Ile czasu dzieci i młodzież mogą spędzać przed ekranem?
Jak odzyskać młode mózgi, które weszły zbyt głęboko w wirtualny świat?
Podcast dostępny również tutaj: Spotify | Apple Podcasts | Google Podcast
Dzisiaj poruszamy temat ważny dla dzieci młodszych i starszych, i dla nastolatków.
Ekrany.
Coś, o czym mówi się, że jest normalne. Bo przecież technologia, ekrany, social media i gry stały się częścią życia dzieci i młodzieży. Ale czy to co jest powszechne i to, z czego korzysta większość zawsze należy nazywać normalnym?
Czy wiemy co tak naprawdę kryje się pod kilkucalowym szkiełkiem z kilkoma chipami i układami scalonymi pod nim?
Podcast w części merytorycznej jest poparty rzetelnymi badaniami naukowymi, do których źródła znajdują się w opisie do tego podcastu i jak zawsze zachęcamy do samodzielnego zgłębiania tematu. My tutaj „tylko” przekazujemy wiedzę, badania, dzielimy się tym z Wami.
Najważniejsze pytania dzisiaj to: kiedy dać ekran dziecku i ile czasu dziennie może oglądać, grać w gry i siedzieć na tik toku.
I najważniejsze: jak to robić, żeby wykorzystać technologię, a nie żeby technologia wykorzystywała nas.
W dzisiejszym odcinku:
- szczere pytania o zachowania dzieci i młodzieży
- syndrom ekranu
- definicja czasu spędzonego z ekranem
- interaktywny vs. pasywny czas z ekranem
- co powodują ekrany u dzieci i młodzieży?
- wpływ ekranów na układ nerwowy, ciało i hormony
- chroniczny stres z ekranem
- uszkodzenie mózgu młodego człowieka takie samo jak u osoby uzależnionej od kokainy?
- dziecko nie musi być uzależnione, żeby doświadczać symptomów syndromu ekranu
- mózg dziecka i nastolatka
- nuda
- poczucie własnej wartości
- wyparcie rodziców i niechęć do spotkania się z prawdą
- czy dziecko wolne od ekranu będzie zacofane technologicznie?
- czy dziecko wolne od ekranu będzie aspołeczne, bo „wszyscy grają i siedzą na tik toku”?
- czy łatwo jest przespać symptomy u własnego dziecka?
- wolność od ekranów czy niewolnictwo?
- oglądanie tik toka z dziećmi
- FOMO: Fear Of Missing Out
- reset
- zdrowe zasady
Źródła
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22041529/
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17974734/
- https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2018.00067/full
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23480966/
- MUST READ Victoria Dunckley – Reset Your Child’s Brain (zawierająca pokaźną listę publikacji i badań naukowych)
- MUST READ Nicholas Kardaras – Dzieci Ekranu
Społeczność #ProjektFajneŻycie
Zapraszamy Cię do dołączenia do społeczności #PFŻ, w której znajdziesz osoby, z którymi wspólnie możesz się rozwijać i które tak jak Ty, chcą tworzyć fajne życie w pełni zdrowia, energii i dobrych wajbów.
Tutaj możesz dołączyć do społeczności Projektu Fajnego Życie.
To grupa, w której inspirujemy się i dzielimy się wiedzą, której zastosowanie pozwala na zdrowe, długie i fajne życie, na wykorzystanie własnego potencjału, wolność osobistą, szczęście, radość z życia, znalezienie swojej pasji, wiedzą, która powinna być podstawą w szkole. Wierzymy, że każdy człowiek zasługuje na fajne życie.
Poprzez #ProjektFajneZycie budujemy bazę wiedzy, która naszym zdaniem powinna być podstawą w naszej edukacji.
Możesz podzielić się z nami Twoimi przemyśleniami na ten temat oraz możesz ten odcinek udostępnić swoim znajomym. Dzięki Tobie ten Projekt będzie żywy i będzie mógł dotrzeć do ludzi, którzy takich informacji poszukują i którym może pomóc.
Podcast powstał w celach edukacyjnych i zawiera subiektywne opinie autora, nie może zastąpić porady lekarskiej ani finansowej, autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie omawianych rozwiązań.