Wszystko, co musisz wiedzieć o Hawajach…

11 830 km na zachód od Warszawy pośrodku błękitnego Oceanu Spokojnego znajduje się raj…  tak przynajmniej mogłoby się wydawać.

Trochę faktów

Hawaje to wyspy wulkaniczne, pokryte cudowną, bujną roślinnością i bajkowymi górami.

Archipelag Hawajów składa się z 8 wysp, z czego 7 jest zamieszkanych… a jedna z nich, Ni’ihau jest wyspą zakazaną! Brzmi to intrygująco, i takie właśnie jest… wyspa od kilkuset lat należy do jednej rodziny, która nie zgadza się na wizyty gości…nie można tam ani dopłynąć, ani wylądować.

Trochę inna perspektywa mapy niż nasza? 🙂

Hawaje to najmłodszy stan USA (dołączony do Stanów w 1959 roku), którego stolicą jest Honolulu, znajdujące się na wyspie O’ahu (i nie jest to największa wyspa Hawajów). Hawaje zamieszkuje 1,3 mln ludzi (uwzględniając turystów i amerykańskich żołnierzy, którzy tam stacjonują), z czego prawie 1 milion mieszka na wyspie O’ahu! Polinezyjczycy, czyli rdzenni Hawajczycy liczą ponad 66 tysięcy osób, a największą grupą mieszkańców Hawajów są imigranci z Azji.

Żołnierzy na Hawajach spotkać można praktycznie wszędzie, nie dziwne! Znajduje się tam największa baza wojskowa w USA na Pacyfiku! 🙂 Nawet mieszkaliśmy na O’ahu u dziewczyny z marines… niestety ta sytuacja nie podoba się wszystkim. Nienawiść dotarła także na te rajskie wyspy i nikogo tam nie dziwi, że żołnierz marines dostaje w twarz, tak o… ale ta opowieść jest już na kolejny wpis 🙂

Czuć te liczby na Hawajach, w O’ahu dużo się dzieje, i to nawet poza Honolulu, które jest głośne, duże, zakorkowane i pełne turystów (z których większość tam właśnie się zatrzymuje). Wystarczy wyjechać może 15 minut poza Honolulu, żeby znaleźć się… w cudnej przyrodzie, w dżungli, w górach. Ale nawet tam czuć, że dzieje się życie i jest intensywnie.

Nie ma szału z moimi zdjęciami z Honolulu. Nie urzekło nas, więc i zdjeć mało. Ale tęcza ratuje sytuację 😉

Hawaje to nie tylko Honolulu

Poza O’ahu odwiedziliśmy też Kauai (Garden Island), którą zamieszkuje “jedynie” 70 tysięcy ludzi i Big Island (największą wyspę archipelagu). Tam czuć wielki oddech i spokój, aczkolwiek nadal każda z tych wysp ma swój niepowtarzalny klimat. Na Kauai zaplanowaliśmy dużo wędrówek pieszych, to najbardziej zielona wyspa Hawajów.. nasze plany coś jednak pokrzyżowało, ale do tego wracam w innych wpisach. Gdy widzisz zdjęcia majestatycznego i zielonego (!) kanionu, to właśnie jest ten, który chcieliśmy odwiedzieć, na wyspie Kauai (Waimea Canyon – zwany Wielkim Kanionem Pacyfiku). I w zasadzie go odwiedziliśmy, ale…

Największa góra na świecie jest na Hawajach

Niewiele osób wie, że na Big Island znajduje się największa góra na świecie. Tak, tak, słyszałam o Mount Everest 😉 Ale Mauna Kea liczy 10 000m licząc od podstawy oceanu. Nad poziom morza wystaje na wysokość 4207m i … wygląda niepozornie. To święta góra dla Hawajczyków i zarazem spełnienie marzeń astronomów z całego świata. Znajdują się tam jedne z największych i najbardziej zaawansowanych teleskopów, przez które można obserwować nieskazitelnie czyste niebo. Z uwagi na niską wilgotność, czyste powietrze, położenie powyżej warstwy chmur i bliskość równika warunki do oglądania i badania nieba są wręcz idealne. A ja nigdy w życiu nie widzialam takiego spektaklu na niebie… nie mam zdjęć. Nie przygotowaliśmy odpowiedniego sprzętu do łapania Drogi Mlecznej, która była dosłownie na wyciągnięcie ręki.

To ona. Mauna Kea. Największa góra na świecie

Nie ma dwóch takich samych wysp

Można by się spodziewać, że Hawaje to zlepek takich samych wysp… i to wielki błąd. Bo różnorodność to pierwsze słowo jakie przychodzi mi na myśl kiedy widzę Hawaje. Nawet na jednej wyspie krajobraz i energia zmienia się wraz z każdym pokonanym kilometrem. Nie wiem czy wiesz, ale na Big Island znajduje się aż 11 stref klimatycznych! Doświadczyliśmy ich kilku, przemierzając zaledwie nie więcej niż 200 mil… od dżungli i deszczu tropikalnego, przez upał po 10 stopni Celsjusza bliżej gór. O Big Island będę jeszcze dużo pisać, bo to jest wyspa, która zafascynowała nas najbardziej. Nie wiedzieliśmy tego planując nasz pobyt tam i spędziliśmy tam najmniej czasu… dlatego nie przestajemy o niej myśleć… i na pewno wrócimy.

Wodospad Rainbow Falls niedaleko Hilo, na wschodzie wyspy Big Island.

I lawa powulkaniczna koło góry Mauna Kea. I 10 stopni 🙂

Język hawajski

Te dane liczbowe znalazłam dla Ciebie na Wikipedii, którą na pewno świetnie znasz! Ale nie wiem czy wiesz, że ta wolna wielojęzyczna encyklopedia językowa funkcjonuje w oparciu o oprogramowanie, które umożliwia edycję i aktualizację jej treści każdemu użytkownikowi w trybie rzeczywistym… i to właśnie oprogramowanie nazywa się MediaWiki, a nazwa “wiki” pochodzi od hawajskiego wyrażenia “wiki wiki”, które oznacza “bardzo szybko” 😉

Bo Hawaje to także język hawajski, który przez około cztery dekady dwudziestego wieku został zakazany w szkołach, a dzieci karano za mówienie po hawajsku. Dopiero w latach 60-tych 20. wieku na nowo zaczęła pojawiać się hawajska kultura wraz z językiem i od tej pory Hawajczycy dbają o jej zachowanie.

Mahalo – dziękuję, kokua – pomoc

Znasz na pewno słowo “aloha” i być może tak jak ja lecąc tam, wiesz, że znaczy tyle co “cześć”. I nie mylisz się, ale… no właśnie 🙂 aloha to nie znaczy po prostu “cześć”.

Otóż:

alo – w języku hawajskim oznacza “to be in the presence of” – być w obecności, czuć

ha“divine breath”, czyli boski oddech

Aloha oznacza bycie w obecności boga, to dzielenie się energią z drugą osobą.. Hawajczycy witają się bardzo blisko, i dosłownie czują (wąchają? 🙂 drugą osobę. Wymieniają się energią i w ten sposób potrafią wyczuć to jak czuje się druga osoba, potrafią nawet określić czy coś jej dolega, itd.

Hawaje to miejsce, które oczyszcza umysł, ciało i duszę… dosłownie z języka hawajskiego Hawaii oznacza:

Ha “divine breath to cleanse mind” – boski oddech, który oczyszcza umysł

Wai“pure fresh water to cleanse body” – świeża woda, która oczyszcza ciało

I – “divine creator to cleanse spirit” – boski stwórca, który oczyszcza duszę

Czy warto lecieć na Hawaje?

To wszystko kwestia potrzeb, oczekiwań i perspektywy. Hawaje są bardzo popularną destynacją wakacyjną osób zamieszkujących zachodnie wybrzeże USA. 5h lotu i siup, jesteś. Tak jak z Polski na Kanary. Latają tam ludzie i spędzają 7 dni w hotelu w Waikiki, sącząc kolorowe napoje i dodając selfiaki na instagram. Można tak. Spotkałam się z opinią, że tak bardzo piękne wyspy polinezyjskie uległy silnym amerykańskim wpływom, w tym sensie negatywnym i że nie warto.

Moim zdaniem tak i nie. Zależy gdzie pojedziesz i z kim porozmawiasz. Widziałam też te wyspy z różnych miejsc i poznałam różne punkty widzenia. Dla mnie to była niesamowita podróż, pełna wrażeń, nowych doświadczeń i spotkań, które miały na mnie większy niż mogłam się spodziewać wpływ.

Jest pewien magnetyzm na Hawajach. Jest siła, która mnie tam ciągnie. Czuję, że został tam kawałek mojego świata, do którego chcę wrócić.

Zawsze powtarzam, że nie warto kierować się subiektywnymi opiniami innych… bo każdy z nas na swój sposób odbiera rzeczywistość. Jeśli czujesz, że Hawaje Cię wołają, leć!

Ile trwa podróż na Hawaje?

Lot z Polski z dwiema (jak dobrze pójdzie) przesiadkami trwa prawie 24h. Różnica czasu wynosi 12h. Gdy w Polsce wstajemy, na Hawajach zachodzące słońce maluje niebo wszystkimi odcieniami różu i pomarańczu.

My lecieliśmy przez NYC i tam zatrzymaliśmy się na 6 dni, żeby lżej znieść różnicę czasu. Podróżując na zachód, nie doskwiera nam tak bardzo, więc bardzo szybko się przystosowaliśmy. Trudniej jest z powrotem, ale o tym w kolejnych wpisach 😉

Blog Wagarowicze.pl to nie tylko strona o tym, jak najlepiej nauczyć się słówek i gramatyki, i jak mówić swobodnie po angielsku, uwzględniająca najnowsze doniesienia ze świata neurobiologii, to także i przede wszystkim społeczność otwarta na poszerzanie horyzontów myślowych.

Zabieramy Cię na wagary i pokazujemy inną stronę tego, co zostało utarte. Zabieramy w podróż szlakami mniej uczęszczanymi, a jednak wartymi zachodu. Mówimy o tym, o czym nigdy nie powiedzą Ci w szkole, o tym, jak pokonać strach przed mówieniem, na czym w ogóle nauka polega, a także czym jest fajnie życie, wolne od stresu i lęku, o podróżach, wolności (także) finansowej i o tym, że nie trzeba w ogóle do szkoły chodzić, żeby coś w życiu osiągnąć.

Szalenie prawdopodobnym jest, że po tym, czego się tu dowiesz, Twoje życie nigdy nie będzie takie jak wcześniej, więc wchodzisz na własne ryzyko ;-)

Subscribe
4 lat temu

Interesujace

Margaret

Witam, dziękuję za tak fajny wpis. Cudnie się to czyta. Ma Pani lekkie pióro. Czuję, że też byłabym zachwycona jeśli kiedykolwiek odwiedzę Hawaje. Czy te zdjęcia mogę użyć w celach dydaktycznych, są przepiękne i żadne inne nie oddają tego klimatu.
Pozdrawiam

Patrycja
4 lat temu

Hawaje to moje największe marzenie… płakać mi sie chcę że nie stać mnie na wyjazd nawet na wakacje. Choć wolałabym tam zamieszkać. Jak wygląda poszukiwanie pracy na wyspach, zwłaszcza dla Polaka? Wiesz może coś na ten temat?

Julia
3 lat temu
Reply to  Aggie

Cześć! Świetny wpis, mamy zamiar zamieszkać na kilka miesięcy na Honolulu czy nadal masz dojścia do Polaków z Hawaii? 🙂

Karina
Reply to  Aggie

cześć, mi też ogromnie marzy się podróż na Hawaje, tak na kilka miesięcy. Zaintrygowała mnie Twoja odpowiedź. Będę wdzięczna za informację odnośnie pracy oraz namiary do polaków <3 proszę o maila na kar.win0@gmail.com

Monika
1 rok temu
Reply to  Aggie

Super wpis. Właśnie zbieram informacje dotyczące tego pięknego kawałka świata.
Interesuje mnie kwestia osiedlenia się tam na stałe. Jeśli mogłabyś zasugerować lub opowiedzieć coś o prowadzeniu działalności/pracy na Hawajach to proszę o szczegóły. Ściskam z wdzięcznością

Andżelika
3 lat temu

Witaj 🙂
Piękne Hawaje, pięknie opisane:)) dziękuję
Proszę czy możemy się z Panią skontaktować. Z moją małą rodzinką, mąż, syn i niesamowity pies szukamy kogoś kto nam pomoże. Chcemy się tam.przeprowadzić, taka myśl jest we mnie. Zobaczyłam na filamch zdjecia i jest tam wszystko o czym marzyłam. Większość mojego życia przebiegło w jednym domu, jednym miejscu-choroba wiele lat w zamknieciu. Marzyłam o takim miejscu.
Jedyne co przeszkadza to umysł, są pytania. Czy znajdziemy tam.pracę, czy bedziemy mogli się utrzymać i ile kosztuje tam mieszkanie, wynajem itp Bardzo dziękuję za ten wpis. Może.będzie naszym nowym początkiem.

Andżelika.

Ogólnie, świetny opis, fajne zdjęcia obrazujące to cudowne miejsce! <3

Reply to  Andżelika

Witam. Z mężem i naszym dzieckiem właśnie sie nad tym zastanawiamy. Szukając informacji dotarłam na ten wpis i Pani komentarz. Chciałam zapytać czy przeprowadziła się może Pani na Hawaje?

Reply to  Andżelika

Zostawiam swojego maila do korespondencji (mam nadzieję, że Pani to orzeczyta bo widzę, że minął już rok …) Pozdrawiam !

Jola
1 rok temu

Bylam na Hawajach m-c temu.Bylismy z mezem na
Maui,Big Island I Oahu. Mnie tez najbardziej zafascynowala wyspa Big Island.Mieszkam w okolicach Chicago,wiec zatrzymalismy sie na pare dni w Kalifornii w San Diego,ktore uwielbiamy odwiedzac.A potem lot do Maui. To co piszesz o Hawajach to jakby ktos przelal na papier moje odczucia I wrazenia. Chce tam wrocic w przyszlym roku! Widzialam duzo pieknych miejsc w USA to jednak Hawaje sa teraz moimi „happy place!”

Bożena
8 miesięcy temu
Reply to  Jola

Prawda Hawaje są magiczne a wyspa Big Island godna uwagi , niezapomniane widoki wulkaiczne,zwiedzilam w maju wraz z moja rodzinka wyspę Oahu i Big Island.Wspomnienie pozostaną na dlugo polecam ten zakątek świata chodź teraz szaleją tam pożary i łzy mi się cisną do oczu jak patrzę co zostało z pięknej wyspy Maui.

Ania
7 miesięcy temu

Hawaje na pewno są inne niż te europejskie wysepki.Moze kiedyś polecę.

Grzegorz
2 miesięcy temu

Hawaje są cudowne, niestety zagarnięte przez chciwych yankesów. I przykre, że rdzennych mieszkańców tak niewiele. Ale można ich spotkać na biesiadach rodzinno – sąsiedzkich. A yankesi w drogich enklawach sączą drinki. Dobrze, że ich nie spotykałem często. Dla mnie Kauai była najciekawszą wyspą. Na Maui byłem raptem 3 dni i całkiem przypadkiem byłem w Lahaina, zniszczonej w ubiegłorocznym pożarze. Big Island też piękne i też jeszcze tyle do zobaczenia.

Mów swobodnie, myśl po angielsku i odkrywaj z nami świat!