Wyzwania Językowe

Dzień 2/10: jest, są, tam… – there is, there are, there

Jak się podobało wczoraj? 🙂

Zasypałam Was kilkoma słówkami, żeby nie było zbyt łatwo od początku! 😉
A Wy zasypaliście mnie komentarzami! Kreatywnymi, długimi, szczerymi, pozytywnymi! Ekstra!!! Ogromnie się cieszę 🙂
I dziękuję tym, którzy dodali zdjęcie ze swojej nauki!!! 🙂 Mało tego! O to właśnie chodzi! Przekładamy naukę – nawet gramatyki, wielu powiedziałoby, że nudnej – na prawdziwe życie! Przecież to prawdziwy język, taki, jakim chcesz się posługiwać!

Wszystko opanowane z wczoraj? W 100%? Jeśli tak, ruszaj dalej, jeśli nie, wracaj do dnia pierwszego i… powtarzaj powtarzaj powtarzaj! (Repetition, repetition, repetition is the key!)

Dzień 2/10

Ruszamy! 🙂

Dzisiaj będzie krócej. Ale dzisiaj będzie konstrukcja, której na pewno chcesz użyć często. Ale nie wiesz na pewno, czy to tej konstrukcji powinieneś użyć. Mimo, że wprowadza się ją w pierwszych podręcznikach do nauki na poziomie podstawowym. Mimo, że uczy się jej każde dziecko rozpoczynające przygodę z angielskim…
Jest czas. Jest dużo ludzi w tej restauracji. Nie ma cynamonu (skończył się). 

Jest/są/nie ma

Trochę szybkiego tłumaczenia, żeby przypomnieć Ci, że bezpośrednie tłumaczenie z języka polskiego na angielski nie ma najmniejszego sensu.

W języku polskim mamy coś takiego jak podmiot domyślny. Podmiot = wykonawca czynności (ktoś lub coś). Odmieniamy czasowniki przez osoby, dlatego wystarczy powiedzieć „zrobiłam” i już wiesz, że jestem kobietą, wiesz też, że mówię o przeszłości. Nie ma potrzeby używania podmiotu.

W angielskim zdanie zawsze musi zawierać wykonawcę czynności. To tak jak po polsku zawsze byś mówił „ja zrobiłam”. W angielskim nie odmieniamy czasowników (z jednym małym wyjątkiem), dlatego zawsze trzeba używać „I”, „you”, itd.

Jeśli mówimy, że jest czas, po angielsku nie wystarczy powiedzieć „is time”. Na pierwszym miejscu stoi zawsze podmiot (wykonawca).

Jest taka konstrukcja, która wyraża, że coś jest lub czegoś nie ma.

there is/there are/there isn’t/there/aren’t

There is time. There are many people in this restaurant. There is no cinnamon (left).

„Gdzie jest miłość, jest życie”. M. Gandhi

Ponieważ „there” znaczy również „tam”, często wydaje nam się, że w powyższych zdaniach ma ono takie same znacznie i funkcję.

Otóż nie 🙂

Zdanie:
There are many people in this restaurant. (jest dużo ludzi w restauracji)

możemy zastąpić w ten sposób, że będą dwa słówka „there” w dwóch różnych znaczeniach i funkcjach (pierwsze „there (are)” w znaczeniu „jest”, a drugie „there” w znaczeniu „tam”, czyli „w restauracji”:

There are many people there. (Dosłowie: JEST DUŻO LUDZI TAM – czyli jest tam dużo ludzi)

Więcej przykładów?

Is there anything I can do to help you? – Czy jest coś co mogę zrobić, żeby Ci pomóc? 
There’re a lot of interesting events in the city on holidays. – Podczas świąt jest dużo ciekawych wydarzeń w mieście.
Are there any playgrounds nearby? – Czy w pobliżu są jakieś place zabaw? 

*A teraz coś jeszcze dla chcących więcej i więcej 😉 

There + be/seem/appear – w znaczeniu – jest/zdaje się, że jest

There appears to be a good reason why you decided not to join us. – (Zdaje się, że masz dobry powód, dla którego zdecydowałeś, że do nas nie dołączysz)

There seems to be a problem with your Internet connection – (Zdaje się, że jest jakiś problem z połączeniem internetowym.)

Twoje super-ważne zadanie na dzisiaj 🙂 

1. W komentarzach poniżej stwórz zdania ze słówkami/zwrotami:

There is/There are/There isn’t/There aren’t/There seems/There appears

Zdania mogą dotyczyć Ciebie, Twojego życia lub mogą być wymyślone. Mogą być śmieszne, dziwne, absurdalne… wszystkie będą dobre!

2. Przeczytaj ten artykuł i wypisz w komentarzu wszystkie zdania zawierające „there” w różnych znaczeniach.

3. Oprócz tego możesz wykorzystać swoje media społecznościowe (facebook, instagram, snapchat) i gdy będziesz dziś dodawać jakikolwiek wpis… użyj jednego z dzisiejszych zwrotów.

4. Zapisz sobie jeden ze zwrotów w swoim kalendarzu/zeszycie/na lodówce. Powiedz go na głos. Wyobraź sobie, że komuś go mówisz, z kimś rozmawiasz. Wkręć się 🙂

5. POKAŻ mi oraz INNYM jak się uczysz! Zrób foto swoim notatkom i umieść je na facebooku!

6. Skoncentruj się dzisiaj po prostu na tych słowach i zdaniach. Uważaj też, żeby nie przekombinować 🙂 czasem lepiej nauczyć się tego, co masz podane niż wymyślić coś zawiłego. Nie zawsze jest też czas na wymyślenie zdania… w komentarzu śmiało zostaw zdanie, które już jest. To jest Twoja nauka. Każda jest dobra. Liczy się regularny kontakt z językiem.

Dzisiejszy dzień to Twój kolejny krok w osiągnięciu płynności w mówieniu po angielsku. Brawo! 🙂 

___

Ciekawy co się wydarzyło u Mary? (bohaterki, której historia sprawi, że z pewnością zapamiętasz wszystkie nowe zwroty…)

Travelling is a way of life for Mary. She loves travelling, both to remote places and neighbouring towns. She’s just come back from Asia and she is tired because of a very long journey. She also enjoys short weekend trips so that she can be close to nature. She lives in New York, which is a huge city. Mary works as a tour guide. But she’s unlike a typical tour guide. Everyday she tells tourists crazy stories about the city which they won’t find out about from anyone else. One day a tourist from New Zealand asked her out…

She never went out with her clients but New Zealand was the place she had always wanted to visit. She wanted to meet someone from her dream destinationThere was so much he could tell her about New Zealand. She agreed.

Words to remember:
dream destination – wymarzony cel podróży
There was so much he could tell her – tak wiele mógł jej powiedzieć

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Mów swobodnie, myśl po angielsku i odkrywaj z nami świat!