Jak tworzyć mapy myśli i dlaczego dzięki temu będziesz lepiej zapamiętywać? | Video
Notatki, w których zapisujesz ciurkiem słowo po słowie są nieczytelne. Patrzysz na nie i nie potrafisz przywołać z pamięci, co one znaczą. To zupełnie NORMALNE. Dla naszego mózgu jest to zwyczajnie nudne.
Mapy myśli są wspaniałym narzędziem ZNACZĄCO ułatwiającym skuteczną naukę i zapamiętywanie. Tony Buzan, twórca map myśli, zadał w jednej ze swoich książek bardzo proste pytanie.
Wyobraź sobie jabłko. Co widzisz? Obraz? Kolor? Czujesz smak? Słyszysz dźwięk wgryzania się w jabłko? A może czujesz zapach?
To, co na pewno nie pojawiło się w Twojej głowie, to zlepek czarnych liter tworzących słowo jabłko. Dlaczego? Otóż nasze myśli są wielokierunkowe, biegną jak promienie słońca od jednego skojarzenia do kolejnego.
Myślimy więc obrazowo, a nie linearnie. Kiedy widzisz kogoś, nie przypominasz sobie w kolejności każdego faktu, jaki wiesz o tej osobie, natomiast przywołujesz setki różnych skojarzeń o tym jak wygląda, czujesz jej zapach, kojarzysz sytuację z udziałem tej osoby. Dlatego jeśli uczymy się z notatek zapisanych w sposób linearny, trudno jest nam się skoncentrować i zapamietać tekst. Tekst zapisany ciurkiem jest dla naszego mózgu nieatrakcyjny.
Nasz mózg uczy się nie tylko wzrokowo, ale również poprzez działanie, kiedy przetwarza nowe informacje. Pisanie różnymi wielkościami liter, myślenie nad słowami kluczami, rysowanie, kolorowanie są działaniami uławiającymi przyswajanie nowych treści w mózgu.
Ile to czasu zajmuje?
Możesz pomyśleć, że to strata czasu, bo łatwiej jest zapisać słowa w sposób linearny (tak jak uczono w szkole), ale to tylko pozorne “łatwiej”. Tak jest szybciej, jednak informacje zapisane w ten sposób są ulotne i szybko znikną z pamięci. Szybciej zapisują się w pamięci krótkotrwałej, szybko też z niej ulatują i nie przechodzą do pamięci długotrwałej.
Mózg potrzebuje czasu i odpowiednich działań, żeby przetworzyć i przyswoić nowe informacje. Kiedy się zastanawiasz jak oddać sens słowa w mapie myśli, Twój mózg aktywnie pracuje i przetwarza. Ten czas zastanawiania się, myślenia, przywoływania z pamięci jest niezwykle ważny, dzięki temu Twój mózg może przenieść nowe słówka do pamięci długotrwałej.
Jak uczy się Twój mózg?
Mózg uczy się poprzez skojarzenia i łączenie nowych faktów z tymi, które dobrze zna. Kiedy zapisujesz nowe słowa, umieszczasz je wśród innych słów w zdaniu, które znasz. Rozbudowujesz w ten sposób zakres słownictwa, którym się posługujesz.
Zapisywanie informacji w sposób linearny aktywuje tylko lewą półkulę mózgu. Żeby zapamiętywać trwale i lepiej koncentrować się podczas nauki, musisz aktywować obie półkule. Poprzez obrazy, rozmiary, kolory, przestrzeń i wyobraźnię aktywujesz prawą półkulę mózgu, a co za tym idzie Twoja nauka wzniesie się na zupełnie nowy, być może nieznany Ci wcześniej poziom.
Nasz mózg pamięta także obraz całości zagadnienia lepiej niż detale. Często jest tak, że nie rozumiemy czegoś dopóki nie zobaczymy jak poszczególne elementy łączą się w całość.
Jak stworzyć własną mapę myśli?
Jest kilka uniwersalnych zasad, jednak warto wypracować swój własny sposób. Nie jest do tego potrzebny talent, mapy myśli nie są pracami plastycznymi, które ktoś będzie oceniał, a nieocenioną pomocą w nauce języka.
Zaczynamy na środku, najlepiej zapisujemy główny temat wielkimi literami, dodajemy obraz, kolorujemy. Jeśli nie masz możliwości kolorowania, nie musisz tego robić. Kolory pomagają przyporządkowywać zagadnienia kategoriom, dzięki czemu mózg jeszcze łatwiej zapamiętuje nowe informacje. Od głównego zagadnienia dodawaj kolejne skojarzenia, używaj wyobraźni.
Pamiętaj, mniej znaczy lepiej. Używaj słów kluczy i grafiki: symboli, przestrzeni, humoru i kolorów. I pamiętaj, jedyne ograniczenia istnieją tylko w naszych głowach!
Filmik, który dla Was przygotowałam możesz obejrzeć tutaj:
With ❤️
Aggie
Jeśli chcesz uczyć się właśnie w taki sposób wpadaj do nas na Vagaru.com
Wiele rzeczy ,ktore mowicie i pszecie o nauce języka, i nauce w ogóle to znakomite wskazówki. Nigdy nie potrafiłam zrozumieć dlaczego szkoła, zwłaszcza w Polsce- która ma przecież dostęp do wiedzy psychlogicznej, do stosowania socjotechniki w dobrej sprawie czyli pomocy w nauce z przyjemnością i łatwością – dlaczego ta szkoła utknęła gdzieś w XIX wieku. Chciałabym aby wszyscy nauczyciele tak lubili swoje przedmioty I uczniów jak Wy🤩. Nawiasem mówiąc, media społecznościowe to zupełnie obłędni „zjadacze czasu” i już miałam zlikwidować Facebooka, ale rozmyśliłam się, bo dzięki niemu spotkałam Wagarowiczy. Pozdrawiam WAS wszystkich i dziękuję bo dzięki Waszym filmików i metodzie… Czytaj więcej »
Dzięki Kochana za Twój komentarz!
Też wiele lat się dziwiłam i nie mogłam zrozumieć… ale zrozumiałam. System, w którym żyjemy, w tym system edukacji, wcale nie chce, żebyśmy byli dobrze wyedukowani, dlatego tkwi tam gdzie powstał, czyli w 19. wieku.
Ale system tworzymy my, nasza świadomość połączana z działaniami go zmienia.
Ściskam Cię mocno 🙂
Dzięki Kochana za Twój komentarz!
Też wiele lat się dziwiłam i nie mogłam zrozumieć… ale zrozumiałam. System, w którym żyjemy, w tym system edukacji, wcale nie chce, żebyśmy byli dobrze wyedukowani, dlatego tkwi tam gdzie powstał, czyli w 19. wieku.
Ale system tworzymy my, nasza świadomość połączana z działaniami go zmienia.