkole, która znacznie lepiej będzie przyswajało materiał ze szkoły. Możesz w ten sposób też przyswajać wiedzę z książek, które czytasz. Jeżeli one inspirują Cię do rozwoju. Chcesz wprowadzić w życie to, o czym czytasz, to ta metoda tutaj świetnie się sprawdzi. Czyli generalnie wszystko, czego chcemy się nauczyć i co chcemy zapamiętać, opiera się właśnie na tej metodzie. Tutaj profesor Huberman odwoływał się do różnych fantastycznych badań naukowych na ten temat, fantastycznych eksperymentów i podsumował to jako jako jeden odcinek, w którym przekazuje cały protokół odnośnie do uczenia się. Więc teraz konkretnie co to za. Co to za kroki, co to za metody i jak to robimy? Pierwsza rzecz, o której chcę powiedzieć. Najważniejsza rzecz to jest, żeby coś zapamiętać. Potrzebujemy sprawdzać, ile zapamiętaliśmy. Czyli to jest samo testowanie się, takie auto, testowanie się. Czyli polega to na tym, że na przykład czytamy jakiś materiał albo uczymy się słówka jakiegoś, a potem sprawdzam. Nie patrzę na to słówko, nie patrzę na materiał i dosłownie sprawdzam, ile z tego pamiętam.
Aggie 00:02:47 To jest najbardziej skuteczna metoda uczenia się i zapamiętywania. Jest znacznie bardziej skuteczna niż czytanie materiału i czytanie materiału. Jeszcze raz. Czytanie materiału, czyli wielokrotne czytanie materiału, czyli coś, co często robiliśmy, robimy w szkole, czyli czytam materiał i próbuję sobie zapamiętać w głowie czytając. Nie będzie przynosić takich efektów jak właśnie testowanie siebie. Przeprowadzono takie badanie, w którym studenci. Okazało się, że studenci, którzy uczyli się krócej, ale testowali się sami częściej wypadli znacznie lepiej. Oni zapamiętali znacznie więcej niż studenci, którzy więcej czasu spędzili na nauce, ale mniej na auto testowaniu się. Kiedy uczymy się czegoś, ważne jest to, żeby robić pauzy, żeby robić przerwy i testować, sprawdzić ile, ile z tego pamiętamy. Chodzi tutaj o to, żeby nauczyć się rozpoznawać, co ja wiem, a czego nie wiem. Ale nie o to, żeby sprawdzać, czy moja odpowiedź jest poprawna, czy nie poprawna. Jaką mogę dostać ocenę, Bo w procesie zapamiętywania bardzo ważną rolę odgrywa zapominanie. Więc to, że zapominamy, jest zupełnie naturalnym procesem.
Aggie 00:04:08 Dlatego tak naprawdę większość informacji, która otrzymuje na co dzień nasz układ nerwowy, zostaje zapomniana. Bo gdyby tak nie było, to byśmy byli bardzo przytłoczeni wszystkimi informacjami, które są. Nie możemy zapamiętywać wszystkiego. Wybieramy świadomie informacje, które chcemy zapamiętywać. Więc to, że my rozpoznajemy nasze błędy, rozpoznajemy nasze braki, czyli to, czego jeszcze nie wiem, jest niezbędne do tego, żeby zrekompensować ten stopień zapominania. Czyli żeby już więcej nie zapominać, to po co sobie to przypominam? Żeby mózg nauczył się, że to jest ważne, że ja sobie to przypominam. Aha, to było tak, aha, to było tak. Więc to zapominanie w tym procesie jest normalne i warto o tym pamiętać i sobie zapisać to dużymi literami, bo pracując z ludźmi też często widzę, że korzystając z tego ćwiczenia ludzie mówią, że No ale ja tak dużo zapominam. A ja mówię to bardzo dobrze, że zapominasz bardzo dużo, bo to o to chodzi. I problemem jest to, kiedy my stwierdzamy, że zapominam dużo. To nie dla mnie.
Aggie 00:05:15 Zostawiam i poszukam sobie innej metody. A tutaj chodzi o to, żeby dalej to kontynuować.
Kamil 00:05:21 Tutaj dodam tylko, że może przy tym ćwiczeniu, przy takiej formie sprawdzania się pojawi się duża frustracja i to jest całkowicie normalne. I być może, że na początku nie będziecie chcieć tego robić, dlatego że w momencie kiedy ja zaczynałem to robić i to wyglądało w taki sposób, że przeczytałem na przykład jakiś rozdział w książce dotyczącej rozwoju, samorozwoju, dotyczącej rozwoju firmy, dotyczące czegokolwiek. I w tym momencie przychodzi i pyta się ok. Czego się nauczyłeś? Ja w tym momencie mam taki wewnętrzny trochę sprzeciw, bo po pierwsze, no kurczę, nauczyłem się dużo rzeczy, próbuję sobie przypomnieć i poukładać, żeby to przekazać tobie. I nagle się okazuje, że nie pamiętam. I to mnie zaczyna denerwować, bo sobie myślę przecież powinienem pamiętać, bo tyle co to czytałem, ale nie potrafię tak powiedzieć. Ale dobra, na chwilę się zatrzymuję, zbieram się w sobie, próbuję sobie przypomnieć o co chodziło. Ułożyć to w głowie i nagle się okazuje, że jednak coś pamiętam.
Kamil 00:06:28 Przypominam sobie kluczowe elementy, które chcę wynieść z tego rozdziału i jestem w stanie przekazać 3 4 rzeczy. Najważniejsze rzeczy, które które wyniosłem z tego, co przeczytałem. I to jest fantastyczna metoda. I to jest właśnie ten self testing, które sobie robimy i nie potrzebujemy do tego drugiej osoby. Możemy to zrobić sobie sami, ale.
Aggie 00:06:48 Druga osoba się przyda. O tym jeszcze zaraz powiem. A to, co powiedziałeś jest bardzo ważne, dlatego, że uczenie się ma być trudne. Z założenia, z natury. O tym mówi profesor Huberman. O tym mówi cała neurobiologia że uczenie się jest procesem, które jest frustrujące, która jest wymagająca wysiłku, po którym możemy czuć się zmęczeni. Bo przypominanie sobie tego, co tam było, wymaga tego, że musimy tam wrócić, zajrzeć, pomyśleć. Jest to bardzo intensywna praca naszego mózgu. Budowanie nowych połączeń w naszym mózgu wymaga tego wysiłku. Tutaj, w tym podcaście nie będę wchodzić w szczegóły, natomiast wielokrotnie mówiliśmy mówiłam o tym, w jaki sposób to się w mózgu odbywa i jakie neuroprzekaźniki są wtedy aktywna.
Aggie 00:07:34 Więc generalnie to, że jest frustracja, to, że jest zdenerwowanie, to jest to, że jest taka irytacja na to, że zapominam, jest zdecydowanie normalna. Zresztą teraz jesteśmy w Hiszpanii i uczymy się hiszpańskiego. Ja się uczę hiszpańskiego, Kamil też stwierdził, że jednak się nauczył hiszpańskiego i jest to w ogóle cudowne uczucie uczyć się czegoś nowego tak jak nowego języka. W ogóle nasz mózg uwielbia się uczyć. On chce się uczyć nowych rzeczy i my powinniśmy uczyć się przez całe życie. Jeżeli chcemy, żeby nasz mózg zachował zdrowie przez długie lata naszego życia. Powinniśmy cały czas mu dostarczać tych nowych wrażeń, nowych bodźców, nowych stymułów czy to w formie nowych książek i nowych materiałów, które przyswajamy, czy nowych języków. To jest świetna gimnastyka dla mózgu i jest tam tak dużo frustracji i zapominania, że jest to takie miłe. I cały czas się uśmiecham do siebie i cały czas, cały czas o tym mówię i doświadczam, jakby widzę, w jaki sposób ten mózg pracuje i jak to ciało się irytuje, że tego nie pamięta.
Aggie 00:08:40 I znowu sprawdzam jak to było, a jak to było? A jak to było, to przecież już wiem, już widzę i też widzę, jak ten proces się zmienia. I to jest bardzo fascynujące. Więc jak też rozumiemy, jak to działa i co to robi. I to też łatwiej nam jest w tym procesie być go można sobie wtedy przyjemnie obserwować.
Kamil 00:08:56 Okej, czyli mamy dwie rzeczy. Pierwsza to samo testowanie się. I druga rzecz to jest trudne. To ma być trudne. Trzecia rzecz.
Aggie 00:09:05 Trzecia rzecz to są mikro przerwy w czasie nauki czy w czasie czytania książki, o której wspominałaś? Czyli jeżeli mamy sesję nauki, to stwierdzamy dobra, teraz ja się uczę albo teraz czytam książkę, to nie robimy tego na szybko, tylko robimy sobie, czytamy kawałek albo uczymy się i robimy sobie między 5 a 30 sekund przerwy. I to nie jest przerwa po to, żeby gdzieś iść, żeby sobie sprawdzić telefon. W ogóle, kiedy uczymy się, wszystkie telefony powinny być powyłączane. Powinien to być czas tylko dla nas i dla naszego mózgu i w pełnej koncentracji.
Aggie 00:09:40 Robimy tą przerwę od 5 do 30 sekund po to, żeby nasz hipokamp, czyli część naszego mózgu, która odpowiada za zapamiętywanie, mogła przetworzyć to, czego się uczyliśmy. Ciekawostka jest taka, że kamp hipokamp robi to, czyli przetwarza to, czego uczyliśmy się w tempie około 20 do 30 razy szybszym. Czyli nie spieszymy się. Na przykład czytamy fragment książki i potem robimy sobie taką przerwę. Nic konkretnego. Po prostu dajmy sobie temu samemu ułożyć. Bo pamiętajcie, że ten proces nauki, on on odbywa się poza naszą kontrolą. To co my, na co my mamy wpływ? To, co możemy kontrolować, to ekspozycja, przypominanie sobie, to czego chcemy się nauczyć. Ale to mózg robi za nas robotę. Pamiętajmy o tym. Mam wrażenie, że często często zapominamy. Nam się wydaje, że to ja wszystko opanowuję. Ja się tego uczę, ale tak naprawdę robi to za nas.
Kamil 00:10:34 To trochę jak z trawieniem, prawda? Ja trawię to, co jem, ale ostatecznie ja na to nie mam wpływu. Mam natomiast wpływ na to na przykład, w jaki sposób przeżuwam i w jaki sposób połykam, w jaki sposób i co wkładam do tego talerza.
Kamil 00:10:49 Natomiast sam proces trawienia właśnie tak jak na to zapamiętywanie już wpływu do końca nie mamy. Więc teraz kochani najlepsze ćwiczenie dla Was. Mamy trzy rzeczy, więc teraz 15 sekund przerwy. Przypomnijcie sobie jakie to były rzeczy. Start!
Aggie 00:11:07 Stop! Pozwólcie sobie teraz. I wróćcie, kiedy będziecie gotowi. Bardzo dobrze. Myślę, że możemy iść dalej, bo to, co jest bardzo ważnym składnikiem nauki, to jest aktywna nauka, czyli nasza sesja nauki, w której właśnie uczymy się, a potem sobie robimy mikro przerwę, potem sobie przypominamy, a potem, kiedy to wszystko się dzieje, to wszystko, to cały proces zapamiętywania nie odbywa się wtedy, kiedy my się uczymy aktywnie, tylko wtedy, kiedy śpimy. I to wtedy dzieje się cała magia, bo wtedy następuje konsolidacja całej wiedzy, którą zdobyliśmy w ciągu dnia. Badania mówią, że bardzo istotne jest dobre odżywczy sen tej nocy, wtedy, kiedy uczyliśmy się, czyli kiedy następuje noc po dniu intensywnej nauki. Wtedy ważne jest to, żeby był to zdrowy, odżywczy sen. Jeżeli z jakiegoś powodu ten sen nie był taki, jakiego byśmy sobie życzyli, możemy sobie posłużyć się jego nidrą praktyką.
Aggie 00:12:17 Jogini w ciągu w ciągu dnia ona będzie bardzo odżywiała nasz umysł, nasz mózg, nasze ciało.
Kamil 00:12:27 Dla osób, które jeszcze nie praktykowały jogi wspomnę tylko, że to jest stan, w którym jesteśmy na pograniczu snu. Natomiast to jest joga, którą wykonujemy na leżąco, słuchając prowadzenia. To nie są asany.
Aggie 00:12:43 To nie są asany. To jest stan świadomego snu, czyli to jest stan, w którym jesteśmy świadomi, a nasze ciało śpi. Absolutnie fascynująca praktyka. Jeżeli Was ciekawi, więc zapraszam do podcastu. Jeżeli chcielibyście doświadczyć takiej praktyki, napiszcie do mnie wiadomość. Joga Nidra prześle Wam taką a taką praktykę. Profesor Huberman też wspominał, że to jest To jest super fascynujące i to, w jaki sposób joga w ogóle pobudza neuroplastyczność i wspiera zapamiętywanie, więc warto również wprowadzić ją do swojej codziennej rutyny. Bardzo warto. Kolejną rzeczą, która jest arcyważna w nauce i bez której to samo testowanie nie będzie tak działało, jest pełna koncentracja i skupienie. To taka oczywistość, prawda? Mogłoby się wydawać, że wszyscy wiemy, że to jest ważne, ale jeżeli my się uczymy i tutaj leży telefon w pobliżu i ten telefon dzwoni, albo wyskakuje jakieś powiadomienie, albo w ogóle są badania, które mówią o tym, że jeżeli telefon jest w zasięgu naszego wzroku, to nasza koncentracja spada, bo my, nasz mózg gdzieś podświadomie wyczekuje tego, co tam się wydarzy, więc telefon należy w ogóle schować.
Kamil 00:13:57 Były nawet badania dotyczące też jedzenia i wpływu na trawienie I okazuje się, że w momencie, kiedy właśnie ten telefon wystarczy, że jest na stole, a nawet jeżeli jest odwrócony i ten ekran nie jest, tylko mamy telefon w zasięgu naszego wzroku, to już zmienia się nasza percepcja. Więc warto o to zadbać, żeby w czasie nauki, w czasie w ogóle każdego generalnie zadania, które wykonujemy, czy to jest praca, studia czy cokolwiek innego, to jeżeli mamy konkretne zadanie w konkretnym, wyznaczonym czasie i potrzebujemy do tego koncentracji, no to telefon musi być schowany. Profesor Huberman tak robił, że odnosił telefon.
Aggie 00:14:32 Nie było to łatwe dla niego, więc chował telefon gdzieś i prosił osobę z jego labu, że jeżeli ktoś go przyłapie na tym, że wrócił się po ten telefon, to płaci im 500 dolarów. Chyba 500 dolarów. Chyba dużą kwotę. I była to bardzo. Bardzo silne. Miał pokusę. Natomiast motywacja była taka, że jednak nie. Nie zapłacił ostatecznie nikomu. Natomiast nie jest to łatwe zadanie. Możemy przyjrzeć się temu w ogóle, ile ten telefon jest obecny w naszym, w naszym życiu, w naszej nauce.
Aggie 00:15:06 Bo bardzo często to jest taki zabójca numer jeden naszej koncentracji, naszego skupienia, naszego zapamiętywania. Nie będziemy w stanie się uczyć, jeżeli ten telefon to jest. No chyba, że w telefonie mamy narzędzie, z którego korzystamy, to jest to. Wtedy korzystamy tylko z tego narzędzia i wyłącznie z niego. Więc koncentracja i skupienie się tak naprawdę to nie jest coś, co przychodzi samo. To jest umiejętność, której trzeba się nauczyć i którą trzeba regularnie wypracowywać i praktykować. Nam się wydaje, że koncentracja jest albo nie ma, a to jest coś, o co my dbamy codziennie, albo dbamy o to, że ona jest, albo dbamy o to, że jej nie ma. Jeżeli wykonujemy konkretne czynności w ciągu dnia. Teraz w jaki sposób możemy praktykować? Koncentracja i skupienie na tym, co robimy. Nawadnianie, czyli nawadniamy się. Dbamy o to, żeby nasze ciało miało wystarczającą ilość wody. To jest podstawa. Ja wiem, że to jest podstawa, ale. Ale pytanie. Tak szczerze, jak siebie zapytamy czy ja na pewno dbam o to, ile ja wody spożywam każdego dnia? No to możemy zobaczyć, że może niekoniecznie tyle, ile ile potrzeba.
Kamil 00:16:27 To jest coś takiego, że kiedy wchodzimy mocno w nasze zadania, zapominamy o całym świecie i często po prostu spędzamy na jakimś tasku godzinę, podczas której w ogóle nie wypiliśmy ani trochę wody. Potem przechodzimy do obiadu, więc musimy zjeść, bo jesteśmy głodni, a po jedzeniu, jak wiadomo od razu też nie można pić, więc odczekujemy pół godziny i znowu się zasiadamy. I tak dalej. I tak Może się okazać, że przez kilka godzin podczas dnia nie przyjmujesz ani kropli wody i potem to na koncentrację skupienie ma ogromny wpływ, bo to się też składa z godziny na godzinę i z dnia na dzień również. Więc zdecydowanie warto temu poświęcić uwagę.
Aggie 00:17:03 Tak można w ogóle zaczynać od rana i rano nawadniać. Japończycy spożywają rano 4 szklanki wody. Oczywiście nie na raz.
Kamil 00:17:12 I nie wszyscy i.
Aggie 00:17:13 Na pewno nie wszyscy. Natomiast to jest taka tradycja, że. Podobno tak Czytałam dlatego, że nasze ciało traci bardzo dużo wody w ciągu w ciągu nocy i uzupełniamy tą wodę rano. To też nam daje dobry start na dzień, kiedy my już ten dzień zaczynamy i już mamy to ciało nawodnione, więc nalewamy sobie wody, najlepiej ciepłej wody, gorącej wody i taką wodę sobie popijamy wykonując wszelkie czynności poranne, które wszyscy przecież wykonujemy.
Aggie 00:17:45 Pierwsza rzecz więc nawodnienie. Nawadnianie. Dbamy o naprawdę dobre nawadnianie naszego ciała, naszego mózgu. On bardzo potrzebuje dobrze być nawodniony. Profesor Hubermann wspomina na temat kofeiny zdrowej wersji kofeiny. Myślę, że też warto o tym powiedzieć, bo spodziewam się, że pewnie korzystacie czy to z kawy, czy może z zielonej herbaty, a może z innych rodzajów napojów z kofeiną. Tutaj mówimy o tych zdrowych wersjach. Czy to. Czy to jest yerba mate, czy to jest. Bo ostatnio bardzo lubimy taką herbatkę z Amazonii w USA się nazywa, ale też warto pić ją z samego rana, dlatego, że ona zawiera kofeinę, więc może wpływać na nasz sen. I to są oczywiście też szereg badań, które które potwierdza jak dobry wpływ. Kofeina oczywiście nie w nadmiarze ma na zapamiętywanie, na naszą koncentrację, na nasze skupienie na zadaniach.
Kamil 00:18:49 A odnośnie zdrowej kofeiny, to chciałem tylko powiedzieć, że kawa moim zdaniem. I też wynika to z kilku badań, które nie raz zresztą przytaczaliśmy na podcastach. Również jest dobra, tylko ważne jest to, jakiej ona jest jakości.
Kamil 00:19:04 Czyli najlepiej jeżeli jest herbata.
Aggie 00:19:07 Mhm.
Kamil 00:19:07 Dokładnie. Czyli najlepiej jeżeli jest ekologiczna. Pochodzi z ekologicznego źródła, dlatego, że kawa jest jednym z najbardziej skażonych pestycydami ziaren. I jakby jeżeli zadbamy o to źródło, ziarno, które jest ekologiczne, które nie zostało w taki sposób potraktowane, to mamy też pewność, że ta kawa jest dla nas i dla naszego ciała super dobra.
Aggie 00:19:32 To, co ważne, ale muszę to powiedzieć, bo wydaje mi się to oczywiste, że oczywiście bez cukru, jeżeli spożywamy takie napoje, cukier zabija wszystkie dobre korzyści wynikające z takich napojów i sam cukier niszczy naszą koncentrację, skupienie i to, w jaki sposób pracuje nasz mózg. Nasz mózg nie lubi tego cukru. Ok. Kolejna rzecz, która jest potwierdzona szeregiem badań naukowych, o której wspomina prof. Huberman, co bardzo mnie cieszy, że o tym tak osobiście mówi, dlatego, że to jest wiedza, którą mamy od tysięcy lat. I bardzo fajne jest to, że że ona wchodzi w taki główny nurt nauki. Nie wiem, czy to mogę nazwać głównym nurtem, może to nie jest jeszcze główny nurt, który reprezentuje, ale na pewno coraz bardziej popularne i szerzej, szerzej omówione, a mianowicie medytacja.
Aggie 00:20:28 Medytacja, mindfulness, czyli medytacja, w której koncentrujemy się na czymś. To może być na oddechu, kiedy koncentrujemy się na przykład na oddechu, siedzimy sobie przez 5 minut i całą uwagę skupiamy na naszym oddechu. Może to być koncentracja Racja na jednym. Na mantrze. Na jednym dźwięku. OM Mantra znana wszystkim. To może być koncentracja na czymś, co widzimy. Na przykład na drzewku, na kwiatku, na róży. To może być koncentracja na przykład na świecy, na płomieniu świecy, Czyli za każdym razem, kiedy wpadną nam jakieś myśli, bo w czasie medytacji wpadają na to zupełnie normalne. Naszym zadaniem jest skierować uwagę do tego konkretnego obiektu, którym się zajmujemy w naszej medytacji. 5 minut, 10 minut, 15 minut, 20 minut. To już jest ważne, żeby wykonywać medytację regularnie. To nie jest tak, że wystarczy zrobić raz i już czekamy na efekty, tylko to jest praktyka, dzięki której dbamy o koncentrację. Bo to też jest tak, jeżeli chodzi o o taki rodzaj medytacji, że my w ten sposób praktykujemy ten nasz mięsień koncentracji, tak jak idziemy na siłownię i trenujemy nasze bicepsy Albo dbamy o nasze.
Aggie 00:21:45 O siłę naszych mięśni, o wielkość naszych mięśni. I tak samo jak z koncentracją, to też się wypracowuje. Też się trenuje. I kiedy my każdego dnia praktykujemy skupianie się na tej jednej rzeczy, to w życiu to może przełożyć się tak, że kiedy pojawiają się różne sytuacje, które chcą nas wybić z rytmu, my umiemy zachować spokój i umiemy zachować nasz własny kierunek, który którym chcemy iść i działamy bardziej proaktywnie, a nie reaktywnie na otaczający nas świat. Więc tak, odpłynęłam trochę, jeżeli chodzi o naukę. Natomiast nauka jest ściśle związana z koncentracją i z tym, czy jesteśmy skupieni na naszym celu. Bo jeżeli ja wiem, że moim celem jest nauka angielskiego, ale mój umysł krąży wokół 50 000 różnych rzeczy, to ja nie będę w stanie się tego nauczyć. Nie będę w stanie zapamiętać tego. Tej książki, którą właśnie przeczytałem, która jest tak świetna. Wydaje mi się, że wszystko wiem, ale nie potrafię Ci o niej powiedzieć. W momencie, kiedy nie będę mieć tej chwili na pełną koncentrację i na pełne przypomnienie sobie tego, co tam było.
Aggie 00:22:59 I ostatnia rzecz, a w zasadzie ostatnia, przedostatnia rzecz, o której chcę powiedzieć, to jest ta rzecz, o której już nawiązał Kamil. Czyli jak ja zapytałam ciebie o to, czego się tam nauczyłaś. Możemy sobie wyobrażać, że czegokolwiek się uczymy, chcemy nauczyć kogoś innego, chcemy komuś opowiedzieć o tym, co przeczytałam, co oglądałam, jaki filmik widziałam. Ciekawe. I w momencie, kiedy ja Tobie to opowiadam, to ja już się uczę. Ja przypominam sobie co tam było. Mój mózg bardzo intensywnie pracuje, ale też nie potrzebuję mieć drugiej osoby, żeby to robić. Bo jeżeli ja uczę się z taką intencją, z takim zamysłem, że będę sobie. Że moim celem jest przekazanie tego, czego się uczę komuś innemu i faktyczne wykonanie tego. Czyli na przykład po sesji nauki nowego zwrotu z angielskiego czy z hiszpańskiego, czy z czegokolwiek. Idziemy sobie do lustra albo odpalamy sobie telefon, albo sobie nie idziemy do lustra, nie do telefonu, tylko po prostu mówimy do siebie tak, jakbyśmy uczyli kogoś innego o tym, czego się nauczyliśmy.
Aggie 00:24:05 To jest genialne ćwiczenie, które będzie bardzo zmuszało nasz mózg do głębokiej pracy i efekty będą proporcjonalne do tego, w jaki sposób będziemy to ćwiczenie wykonywać i czyje będziemy wykonywać, bo one po prostu będą. To jest jakby naturalne rezultat takiego działania. Dokładnie.
Kamil 00:24:23 Bo to jest tak, że jeżeli ty umiesz wytłumaczyć komuś coś, to znaczy, że sam bardzo dobrze to rozumiesz i umiesz. I przez to, że też oczywiście to nie jest tak, że chodzi nam tylko o ten efekt, bo po drodze tego ćwiczenia uczenia kogoś innego również pojawia się zapominanie. Również czasami musimy zerknąć do notatek, ale już samo to podejście, że to nie ja mam umieć, tylko ja mam wytłumaczyć komuś jak to działa, to ja mam kogoś nauczyć. Powoduje to, że to, że ja będę to umiał to jest jakby baza. To jest naturalne, że to musi być.
Aggie 00:25:01 Zakładamy cel wyższy niż niższy niż niżej.
Kamil 00:25:04 Dokładnie tak. I to działa fantastycznie.
Aggie 00:25:07 Ostatnia rzecz, ostatnia rzecz, o której chcę powiedzieć, to jest też taka niby oczywista rzecz, ale niekoniecznie to jest coś, co pomoże nam regularnie się uczyć.
Aggie 00:25:18 Dlatego, że osoby, które osiągają najlepsze efekty w nauce, robią to regularnie. Tak, wiemy, że nasz mózg potrzebuje regularnych przypomnień, że coś jest ważne, bo inaczej uzna, że to nie jest ważne i nie będzie się tym zajmował. Więc żeby zachować systematyczną naukę, naszym zadaniem jest po prostu blokować czas na naukę. Czyli tak jak blokujemy czas, przeznaczamy czas na pracę, tak jak przeznaczamy czas na wizytę u dentysty, tak jak idziemy na zebranie do szkoły naszych dzieci. I są rzeczy, które my robimy. Tak jak mam czas, żeby iść zrobić zakupy, to tak samo mam czas na naukę. Nawet jeżeli to jest 5 czy 10 minut. Ale ja muszę blokować ten czas. Ja wiem, że ja mam te 5 minut przeznaczyć na posłuchanie kawałka filmiku i to już będzie sygnał wystarczający, sygnał dla mojego mózgu. Ok, to jest ważne. Powtarzamy, powtarzamy I jeszcze raz powtarzam tak.
Kamil 00:26:15 Takie zablokowanie czasu powinno się odbyć od do. Czyli planujemy sobie w naszym grafiku dokładnie jakiego dnia, bo też mamy różne dni i w jednym dniu możemy te 10 minut mieć w tym miejscu, a w drugim nie możemy mieć w tym miejscu.
Aggie 00:26:28 Aczkolwiek to jest też taka ważna rzecz, że oczywiście, że sprawdzamy, kiedy możemy. Natomiast dobrą wskazówką jest to, żeby dojść do momentu, w którym ta nauka będzie w podobnych porach każdego dnia. Wtedy też mózg będzie wiedział, będzie mógł wyprzedzać i przewidywać, kiedy ta nauka będzie występowała. Wiem, że o tym mówił Roman, że dobrze tak jest. Natomiast tak nie musi być. Jesteśmy ludźmi i pamiętajmy o tym, że lepsze jest zrobione w różnych porach niż w ogóle nie zrobione.
Kamil 00:27:00 Tak. Natomiast ja tutaj zmierzam do tego, że jeżeli myślimy sobie, że weźmy ten angielski, że będę się uczył angielskiego, kiedy No jak zrobię wszystkie inne rzeczy. Nigdy to nie nastąpi dlatego, że zawsze coś będzie priorytetyzować się wyżej i zawsze będzie coś do posprzątania, coś do oglądnięcia, coś do dogadania, coś do zadzwonienia, jakieś newsy, social media i tak dalej. Więc w momencie, kiedy zostawiamy angielski czy jakąkolwiek rzecz, której się chcemy nauczyć na koniec dnia, to możemy mieć stuprocentową pewność, że to się po prostu nie wydarzy.
Kamil 00:27:35 Więc po pierwsze blokujemy czas, a po drugie nie robimy tego na zasadzie jak zrobię coś, to zrobię to naukę, tylko zrobię naukę. Od godziny 19:10 do 19:25 i wtedy to będzie działać.
Aggie 00:27:50 To wszystko zanim jeszcze skończymy. Sprawdźcie ile zapamiętaliście z dzisiejszego odcinka. Jak jesteś. 7 sposobów, dzięki którym będziecie w stanie zapamiętać wszystko.
Kamil 00:28:04 Jeżeli ten podcast przypadł Wam do gustu, jeżeli przypomnieliście sobie z niego dużo i znacie już te 7 rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę jeżeli chodzi o skuteczną naukę, zapraszamy Was do pozostawienia gwiazdki na Spotify i subskrybowania kanału na YouTubie, dlatego, że to jest bezpłatna forma wsparcia naszych działań i też umożliwienie innym osobom dotarcia do takich rzeczy. Dziękujemy Wam ślicznie i słyszymy się za tydzień.
Speaker 00:28:33 Dzięki bardzo. Cześć!